Alumni in the spotlight | Mr. dr. Vincent Mul

Vincent Mul

Vincent Mul

Senior rechter Rechtbank Rotterdam

Mr. dr. Vincent Mul is vice-president van de Rechtbank Rotterdam. Daarvoor was hij werkzaam als docent/onderzoeker aan Erasmus School of Law. In die tijd promoveerde hij op het proefschrift ‘Banken en Witwassen’ bij prof. Hans de Doelder. Die had hij dan weer leren kennen toen De Doelder decaan was en Mul studentbestuurslid van de faculteit, tijdens zijn studie rechten. Uiteindelijk zei Mul in 2005 de faculteit toch vaarwel, om voltijds als rechter aan de slag te gaan.

Maatschappij

Vincent Mul is niet gaan studeren met een duidelijk toekomstbeeld. “Ik had meerdere interesses en dat leidde er ook toe dat ik mij voor meerdere studies had ingeschreven. Mijn betrokkenheid bij de maatschappij maakte dat ik uiteindelijk voor rechten koos.” Waar de keuze voor rechten duidelijk behoorlijk goed overdacht is, bleek de keuze voor Rotterdam een veel pragmatischere grondslag te hebben: “Rotterdam was dichtbij waar ik woonde en ik vond het leuk om nog een tijd bij mijn ouders te blijven wonen.”

Dat de keuze voor Rotterdam eentje was die praktisch gestuurd was betekent niet dat de keuze niet beviel. “Het is me uitstekend bevallen. Ik heb er uiteindelijk zes jaar gestudeerd en ben in die tijd ook lid geweest van het faculteitsbestuur. Een functie die me redelijk wat tijd kostte. Na mijn tijd op het faculteitsbureau mocht ik aan de slag als student-assistent van prof. Hans de Doelder. Als je me vraagt wat me is bijgebleven dan zou ik moeten zeggen dat ik het toch wel bijzonder vind bij de laatste lichting van prof. Ter Heide te horen, alvorens hij letterlijk stierf in het harnas. Hij overleed in de lift op weg naar een college. Dat maakte wel indruk op me. Daarnaast waren er in die tijd wel meer bijzondere dingen. Zo hadden we een hoogleraar Staatsrecht, Van Maarseveen, die anarchist was.”

Mijn tip: “Denk serieus na over een togaberoep, dat ligt het meest in het verlengde van de studie. Maar ga ook buitenspelen. Bekijk hoe het ook anders kan en neem dan de juiste beslissing.”

.

Strafrecht

Hoewel Mul eerst in de richting van het privaatrecht ging, trok het strafrecht hem al snel meer. Zo schreef hij een scriptie over de strafrechtelijke aspecten van de fusie. Na het afstuderen bleef hij zoals hij het zelf zegt ‘hangen’ bij strafrecht. Hij werkte veel samen met prof. De Doelder, die hem vervolgens ook aanraadde te gaan promoveren. Dat wilde Mul wel, maar dan niet fulltime. Dat resulteerde erin dat Mul naast zijn promotie aan de slag ging voor het Erasmus Centre for Penal Studies (ECPS). “Binnen het ECPS haalden we fondsen op voor de faculteit door middel van extern gefinancierde klussen. Zo gaven we veel cursussen aan politie en justitie en deden we behoorlijk wat advieswerk.”

Na de afronding van zijn proefschrift in 1999 werd Mul al snel rechter-plaatsvervanger. In 2005 volgde de overstap naar de rechterlijke macht. “Het was wel lastig om na achttien jaar afscheid te nemen van de universiteit. De collage van mijn afscheidsfeestje hangt daarom nog altijd op mijn werkkamer. Daar staat tegenover dat ik wel iets heel leuks ging doen. Mijn werk als rechter voelt nog net wat echter dan het werk op de universiteit. Daar kan je nog wel een foutje maken, zij het beperkt. Hier is dat totaal anders. Datzelfde geldt voor deadlines, die moeten gehaald worden. Punt. De impact van je werk is heel anders. Dat maakt het uitdagend en leuk. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.”

Buitenspelen

Aan rechtenstudenten wil hij dan ook het volgende meegeven: “Denk serieus na over een togaberoep, want dat ligt het meest in het verlengde van de studie. Maar ga ook ‘buitenspelen’. Kijk goed rond, ga zien dat het ook anders kan en neem dan de juiste beslissing.”

Publicatiedatum: 31 juli 2014
Aangepast: 26 april 2018