How to integrate virtual exchange into your course

MicroLab
Two people at a meeting table, watching someone draw on a smart screen.

Inleiding

Wil je binnen jouw vak studenten laten samenwerken met studenten uit een ander land? Om zodoende een leerervaring te bieden aan en met studenten en docenten uit een andere omgeving/cultuur? Om dit te bewerkstelligen zonder dat studenten op fysieke uitwisseling gaan kan er gebruik worden gemaakt van Virtual Exchange (VE). Via VE werken studenten online samen aan taken en ontwikkelen zo naast vakinhoudelijke kennis ook competenties als samenwerken en interculturele communicatie. Door middel van VE krijgen ALLE studenten de kans op een internationale ervaring en worden zij niet gehinderd door mobiliteitsuitdagingen. Daarnaast, biedt VE studenten een interessant ander perspectief op de inhoud van het vak. Voorbeelden hiervan zijn het verkennen van de gezondheidszorg in beide landen of het ontdekken van perspectieven op gedragsproblemen of psychische stoornissen.

In dit MicroLab werk je aan de integratie van VE in je vak. Dit MicroLab is ontwikkeld in nauwe samenwerking met UNIC, een Europese alliantie van acht universiteiten in postindustriële steden in Europa die zich inzetten voor het stimuleren van mobiliteit en inclusie met het oog op maatschappelijke impact.

Belangrijkste Feiten & Cijfers

Tijdsduur
4 uren
Voertaal
Instructievorm

Wat ga je bereiken?

• Acties te formuleren om je onderwijsontwerp aan te passen om VE daarin te integreren.
  • De mogelijkheden voor het integreren van een internationale ervaring in je onderwijs te motiveren.
  • Activiteiten/taken en tools voor samenwerkend- en internationaal teamwerk van studenten te selecteren.
  • Mogelijke oplossingen voor de uitdagingen van Virtual Exchange te bespreken.

Doelgroep en vereiste voorkennis

Het MicroLab is bedoeld voor docenten die op basis van hun onderwijsontwerp kansen zien om VE te integreren in hun vak. Docenten kunnen zich samen met een partner collega van een van de andere UNIC universiteit opgeven voor het MicroLab zodat zij samen aan hun vak kunnen werken, maar ook docenten die nog geen partner hebben gevonden kunnen deelnemen aan dit MicroLab.

Vorm en tijdsinvestering

Het MicroLab heeft een blended opzet, wat betekent dat je je online voorbereidt en vervolgens een workshop volgt. Voordat je de workshop kan bijwonen, vragen we je om opdrachten voor te bereiden en te uploaden in de online Canvas-module (3 uur). In de voorbereiding maak je kennis met het concept Virtual Exchange. Je denkt na over je eigen onderwijsontwerp en de kansen die je ziet om VE te integreren.

De workshop duurt 4 uur. In deze workshop ga je aan de slag met je eigen onderwijsontwerp, is er ruimte om met de andere deelnemers/je partner te sparren en ervaringen met andere docenten uit te wisselen. De workshop zal voor deze MicroLab altijd online zijn zodat er gelegenheid is voor internationale collega’s om aan te sluiten

Verdien een Edubadge

Je sluit het MicroLab af met een Proof of Competence. Je kunt dan een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.

Het MicroLab wordt afgerond met een Proof of Competence. Je zal een CLI/Risbo certificaat ontvangen, een LinkedIn badge en een HR-registratie voor deelname.

Contact

Voor vragen over het MicroLab en registratie, neem alsjeblieft contact op met Risbo.

Feiten & Cijfers

BTW
Niet van toepassing
Inschrijfdeadline

De deadline voor aanmelding is twee weken voordat het MicroLab plaatsvindt. Als aanmelden niet meer mogelijk is, neem dan contact op met training@risbo.eur.nl om te zien of er nog plekken over zijn.

Tijdsduur
4 uren