Artsen in de Actualiteit: Ziek en op Straat

dinsdag 26 mrt 2024, 12:15 - 13:15
Gesproken taal

Onderwijscentrum Erasmus MC, Collegezaal 2

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Een wond op je been. Voor de meesten van ons een kwestie van een pleister plakken en deze regelmatig verschonen. Geen probleem en goed te behandelen dus. Maar een ‘simpel’ probleem kan op straat al snel uitgroeien tot een gecompliceerde kwaal, laat staan als je als dak- of thuisloze een serieuze ziekte hebt! Hoe behandel je iemand die op straat moet opknappen? En, wat als mensen helemaal niet geholpen willen worden?

In deze lunchlezing zal dokter Michelle van Tongerloo in gaan op haar werk als straatarts. Het behandelen van daklozen vraagt namelijk om andere methodes en vaardigheden dan de gemiddelde arts gewend is. Wat voor ziekten en aandoeningen kom je op straat zoal tegen? Hoe ga je hier mee om? En hoe houd je het hoofd koel in moeilijke omstandigheden?

Michelle van Tongerloo is zelfstandig straatarts bij de Pauluskerk te Rotterdam, waar ze zorg biedt aan de kwetsbaarste mensen van de samenleving: vaak dakloos, verslaafd of ongedocumenteerd. Daarnaast werkt ze ook als huisarts in de wijk IJsselmonde in Rotterdam-Zuid.

In de lunchlezingenreeks Artsen in de Actualiteit kijken we naar artsen die werken op plekken die vaak in het nieuws, de krant, of online ter sprake komen. Nu in de actualiteit, maar altijd actueel. Hoe ervaren zij deze prominente plekken? Met onder meer op maandag 8 april jeugdarts dr. Petra de Jong op het programma om te spreken over kinderen in asielzoekerscentra.

Deze lunchlezingenreeks wordt georganiseerd door de Academiecommissie van de Medische Faculteitsvereniging Rotterdam (MFVR) en Studium Generale van de Erasmus Universiteit.

Datum: Dinsdag 26 maart 2024
Tijd: 12.15u - 13:15u
Locatie: Onderwijscentrum Erasmus MC, Collegezaal 2
Toegang: gratis, reserveren sterk aanbevolen.