Share your knowledge

3e Share your knowledge week

Deze zal plaatsvinden in maart 2019. Als je graag een workshop wil verzorgen, laat het ons dan weten. 

Terugblik

De 2e Share your knowledge week is gehouden van 18-22 juni 2018.
Hieronder vind je alle workshops die door collega’s zijn gegeven.

Het eindoordeel voor de week is een 8,2; het initiatief wordt dus gewaardeerd waar we uiteraard erg blij mee zijn!
 

Ontmoet je collega’s in een andere setting en breid je netwerk uit, leer van de kennis & ervaring van je collega’s.
De onderwerpen zijn uiteenlopend en voor iedereen met interesse in de EUR van belang.  De workshops duren maximaal 1,5 uur.

Een greep uit de onderwerpen die aan de orde zijn geweest:

  • Stress, stress management & physical excercise
  • Werken met activerende werkvormen
  • Data de-identficeren
  • Present yourself
  • Leer je rechter kennen! – Subtitel: Arbitrage als alternatief voor overheidsrechtspraak.
  • Wat voor duurzame consument ben jij?
  • Topsupport: Klantgericht ondersteunen? Tuurlijk! Inspiratie gewenst!

Overzicht workshops

Hieronder vind je een overzicht van alle workshops die tijdens de Share your knowledge week zijn aangeboden. 

  • Trainer:

    Marije Stoltenborgh

    Beschrijving:

    Beschrijving: Herken je dit? Een discussie tijdens een onderwijsgroep waarin studenten weinig actief zijn, het gevoel dat er meer uit de practicumbijeenkomst te halen zou zijn, steeds dezelfde studenten die het voortouw nemen of vragen stellen, studenten die tijdens colleges wegdromen of afgeleid worden door hun telefoon of social media, etc… Dit zijn allemaal situaties waarin je niet het beste uit de studenten en jezelf haalt!

    Als docent beschik je over grote inhoudelijke expertise die je met studenten wilt delen. Door activerende werkvormen in te zetten maximaliseer je het leereffect voor de studenten. Een werkvorm is niet meer of minder dan een aanpak of structuur tijdens (een gedeelte van) een bijeenkomst die aansluit bij zowel het doel als de inhoud van de onderwijsgroep of practicumbijeenkomst. Tijdens de workshop doe je inspiratie op over werkvormen en leer je aan de hand van een model hoe je de juiste werkvorm kiest. De workshop is qua opzet en aanpak een voorbeeld in zichzelf: je zult veel werkvormen zien langskomen die je zelf kunt gaan gebruiken!

    Resultaat:

    Na de workshop kun je activerende werkvormen kiezen die aansluiten bij het doel en de inhoud van je onderwijsgroep of practicumbijeenkomst waardoor studenten tijdens bijeenkomsten actiever zullen zijn en het leereffect wordt gemaximaliseerd.

    Doelgroep:

    (Universitair & wetenschappelijk) docenten, tutoren, trainers, onderwijsontwikkelaars

    Maximale groepsgrootte:

    12 

  • Trainer: 

    Judith Gulpers

    Beschrijving:

    Door de enorme groei aan wetenschappelijke communicatiekanalen zijn ook de opties om je als auteur zichtbaar te maken, toegenomen. Maar ook de kans op ‘fouten’ – deze publicatie is ook van mij! Dit kan gevolgen hebben voor evaluaties, benoemingen, etc.
    Met author identifiers en profiles, zoals ORCID, ResearcherID en Google Scholar Author Profile, kun je jezelf en je publicaties presenteren en zichtbaar maken. Steeds meer uitgevers en fondsen verplichten het gebruik van author identifiers.

    Resultaat:

    Neem je eigen laptop mee om tijdens de workshop je eigen ORCID, Google Scholar Author Profile en/of Scopus Author ID aan te maken of te controleren, zodat je als unieke auteur beter vindbaar bent.

    Doelgroep:

    Onderzoekers/auteurs, beleidsadviseurs onderzoek

    Maximale groepsgrootte:

    20

    Voertaal:

    Engels of Nederlands

  • Trainer: 

    Marlon Domingus

    Description:

    Data anonymisation and de-identification; busting the myths.
    We shall be working with the de-identification standards, the framework, the software and randomise / suppress / mask / sub sample / generalise / hash.

