Alumni in the Spotlight | Mr. Martijn Snoep

Erasmus School of Law
Het belangrijkste is dat je het recht écht leuk vindt.

Mr. Martijn Snoep

Partner en voormalig Managing Partner De Brauw Blackstone Westbroek

Martijn Snoep (1968) is nadat hij klaar was met zijn studie nog een jaar gebleven aan Erasmus School of Law (ESL), om te werken aan een proefschrift. Na dat jaar waarin hij "verdronk in eenzaamheid" is hij aan de slag gegaan bij De Brauw, waar hij tijdens zijn studie ook al gewerkt had. Inmiddels is hij daar voorzitter van het bestuur of te wel managing partner geweest en is hij nu weer teruggekeerd naar zijn juridische praktijk als partner.

Horeca imperium

Martijn Snoep was geen typische student, waar hij ook geen typische middelbare scholier was. Hij ging naar school in Hoorn en wilde helemaal niet studeren. Zijn doel was om de horeca in te gaan. Ondernemingsgezind als hij al op jonge leeftijd was wilde hij niet één café, maar dan wel gelijk een horeca imperium. Een gesprek met zijn favoriete docent geschiedenis en tevens decaan op school bracht hem echter op een ander spoor. Voordat hij een definitief besluit zou nemen ging hij eerst naar een middelbare school in Amerika. En zo geschiedde. Na afronden van zijn 'high school' kreeg Snoep echter geen beurs voor een goede universiteit, waardoor hij door geldgebrek terug moest naar Nederland. Tegen iedereen die het horen wilde had Snoep echter geroepen "nooit meer terug naar Nederland te komen." Hij zocht dus een plek waar hij in relatieve anonimiteit kon studeren. De keuze voor rechten kwam voort uit zijn periode in Amerika. Daar deed Snoep veel aan debatteren en de jury's daar, veelal bestaande uit advocaten, meende dat hij talent had voor de advocatuur. Daarnaast heeft Snoep altijd een belangstelling voor sociale wetenschappen gehad. Door die twee factoren kwam Snoep in Rotterdam terecht.

Ontzettend leuk

Snoep omschrijft de rechtenstudie in Rotterdam als een "ontzettend leuke studie, gelijk vanaf het eerste moment." De vrijheid en de sociaalwetenschappelijke inslag spraken hem enorm aan. Het is ook daarom dat hij vakken die daarover gingen (bijvoorbeeld Europese integratie, rechtstheorie, rechtssociologie en rechtseconomie) leuker vond dan de specifiek juridische vakken. Twee docenten springen er voor Snoep uit. Allereerst professor Ter Heide, die het vak inleiding tot de rechtswetenschap gaf. "Een echt heel inspirerende man, die het recht liet leven en de basis gelegd heeft over hoe ik nu nog naar het recht kijk en een juridische casus benader. Ter Heide vertelde in zijn colleges vooral verhalen en bracht die dan in een juridisch-maatschappelijke context. In de werkgroepen werden de colleges uitgewerkt waarbij je werd uitgedaagd om, zoals dat toen werd genoemd, Zelfstandig, Kritisch en Kreatief na te denken.” Daarnaast is professor Ter Kuile van grote invloed geweest op de carrière van Snoep. Ter Kuile was hoogleraar Europees institutioneel recht aan ESL, maar ook partner bij De Brauw. Snoep haalde een 10 voor een mondeling tentamen bij Ter Kuile en kreeg vervolgens het aanbod om als student-assistent bij hem aan de slag te gaan. Niet veel later kreeg hij de vraag of hij ook wat klusjes voor Ter Kuile bij De Brauw wilde doen. "Ik zei ja en ben nooit meer weggegaan". Via de advocatenstage, een medewerkerspositie en een jaar detachering bij één van de beste advocatenkantoren in New York werd Snoep in 2000 partner. Tien jaar later werd hij managing partner. Nog altijd haalt hij veel voordeel uit zijn studietijd in Rotterdam. Zo heeft Snoep in Rotterdam geleerd kritisch en onafhankelijk te zijn. Door zijn keuze voor de vrije studierichting was er relatief weinig aandacht voor juridische techniek, maar die heeft hij snel genoeg in de praktijk kunnen leren: “Een cliënt wil bovendien geen uitleg of beschouwing op een bepaald wetsartikel, maar wil gewoon een oplossing voor zijn probleem.” Daar komt meer bij kijken dan alleen juridische techniek. Juist een goed begrip van de maatschappelijke context van het recht is van belang om een goede juridische dienstverlener te worden.

Blijf nieuwsgierig

Snoep wil aan studenten meegeven dat je nieuwsgierig moet blijven. Zoek in je studie wat je leuk vindt en richt je daar maximaal op. Besteed daarnaast vooral ook voldoende aandacht aan de studie zelf. Dingen naast de studie doen zijn leuk en soms belangrijk, maar veel van de vaardigheden die je daarmee opdoet kun je later ook nog opdoen. Zoveel tijd als je tijdens je studie krijgt om dingen te bestuderen krijg je echter nooit meer. Voor studenten die dromen van een baan bij De Brauw heeft Snoep ook een tip. “We kijken of iemand een sprankeling in zijn ogen krijgt als die over het recht spreekt. Uiteindelijk is het namelijk het belangrijkste dat je het recht ook écht leuk vindt.”

Publicatiedatum: 20 februari 2014
Aangepast: 1 januari 2015