João Gonçalves en Tessa Oomen winnen de ESHCC Societal Engagement Award

Joao Goncalves, Tessa Oomen and Jacco van Sterkenburg

Afgelopen week wonnen João Gonçalves en Tessa Oomen de ESHCC Societal Engagement Award van dit jaar voor hun uitmuntende bijdragen aan het bevorderen van AI-onderzoek met een maatschappelijke impact.

Deze prijs erkent de toewijding van de faculteit aan het bevorderen van positieve maatschappelijke verandering door middel van innovatieve initiatieven. Het doel is om projecten onder de aandacht te brengen die laten zien hoe we een positieve impact hebben op de wereld.

João ontwikkelde het Erasmiaans Taalmodel (ELM), een generatief AI-model. ELM verschilt van andere AI-modellen en heeft invloed gehad op drie verschillende, maar complementaire niveaus: beleid, bewustzijn en duurzaamheid. Het helpt bij privacykwesties, is open source en laat zien hoe AI-oplossingen eenvoudig toegankelijk kunnen zijn, het heeft het bewustzijn vergroot over de beperkingen en gevaren van commerciële taalmodellen en het is een niet-servergebaseerd model, wat resulteert in minder CO2-uitstoot.

Tessa heeft bijgedragen aan de verdediging en educatie voor een verantwoord gebruik van technologie en AI. Door haar betrokkenheid bij het SPATIAL-project is haar werk van onschatbare waarde voor het creëren van meer veilige, verklaarbare en eerlijke AI-systemen. Betrouwbare AI draait fundamenteel om maatschappelijke betrokkenheid, omdat het essentieel is voor sociale rechtvaardigheid, gegevensbeheer, duurzaamheid en welzijn.