    What you need to know: which software and services can you use for de-identifying your data and still be able to do your statistical analysis with your data.

    Result:

    Practical knowledge of and hands-on experience with the various ways of de-identifying research data. We work with the direct and indirect identifiers, set the threshold and apply de-identification techniques for data that needs either to maintain statistical value or not.

    Language:

    English 

    Target audience:

    Researchers and research support staff

    Maximum number of participants:

    15

  • Trainer: 

    Marcel Latupeirissa

    Beschrijving:

    Een workshop voor iedereen die meer wil weten over het merk Erasmus Universiteit Rotterdam: van merkmodel tot merkbelofte.

    Resultaat:

    Relevante kennis over het merk Erasmus Universiteit Rotterdam; historie, design, merkbouwstenen , etc.

    Doelgroep:

    Iedereen die meer wil weten over het merk Erasmus Universiteit Rotterdam: van merkmodel tot merkbelofte.

    Maximale groepsgrootte:

    15

    Voertaal

    Nederlands

  • Trainer: 

    Jolette Wiersma & Renee Hanegraaf

    Beschrijving:

    Introductie in contracteren

    Resultaat:

    Ik weet wat een overeenkomst is, hoe die tot stand komt, wat algemene voorwaarden zijn en hoe ik die moet gebruiken. Ik heb gouden regels meegekregen voor contracteren.

    Doelgroep:

    Iedereen die op de één of andere manier met contracten in aanraking komt. Bijvoorbeeld inkoop, control, wetenschappelijk personeel, etc.

    Voertaal:

    Nederlands

  • Trainer: 

    Amanda Koopman, Marian Mulder, Annemieke Sterrenburg, Claire Coumans, Jeroen Swets Stefan Groen (USC Marketing & Communicatie)

    Beschrijving:

    Eind vorig jaar is de nieuwe website eur.nl gelanceerd. Heel wat mooier dan de vorige, toch? In deze workshop nemen we je in vogelvlucht mee door de totstandkoming van en de ideeën achter de website. Je maakt dan meteen kennis met het team Content & Channels van USC-MC die elke dag bezig zijn om de website mooier en beter te maken. Tijdens deze workshop leer je natuurlijk ook wat. Weet je bijvoorbeeld al hoeveel Chinezen er maandelijks op eur.nl rondsurfen? Op interactieve manier leer je wie onze de website bezoeken en wat deze bezoekers er doen. Heb je een pagina op eur.nl die je beheert of die je graag nog wat beter ziet? Je leert hoe je online teksten zo aantrekkelijk en effectief mogelijk schrijft én hoe deze goed vindbaar is in zoekmachines.

    Resultaat:

    De website eur.nl heeft na deze workshop geen geheimen meer voor jou.

    Doelgroep:

    Iedereen die graag meer wil weten over eur.nl

    Voertaal:

    Nederlands

  • LET OP: Deze workshop zit vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je op de wachtlijst geplaatst wilt worden. 

    Datum: 

    21 juni 2018, 15.00 - 17.00

    Trainer:

    Pinar Coskun van Erasmus Food Lab

    Beschrijving:

    Eten is heel persoonlijk. Toch worden we steeds meer aangesproken op ons eetgedrag. Ons voedingspatroon is geen kwestie van individuele smaak meer. Onze eetkeuzes hebben invloed op ons nationale gezondheidsstelsel, ons onderwijs en op de uitstraling van het winkelaanbod in kwetsbare wijken. Het effect van onze keuzes heeft zelfs een internationale dimensie voor het bepalen van mondiale betrekkingen en het in balans houden van ons ecosysteem. 

    Te groot, ingewikkeld en moeilijk om greep op te hebben? Wel nee!.. Bij Erasmus Food Lab houden we er van om persoonlijke oplossingen te bedenken voor globale problemen. Tijdens deze workshop reflecteren we middels een uitdagende food quiz op jouw persoonlijke lifestyle. Daarna koken we 5 verschillende toepasselijke gerechten en genieten we samen van jouw vers gemaakte maaltijden. 

    Resultaat:

    Je leert wat de eco-print is van jouw voedelkeuzes en hoe je deze op een smakelijke manier kunt verduurzamen. 

