Deliberate reflection: Applying an evidence-based innovation to the teaching of diagnostic reasoning in medicine and law

CLI Fellowship of Silvia Mamede
CLI - Silvia Mamede

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit. Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Silvia Mamede (EMC) over hoe doelbewuste reflectie (DR) het beste kan worden opgenomen in bestaande curricula.

Studenten leren effectief problemen op te lossen is een uitdagende taak, vooral in vakgebieden die gekenmerkt worden door slecht gedefinieerde, complexe problemen zoals geneeskunde en rechten. Doelbewuste reflectie (DR) lijkt de enige cognitieve interventie die dergelijke probleemoplossing in de geneeskunde consistent verbetert. In DR volgen studenten stapsgewijze instructies om alternatieve diagnoses voor een klinische casus te vergelijken. Dit project onderzoekt hoe DR het beste kan worden geïntegreerd in bestaande curricula. Het project onderzoekt (1) de effecten van DR in teamverband ten opzichte van DR op individuele basis op de diagnostische prestaties en mentale representaties van ziektekennis van medische studenten; en (2) of de probleemoplossende prestaties van rechtenstudenten ook baat hebben bij DR tijdens het oefenen met casussen. De bevindingen zullen gebruikt worden om praktische aanbevelingen te doen over hoe DR het beste gebruikt kan worden in het hoger onderwijs.

Onderzoeker
dr. Silvia Mamede