Bewust leren tijdens de co-gesprekscyclus

De co-gesprekscyclus wordt onderdeel van de coschappen

‘Ik wil beter leren communiceren met patiënten, zonder jargon te gebruiken. Ik wil dat zij mij begrijpen’, zegt een coassistent tegen de coschapbegeleider. Coassistenten praten vanaf september 2023 op vaste momenten met begeleiders tijden de co-gesprekscyclus. Daar praten zij over hun persoonlijke leerdoelen en leerervaringen. 'Coassistenten hoeven niet te zwemmen’, zegt Jelle Meerstra, onderwijscoördinator Master Geneeskunde. 

De co-gesprekcyclus is onderdeel van de nieuwe manier van beoordelen en feedback geven in de coschappen, die vanaf september 2023 gefaseerd ingaat. De video hieronder laat zien hoe de co-gesprekscyclus werkt. 

Co-gesprekscyclus

Niet meer zwemmen 

'Een aantal huidige coschapbegeleiders vangen de coassistenten al aan de start van het coschap op en voeren al gesprekken over hun leerdoelen en verwachtingen’, vertelt Jelle Meerstra, onderwijscoördinator Master Geneeskunde. ‘Huidige coassistenten lieten weten dat zij behoefte hebben aan een persoonlijk aanspreekpunt met wie zij hun ontwikkeling kunnen bespreken. Daarom zouden wij alle coassistenten tijdens ieder coschap deze vorm van begeleiding willen bieden.’  

Gesprekken waar dieper op hun persoonlijke behoeftes en leerervaringen wordt ingegaan. 'Begeleiders die al gesprekken voeren, doen dit nu zonder format. De vorm van de gesprekken kan daardoor per coschap erg verschillen. Met een gespreksleidraad willen wij de coschapbegeleiders de juiste handvatten bieden om snel tot de kern te komen en de coassistenten de juiste begeleiding te kunnen bieden. Coassistenten hoeven niet meer te zwemmen.’ 

Coschapbegeleider als coach 

Coschapbegeleiders nemen tijdens deze gesprekken een coachende rol aan en faciliteren reflectie op het leerproces van de coassistenten. Dit helpt de coassistenten om bewust na te denken over hun leerervaringen en welke concrete acties zij kunnen uitvoeren om zich verder te ontwikkelen. 

GROW 

De leidraad om de gesprekken te voeren is gebaseerd op het GROW-model. Dit model biedt houvast en structuur voor de gesprekken. Coassistenten krijgen de gelegenheid om na te denken over wat zij willen bereiken. Het GROW-model bestaat uit vier fasen die gesymboliseerd worden door de letters GROW: Goal (Wat wil je bereiken?), Reality (Waar sta je nu?), Options (Wat zijn je mogelijkheden?) en Way forward (Wat ga je doen?). 

Coschapbegeleiders stellen tijdens de gesprekken verschillende kernvragen aan de coassistenten, overeenkomend met het GROW-model. Iedere fase gaat gepaard met verschillende vragen. Zo ontstaat er aan het begin, halverwege en aan het einde van het coschap een goed gesprek tussen de coschapbegeleiders en de coassistenten met een helder doel: coassistenten ontwikkelen zich door te reflecteren op leerervaringen en toe te werken naar zelf-opgestelde leerdoelen. 

Persoonlijke leerdoelen 

Coassistenten leren met behulp van een leidraad hun leerdoelen op te stellen. Zij gebruiken hiervoor het SMART-principe. De letters SMART staan voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. SMART biedt hulp om leerdoelen zo concreet mogelijk op te stellen. 

De coschapbegeleider en de mentor hebben inzicht in de leerdoelen van de coassistent. De mentor ziet de leerdoelen van meerdere coschappen en kan dus coschapoverstijgend meekijken naar wat de coassistenten willen leren en wat zij kunnen doen om dat te bereiken. 

Voorbeeld Voorbereiding co-gesprekscyclus van coassistent: 

Hoe heb ik me ontwikkeld ten aanzien van mijn leerdoelen tijdens dit coschap? 
Ik heb het coschap als heel leuk ervaren en ik heb ontzettend veel geleerd. Ik wilde graag leren om helder te communiceren met de patiënten, zonder te veel jargon te gebruiken. Ik wil namelijk graag dat de patiënten mij goed begrijpen. Gedurende het coschap heb ik veel kansen gekregen om hiermee te oefenen en ik heb waardevolle feedback mogen ontvangen hierop. Ik denk dat ik er wel iets beter in ben geworden, maar toch blijft dit een belangrijk leerdoel voor mij. Verder vind ik wel dat ik meer ziektebeelden had moeten weten. Tijdens een van mijn consulten moest een AIOS met wie ik meeliep inspringen, omdat ik iets niet wist.  

Welke leerdoelen neem ik mee naar een volgend coschap? 
1. Communiceren op zo’n manier dat de patiënt mij goed begrijpt en zonder te veel jargon te gebruiken (bestaand leerdoel) 
2. Meest voorkomende ziektebeelden behorende bij het volgende coschap eigen maken op voorhand.  

Programmatisch toetsen

De masteropleiding geneeskunde start per september 2023 met een nieuwe feedback- en beoordelingssystematiek in de coschappen. Programmatisch toetsen staat hierin centraal. Daarmee loopt de master geneeskunde voor op de curriculumvernieuwing Erasmusarts 2030 in de bachelor dat zich baseert op hetzelfde concept. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen