Alumna Opleiding Regie in Ketens en Netwerken bij Erasmus Academie

"Een enorme eyeopener vond ik..."
Ketenregie in de Zorg
Anja van der Eijk Groeneveld

Erasmus Academie biedt al ruim 10 jaar de Opleiding Regie in Ketens en Netwerken (voorheen Opleiding Ketenregie) aan o.l.v. Academic Director Frank Beemer. De eerstvolgende editie start op donderdag 6 oktober 2022. Maak kennis met de opleiding en stel je vragen tijdens de Q&A sessie op donderdag 8 september 2022!

Wij zijn ontzettend benieuwd wat deze opleiding onze alumni heeft gebracht.

Anja van der Eijk Groeneveld, Manager Bureau Transmurale Zorg Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, vertelt over haar ervaringen en welke invloed deze opleiding heeft gehad op haar professionele carrière. Wellicht is deze opleiding Regie in Ketens en Netwerken  ook iets voor jou!

•    Waar worstelde je mee, waarom was je op zoek naar deze opleiding?
Reinier de Graaf heeft onder mijn leiding en onder mijn regie een sterke rol verworven in de regio. Maar het kan niet allemaal vanuit het Reinier komen, mijn zoektocht was dan ook:
- Hoe krijg ik de regio in samenwerking verder in beweging?
- Welke competenties kan ik hiervoor inzetten?
- Het toewerken naar verdere netwerkzorg, hoe ontstaat een krachtige samenwerking met minimale input vanuit een grote organisatie? Of dient er grote input te zijn vanuit juist een grote organisatie? Vanuit de volgende overtuiging: “Samenwerken is een motivatie geen competentie”?

•    Wat zou je hebben tegen gehouden om de opleiding te volgen?
Een opleiding vraagt een tijdsinvestering en aandacht om de juiste zaken op te leveren. Deze tijd een aandacht moet er dan ook zijn, en dit was het moment om deze opleiding te volgen.

•    Waarom was het de investering waard, wat heeft het je opgeleverd?
Een enorme eyeopener vond ik vele onderdelen, maar de volgende gebruik ik nog dagelijks in de huidige praktijk: Besluitvorming in een netwerk heeft de meeste kans op succes indien er een win-winsituatie ontstaat. Iedere deelnemer in een netwerk boekt een winst en verlies, maar in the end dient de patiënt hier voordeel van te gaan ondervinden.

•    Zou jij de opleiding aan anderen aanbevelen en zo ja, waarom?
De opleiding zou ik aanbevelen aan professionals die dagelijks werken in een netwerk of in regionaal verband. Dan voegt deze opleiding iets daadwerkelijk toe aan je dagelijks inzet en je rol in regio of netwerk.

•    Wat miste je aan de opleiding, zou je nog willen toevoegen?
Ik heb eigenlijk niets gemist aan de opleiding.

•    Waarom koos je ervoor om de opleiding te volgen bij Erasmus Academie?
Erasmus is bekend voor mij en deze opleiding sprak mij aan, zeker in het kader van mijn dagelijkse rol als Manager Transmurale Zorg.

Dank voor het beantwoorden van onze vragen, Anja!

Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.