Studio Erasmus

Talkshow
three people talking on studio erasmus
dinsdag 14 mei 2024, 20:00 - 21:45
Gesproken taal

Theater Rotterdam

Meld je aan! Voeg toe aan agenda
three people talking on chairs on the set of studio erasmus

Studio Erasmus is de talkshow van de Erasmus Universiteit over wetenschap en actualiteit. Met interviews, minicolleges en livemuziek. Met deze editie onder meer op het programma Lis Camelia, Carmen Longas Luque en Jacco van Sterkenburg over racisme in de sport en Jolande uit Beijerse en ervaringsdeskundige Evita over misstanden in de gesloten jeugdzorg.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord.

• Racisme in de sport? Tegen expliciete spreekkoren mag dan inmiddels actie ondernomen worden, subtielere vormen van racisme zijn op en rond het veld nog aan de orde van de dag. Aan de vooravond van de sportzomer (EK voetbal, Olympische Spelen) bespreken we met Lis Camelia, Carmen Longas Luque en Jacco van Sterkenburg hoe dat kan, en hoe we hiervan afkomen.
  • Erfelijke ziektes voorspellen met behulp van een nieuwe Europese DNA-database? André Uitterlinden over het grootschalige onderzoek dat vanuit het Erasmus MC wordt geleid naar genetische verschillen binnen Europa en de erfelijkheid van bijvoorbeeld lactose-intolerantie en diabetes type II. Wat zijn de gevolgen van deze kennis voor de preventieve gezondheidszorg?
  • Wat gaat er mis in de gesloten jeugdzorg? Professor Jolande uit Beijerse en ervaringsdeskundige Evita over het recente rapport dat vele misstanden aan het licht bracht en zelfs tot het sluiten van de zogenaamde ZIKOS-afdelingen heeft geleid. Hoe kan het dat kinderen met ernstige psychiatrische problemen als criminelen opgesloten werden?
  • Europa gaat naar de stembus. Een minicollege door Chris Aalberts over hoe de uitkomst van de verkiezingen zich verhouden tot Nederland, mogelijke coalities en het belang van stemmen met grote kwesties als oorlog aan de Europese grenzen en nieuwe stikstofregels.
  • Met muziek van The Empa Nadas.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Kun je niet wachten tot de volgende editie? Kijk of luister vorige edities terug via YouTube of Spotify!

Datum: Dinsdag 14 mei 2024
Tijd: 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur)
Locatie: Theater Rotterdam, Schouwburg (schouwburgplein 25, Rotterdam)
Moderatie: Geert Maarse