    Doelgroep:

    Iedereen die geinteresseerd is in duurzaam voedsel

    Voertaal

    Nederlands

  • Datum:

    21 juni 2018, 9.00 - 10.30

    Trainer: 

    Rowan Huijgen

    Beschrijving:

    Veel onderzoek verdient een groter publiek, maar hoe breng je wetenschap tot leven voor kinderen tussen de 10 en 17 jaar? Het antwoord op deze vraag is simpeler dan het lijkt: laat kinderen zelf onderzoeken!

    Resultaat:

    In deze workshop leer je:

    • Onderzoek sexy maken;
    • Hoe je leerlingen kan begeleiden bij het uitvoeren van een onderzoek;
    • Welke werkvormen werken;
    • De do’s en don’ts voor het delen van onderzoeksresultaten met jonge doelgroepen.

    Lukt het jou om de wereld te bekijken door de bril van “het kind”?

    Doelgroep:

    Onderzoekers

    Voertaal

    Nederlands

  • Datum:

    18 June 2018, 14.00 - 15.30

    Trainer:

    Jeroen Timmermans, project manager Dyamics of Inclusive Prosperity
    Francesca Moretto, project manager Vital Cities & Citizens

    Description:

    In this workshop attention will be paid to the 3 Erasmus initiatives: Vital Cities & Citizens, Dyamics of Inclusive Prosperity and Smarter Choices for Better Health. After a general introduction we will discuss the current status of the Initiatives,  how they can affect the work of the participants and the possible directions toward which the Initiatives may evolve in the next three years.

    Result:

    You have more knowledge about the organization, form and content of the Erasmus initiatives and understand what your involvement is or can be.

    Language:

    English

  • Datum:

    18 juni 2018, 9.00 - 10.30

    Trainer: 

    Ronald van den Bos

    Beschrijving:

    In de workshop wordt ingegaan op onderwijs & onderzoeksbeleid en strategie aan de EUR; hoe je dit binnen deze complexe organisatie tot stand brengt en hoe dit nog complexer wordt als je dit met andere universiteiten en organisaties wilt doen, met als cases de samenwerking met de gemeente Rotterdam en de alliantie Leiden – Delft - Erasmus.

    Resultaat:

    Bestuurlijk Inzicht in beleids- en strategische processen aan de EUR en strategische thema’s.

    Doelgroep:

    Beleidsmakers in faculteiten en USC

    Maximale groepsgrootte:

    20 

    Voertaal:

    Nederlands

  • Date:

    21 June 2018, 16.00-17:30

    Teacher:

    Rachel Visscher (Senior Editor at ESSB, journalist at EUR Newsroom and author & director of various books and films).

    Description:

    These days, in order to obtain research grants, it does not suffice to demonstrate the excellence of your research project. As a researcher you need to be visible as well and prove your societal relevance and impact. This workshop sheds light on the way you can increase your visibility as a researcher. What kind of storytelling techniques can be applied to communicate your research, its process or its results, to others (students / the general public)? You can increase the visibility of your work and of yourself as a researcher by (regularly) writing short articles that can be shared on social media or by publishing a blog. Or by making appealing video content with for instance your phone.

    Result:

    The workshop is meant to stimulate you as a researcher to examine the various possibilities that you could use to communicate your work to others. During the workshop you will be offered a couple of practical assignments that will help you to apply some storytelling techniques. During the workshop we will evaluate the results of these assignments and give each other feedback. The purpose of the workshop is to inspire each other to increase the quality and impact of this kind of external communication.

    Additional information:

    The workshop is embedded in similar things EUR has to offer when it comes to external communication, in particular to the EUR Newsroom. The teacher herself is also connected to EUR Newsroom. The piece researchers will write during the workshop could be offered to EUR Newsroom for publication. Those who would like to continue to work on their visibility can subscribe to the course at TOP given by the same teacher – starting October 2018. In this course participants will receive more elaborate guidance and support over a longer period of time. During approximately 5 sessions skills will be further developed and more techniques and possibilities will be explored.

    Target audience:

    The workshop is devised for researchers, but others are welcome as well!

