Alumni in the Spotlight | Mr. Bert Westendorp

Erasmus School of Law
Dit is de tijd waarin je het je kunt veroorloven om ook andere dingen te doen.

Mr. Bert Westendorp

Belastingadviseur Loyens & Loeff

Bert Westendorp (1952) is belastingadviseur bij Loyens & Loeff. Tevens is hij oud managing partner bij datzelfde bedrijf en oud voorzitter van de vereniging Trustfonds Erasmus Universiteit Rotterdam. Bert Westendorp is geboren en getogen in Enschede. Zijn roep om ‘daar te zijn waar het gebeurt’ bracht hem naar Rotterdam. Het economisch profiel van Rotterdam maakte de rechtenstudie in Rotterdam ideaal, Westendorp is dan ook bedrijfsjuridisch afgestudeerd. Na afronden van zijn studie heeft Westendorp nog fiscale economie in Tilburg gestudeerd.

Christiaanse

Professor Christiaanse (naamgever van de fiscale studievereniging Christiaanse-Taxateur) wekte bij Westendorp de interesse voor het belastingrecht op. Vandaar dat hij na zijn studie aan de slag ging bij wat toen Loyens & Volkmaars heette. Westendorp is zijn hele carrière bij hetzelfde kantoor gebleven en heeft ook veel in het buitenland doorgebracht. Zo heeft hij in New York, Curaçao, Hong Kong en Jakarta gewoond en gewerkt. Westendorp was de eerste managing partner van het na een fusie ontstane Loyens & Loeff. Na zijn aftreden in 2003 is hij terug de praktijk als belastingadviseur ingegaan, die praktijk is hij nu langzaam aan het afbouwen. Daarnaast is hij voorzitter van de vereniging Trustfonds Erasmus Universiteit Rotterdam geweest. Dat is in de ogen van Westendorp een nuttig instituut dat ervoor zorgt dat jonge talentvolle wetenschappers al snel bijzonder hoogleraar kunnen worden. Daarnaast geeft het Trustfonds subsidie waarmee vooral de start van projecten mogelijk gemaakt wordt.

Optimaal genoten

Westendorp heeft zoals hij het zelf zegt “optimaal genoten” van de studententijd. Hij woonde in een studentenhuis aan Haringvliet en had daar een leuke tijd. Hij studeerde nominaal en was penningmeester van het Rotterdamsch Studenten Corps. Daarnaast was Westendorp actief in sport, hij hockeyde bij Leonidas. Zijn studententijd heeft Westendorp veel gebracht. Door rechten is hij in het vak van belastingadviseur beland. Daarnaast heeft hij veel vrienden, latere collega’s en zelfs zijn vrouw via zijn studie leren kennen. Westendorp is over de studie in Rotterdam erg tevreden, vooral de combinatie van rechten en economie heeft hij veel baat van.

Probeer dingen uit

Wat Westendorp aan studenten wil meegeven is dat het belangrijk is om zowel nu als later van je studie en je werk je hobby te maken. Het is namelijk uiteindelijk toch hetgene dat je iedere dag moet doen. De rechtenstudie biedt je veel mogelijkheden. Je kunt er vele kanten mee op, zo kun je (naast de klassieke togaberoepen) terecht bij de overheid, in het bedrijfsleven, maar ook een internationale carrière behoort tot de mogelijkheden. Wat Westendorp zelf nog bijzonder vindt is dat iets kleins dat tijdens zijn studie niet enorm belangrijk leek, zoals de hoorcolleges van professor Christiaanse, hem voor de rest van zijn leven in belangrijke mate beïnvloed hebben. Als niet Christiaanse, maar iemand anders hem zo geraakt hadden, dan had Westendorp bij wijze van spreken een hele andere carrière kunnen hebben. Tot slot is het vanzelfsprekend van belang om te genieten van je studententijd. Kijk ook goed om je heen. Dit is de tijd waarin je het je kunt veroorloven om ook andere dingen te doen, dingen uit te proberen, schroom vooral ook niet om dat te doen.

Publicatiedatum: 6 maart 2014