Alumni in the Spotlight | Mr. dr. Munish Ramlal

Munish Ramlal

Mr. dr. Munish Ramlal

Beleidsadviseur Nationale Ombudsman

Munish Ramlal (1982) heeft op jonge leeftijd al een heel EUR-leven achter de rug. Hij kwam ooit binnen als mr.drs.-student en kwam zo in aanraking met Erasmus School of Law (ESL). Daar bleef hij ook na zijn afstuderen actief. Hij was wetenschappelijk medewerker, promoveerde, begeleidde student-assistenten en was actief als manager external affairs. In 2012 zette hij een moeilijke stap door de EUR achter zich te laten en aan de slag te gaan als beleidsadviseur van de Nationale Ombudsman.

Stil

Wie met Munish Ramlal spreekt merkt dat Ramlal zelfverzekerd overkomt en welbespraakt is. Dat is niet altijd het geval geweest zo vertelt hij. “Vroeger was ik een stille, dat is sinds de studietijd wel anders.” Ramlal behoort tot een eerste generatie studenten. Hij kwam van het gymnasium en koos voor het mr.drs.-programma in Rotterdam. “Daar kwam ik in een andere wereld terecht met veel diversiteit en vrijheid. Ik leerde dat allemaal kennen tijdens de Eurekaweek.” Van huis uit had hij een ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit meegekregen die hij uiteraard terugvond in Rotterdam. “Ondanks dat ik nog een tijd bij mijn ouders bleef wonen, voelde ik me daardoor snel thuis.”

Waar economie minder beviel was Ramlal wel heel tevreden over rechten. “Hoewel de studie me niet veel moeite kostte heb ik het toch gedaan. Met name prof. Marc Loth, toen hoogleraar Inleiding tot de rechtswetenschap was een echte inspirator.” Tijdens zijn studie werd Ramlal mentor van eerstejaarsstudenten. “Daar heb ik in feite mijn angst om te spreken overwonnen. Als zo’n groep studenten je vragend aankijkt moet je wel. Ik heb van het mentorschap misschien nog wel meer profijt gehad dan van de studie zelf.”

Munish Ramlal is ook nog ambassador geweest en lid van de faculteitsraad. Het was daarom ook niet zo gek dat hij binnen de faculteit bekend was. Na zijn afstuderen werd hij door decaan Marc Loth gevraagd om docent te worden voor de oefenrechtbank. “Dan stond ik ineens college te geven voor duizend man en soms aan vrienden. Geweldig! Hoe groter hoe beter!” Na twee jaar stopte Ramlal omdat hij advocaat wilde worden. “Bij het advocatenkantoor waar ik de sfeer mocht proeven in mijn tijd als docent, was ik na een week alweer weg. Dat leverde een gespannen afscheidsgesprek op, maar ik wist al snel dat de bedrijfscultuur daar niet bij me paste.”

'Wat nu?'

“Na mijn abrupte afscheid zat ik wel even met het gevoel van ‘wat nu'? Toen stelde decaan Loth voor om te promoveren en zo kwam ik terecht bij hoogleraren Suzan Stoter en Nick Huls die een spannend rechtssociologisch onderzoek wilden starten.” Dat was, na de inspirerende colleges en de vraag om docent te worden, de derde keer dat Marc Loth een belangrijke rol in Ramlals leven speelde. “Ik wilde echter niet voltijds alleen maar promoveren. Ik kreeg gelukkig de ruimte om een tijd bij het ministerie te werken, om een programma voor student-assistenten op te zetten en ik werkte een tijd voor de afdeling Development.” Ramlal promoveerde op een proefschrift met als titel ‘Naar een glazen wetgevingshuis’. Dit proefschrift gaat over de invloed die lobbyisten hebben bij de ambtelijke voorportalen waar wetsvoorstellen worden geschreven.

Ruim een jaar na zijn promotie trok Ramlal de deur van de EUR achter zich dicht en vertrok hij om beleidsadviseur van de Nationale Ombudsman te worden. Daar adviseert hij als staflid de Nationale ombudsman. “Het was moeilijk om weg te gaan bij ESL, maar ik heb er geen spijt van. Ik heb geleerd dat soms wisselen van omgeving je heel veel brengt.”

Publicatiedatum: 1 september 2014
Aangepast: 26 april 2018