    Maximum number of participants:

    12

    Language:

    English 

     

  • Date:

    22 June 2018, 9.00-10.30

    Trainer:

    Hans Brandhorst, Jasper Op de Coul, Peter van Huisstede and Melika Nariman

    Description:

    Open Access (OA) increases the findability, visibility and use of academic research results. More and more funders of research demand sharing the results with no costs for the reader. It is Erasmus University’s policy that all EUR scientific output should be published in Open Access. In 2019 the EUR policy should be in effect. This workshop will get you prepared for OA.

    Result:

    After attending this workshop you will have a better view on the benefits of publishing in Open Access for you as a researcher. You will understand why Open Access is a broad international academic movement that seeks free and open online access to academic publications. The workshop will offer you the tools to publish in Open Access and demonstrate the possibilities to do so. After this workshop you know how to boost your career via Open Access.

    Target group:

    Researchers

    Language:

    English

  • LET OP: Deze workshop zit vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je op de wachtlijst geplaatst wilt worden. 

     

    Datum:

    18 juni 2018, 13.00 - 14.30

    Trainer: 

    Marian Mulder

    Beschrijving:

    Je kent het waarschijnlijk wel, die kleine stemmetjes ergens achterin in je hoofd die niet erg helpen: ‘ik ben niet goed in…’ ‘ Ik moet perse … ‘
    En aan de andere kant gelukkig ook die positieve!: ‘ ik kan dit!’, of  bijvoorbeeld ‘alles komt goed, wat er ook gebeurt’

    Het goede nieuws is: Overtuigingen kun je veranderen- als je wilt.

    Resultaat:

    In deze workshop krijg je meer zicht op je overtuigingen en nemen we een negatieve overtuiging van jou onder de loep. We onderzoeken hoe je die met behulp van NLP technieken kunt veranderen. Ook kijken we hoe je positieve overtuigingen kunt vasthouden. Zo krijg je meer invloed op je eigen gedachten en daarmee op je eigen gedrag.

    Doelgroep:

    OBP en WP

    Maximale groepsgrootte:

    Geen

    Voertaal

    Nederlands

  • LET OP: Deze workshop zit vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je op de wachtlijst geplaatst wilt worden. 

    Datum:

    19 juni 2018, 9.00 - 10.30

    Trainer: 

    Astrid de Ruiter

    Beschrijving:

    Beantwoorden van de vragen: Wat is NLP? Hoe kun je NLP gebruiken in je dagelijkse werk? Hoe kan ik beter communiceren?

    NLP is een krachtige en doeltreffende communicatie- en verandertechniek en gaat over denken in en kijken naar mogelijkheden, persoonlijke groei en ontwikkeling, communicatie (met een ander en zeker ook met jezelf), bewustwording, energie besparen en nog veel meer.

    Resultaat:

    Je weet wat NLP inhoudt en wat je ermee kan bereiken en je kent het communicatiemodel, 1 van de pijlers uit het NLP-huis.

    Doelgroep:

    Voor iedereen die zich persoonlijk wil ontwikkelen en daarin ondersteuning zoekt.

    Maximale groepsgrootte:

    16 

    Voertaal:

    Nederlands

  • Datum:

    21 juni 2018, 10.00-11.00

    Trainer: 

    Hans Kroon

    Beschrijving:

    Beschrijving: Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik met de opleiding tot Leraar in het basisonderwijs (PABO) begonnen. Het leek me altijd leuk om voor de klas te staan in het basis onderwijs. Alleen de vraag is, is het ook leuk en kan ik het eigenlijk wel, lesgeven? De beste manier om dit te ontdekken is om maar gewoon aan de opleiding te beginnen. Dat heb ik gedaan, dus ben je benieuwd naar mijn ervaringen en heb je wellicht zelf plannen? Kom gezellig langs!

    Resultaat:

    Ik heb een beeld van wat me te wachten staat als ik met de PABO begin en ga me verdiepen (of niet) in de mogelijkheden.

    Doelgroep:

    Iedereen is welkom

    Voertaal

    Nederlands

  • Datum:

    22 juni 2018, 11.00 - 12.30

    Trainer: 

    Gerard Hogendoorn

    Beschrijving:

    Tijdens de workshop komen aan bod: zelfvertrouwen, uitstraling, stemgebruik, goed gebruik van het podium en het belang van interactie. Maar ook het gebruik van Power Point, beeldmateriaal, voorbereiding, houding, plek. Maar ook wordt aandacht besteed aan spreekangst, onzekerheid en het gebruik van emotie. Veel oefeningen!

