Engineering Our Way Out of Climate Change

Gesproken taal
Kamer
Polak 1-20
Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Gigantische spiegels in de woestijn om zonlicht terug de ruimte in te reflecteren, de wereldwijde atmosfeer volpompen met verkoelende gassen, of wat dacht je van een kunstmatige nucleaire winter om de aarde af te koelen? Dit zijn maar een paar van de ideeën die zijn voorgesteld om de klimaatramp waarin we ons bevinden te keren. Zou deze geo-engineering, zoals het ook wel wordt genoemd, deel kunnen uitmaken van de oplossing voor klimaatverandering? Of zijn (sommige van) deze voorstellen te ver gezocht en mogelijk zelfs schadelijk?

Geo-engineering verwijst naar mogelijke technische oplossingen die grootschalige controle kunnen uitoefenen op het klimaat om zo klimaatverandering te beperken. In deze lezing zullen dr. Jeroen Oomen en Dr. Isabelle Steinke ons uitleggen wat geo-engineering precies inhoudt en ons meenemen langs voorbeelden van deze techniek. Wordt het een miraculeuze oplossing voor de klimaatproblematiek zodat we kunnen blijven vervuilen? Of is geo-engineering slechts een ijdele hoop die onze werkelijke vooruitgang in de strijd tegen de opwarming van de aarde vertraagt?

Dr. Jeroen Oomen is assistent-professor aan de Urban Futures Studio van de Universiteit Utrecht, waar hij zich richt op de invloed van sociale, culturele en wetenschappelijke gebruiken op de maatschappelijke perceptie van de toekomst. Zijn onderzoek richt zich voornamelijk op onderwerpen met betrekking tot klimaatbeleid, geo-engineering en sociale theorie, met een bijzondere nadruk op zaken met betrekking tot duurzaamheid. Hij publiceerde een boek over geo-engineering in 2021 genaamd Imagining Climate Engineering: Dreaming the Designer Climate.

Dr. Isabelle Steinke is assistent-professor aan de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft. Ze is atmosferisch wetenschapper met een achtergrond in wolkenmicrofysica, en richt zich momenteel op interdisciplinaire onderzoeksvragen met betrekking tot climate engineering.

Datum: Maandag 3 April 2023
Tijd: 17.00 – 18.00 (Inloop: 16.45)
Locatie: Polak 1-20
Toegang: Gratis