    Resultaat:

    Je leert tijdens deze workshop hoe je een kleine of grote groep mensen kunt boeien met je boodschap, je bent zekerder van je presentatie, je hebt een aantal tools geleerd die je altijd kunt toepassen

    Doelgroep:

    Als je regelmatig een kleine of grote presentatie moet geven, en je denkt dat er ruimte voor verbetering is

    Maximale groepsgrootte:

    20 

    Voertaal

    Nederlands

  • LET OP: Deze workshop zit zo goed als vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je mee wil doen. 

    Datum:

    22 juni 2018, 13.00 - 14.30

    Trainer:

    Eva Smeding (RSM)

    Beschrijving:

    Stem jij vaak in met een verzoek terwijl je dat liever niet had gedaan? Kom je daardoor om in het werk, of committeer je je aan iets waar je geen behoefte aan hebt? Meld je dan aan voor deze korte workshop waar we in een actieve setting aan de slag gaan met het weigeren van een verzoek zonder dat dit ten koste gaat van de relatie.

    Voertaal

    Nederlands

     

     

  • Datum:

    20 juni 2018, 15.00 - 16.30

    Trainer: 

    Pieter Jellema

    Beschrijving:

    In deze workshop wordt een kant van de EUR belicht die voor veel medewerkers niet heel zichtbaar is. Er wordt geschetst hoe de Erasmus Universiteit haar geld krijgt. En hoe bijvoorbeeld de Rijkssubsidie haar weg vindt naar de faculteiten.
    De workshop gaat in op de planning & control cyclus. Alle faculteiten en ondersteunende diensten maken begrotingen en periodeverslagen en moeten op verschillende manieren verantwoording afleggen. Twee keer per jaar zijn er overleggen tussen CvB en faculteiten over plannen en de voortgang van deze plannen. Hoe verhouden al deze dingen zich tot elkaar? Deze workshop geeft hier inzicht in.

    Resultaat:

    Je begrijpt hoe Planning & Control op de EUR werken.

    Doelgroep:

    Alle collega’s

    Maximale groepsgrootte:

    20

    Voertaal

    Nederlands

  • LET OP: Deze workshop zit vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je op de wachtlijst geplaatst wilt worden. 

    Datum:

    20 juni 2018, 11.00 - 12.30

    Trainer:

    Fedde van der Spoel

    Beschrijving:

    Ga aan de slag met jouw presentatieskills. In een theatrale workshop waarbij het draait om non-verbale communicatie.

    Onderdelen zijn:

    • Eerste indruk
    • Communicatie
    • Minipresentatie
    • Interview
    • Presenteer de ander

    Resultaat:

    Je kunt met eigenheid en met zelfvertrouwen spreken voor een groep en zet daarbij de opgedane kennis over verbale en non-verbale communicatie in.

    Doelgroep:

    Medewerkers die hun presentatievaardigheden willen verbeteren

    Maximale groepsgrootte:

    12 

    Voertaal

    Nederlands of Engels

  • LET OP: Deze workshop zit vol. Stuur een email naar syk@eur.nl als je op de wachtlijst geplaatst wilt worden. 

    Date:

    21 June 2018 13.00-14.30

    Trainer:

    Sandra Klaperski

    Description:

    Stress can be the “spice of life”, but at the same time, it is indisputable that stress is one of the biggest and most underestimated threats for our physical and mental health. This workshop will a) briefly explain what “good” and “bad” stress actually is; b) allow you to reflect on the way stress impacts you personally; c) summarise scientific evidence for the power of physical exercise as stress regulation mechanism.

    Please note: A longer, more in-depth version of this brief introduction workshop will be offered on 01.10.18 as part of the TOP trainings.

    Result:

    You have a basic understanding of what stress is and why and how it can be good or bad for you. You will briefly reflect on how you influence your stress levels and on how you deal with stress. You will get to know how physical activity can help you to regulate stress.

    Target group:

    All employees who are interested in understanding the concept and causes of “stress” better and who would like to gain insights into the links between physical activity and stress management. 

    language:

    English

    Max. number of participants:

    16

  • Datum:

    22 juni 2018, 13.00 - 14.30

    Trainer: 

    Pieter van Baarle

    Beschrijving:

    Digitale middelen gaan een steeds grotere rol spelen in het onderwijs. Met het oog op deze ontwikkeling wordt in de plint van het Polak gebouw gewerkt aan de bouw van een state-of-the-art studio voor online onderwijs. Deze studio is onderdeel van de Community for Learning and Innovation (CLI). In dit project staan vernieuwing en kwaliteitsverbetering van het onderwijs centraal, en wordt onderzocht welke rol digitale middelen hierin kunnen spelen. Tijdens deze workshop leer je meer over het project en dan met name over de faciliteiten die de studio biedt.  

    Resultaat:

    Na deze workshop weet je welke mogelijkheden de studio biedt om online onderwijs te produceren. 

    Doelgroep:

    Alle collega`s

    Maximale groepsgrootte:

    20

    Voertaal

    Nederlands

  • Datum:

    19 juni 2018, 15.00 - 16.30

    Trainer: 

    Performance Improvement (PI)

    Beschrijving:

    Als ondersteunend medewerker wil je graag goed werk leveren, iets opleveren dat écht iets toevoegt voor die ander en dus gewaardeerd wordt. Topsupport voor een Topuniversiteit! Maar hoe ziet die topondersteuning in jouw werk er dan precies uit? Aan welke eisen moet het voldoen? Voor wie doe je dit? Ook in een niet commerciële organisatie als de EUR hebben we allemaal ‘klanten’ (ja, echt!). Soms weet je niet precies wie dat zijn, zitten ze ver weg en lijken ze onbenaderbaar, of lijken ze allemaal iets anders (tegenstrijdigs) te willen! Je doet je best en verplaatst je zoveel mogelijk in je klant. Daaruit blijkt je betrokkenheid, maar er schuilt óók het risico ‘van de blinde vlek’: misschien wil men iets heel anders!

    Je zou handvatten willen krijgen om klantgerichtheid te kunnen vertalen in jouw dagelijks werk en daarbij echt input van jouw ‘klant’ te vragen.

    Resultaat:

    Tips, technieken en aandachtspunten die je helpen inzicht te krijgen in de wensen van je klanten door hen ze hier daadwerkelijk bij te betrekken.

    Doelgroep:

    Ondersteunende medewerkers (OBP) die mee willen bouwen aan (nóg) meer klantgerichtheid in de  universiteit en zoeken naar concrete handvatten.

    Voertaal:

    Nederlands

    Maximale groepsgrootte:

    12 

     

  • Datum:

    19 juni 2018, 11.00 - 12.00 (= vol, we kunnen je op de wachtlijst plaatsen)

    21 juni 2018, 11.00 - 12.00 

    Trainer: 

    Jolanda Bloem

    Beschrijving:

    Maak kennis met het wereldwijde gedachtengoed van Marshall Rosenberg* en verken de gereedschappen van Verbindende Communicatie. Ontdek de sleutel om van (schijnbaar) tegengestelde belangen te komen tot oplossingen waarin alle betrokken zich in kunnen vinden.

    *Marshall Rosenberg was een Amerikaanse psycholoog en de ontwerper van het model van Verbindende Communicatie.

    Resultaat:

    Je maakt kennis met de basisprincipes van Verbindende Communicatie. Hiermee ontdek je een manier van communiceren die de nadruk legt op het communiceren van dat wat ons wezenlijk raakt. Je leert dat Verbindende Communicatie je in staat stelt om je te verbinden met de diepere waarden en behoeftes van jezelf én die van een ander. Het stimuleert je om Verbindende Communicatie in te zetten tijdens gesprekken met je collega’s, vrienden en familie.

    Doelgroep:

    Voor iedereen die nieuwgierig is naar Verbindende Communicatie en wil leren om vanuit verbinding en met meer helderheid te communiceren.

    Maximale groepsgrootte:

    12 

    Voertaal:

    Nederlands

Contact

E-mailadres
Adres

Burgemeester Oudlaan 50
3062 PARotterdam
Nederland

Heb je vragen? of een suggestie voor een workshop of spreker? Neem dan contact met ons op.