Een pleidooi voor avontuur in de wetenschap tijdens de 110e dies natalis

Annelien Bredenoord, Ed Brinksma, Ellen van Schoten & Lexter Woodley op de Dies Natalis 2023
The Transformers op de dies natalis 2023
Alexander Santos Lima

Met als thema ‘Making Minds Matter’ werd de 110de verjaardag van onze universiteit op 8 november 2023 uitgebreid gevierd. Centraal in de ceremonie stond het verkennen van een nieuwe horizon voor Erasmus Universiteit Rotterdam. Rode draad hierin was het grote belang van interdisciplinariteit, een flinke dosis lef en vertrouwen in elkaar.

In haar diesrede ‘Op avontuur’ pleitte rector magnificus Annelien Bredenoord voor samenwerking, innovatie en vertrouwen. “Alleen zolang we openblijven, ons blijven verwonderen, elkaar versterken door samen te werken, en wantrouwen en cynisme niet de overhand laten nemen, kunnen we relevant blijven. Als persoon én als universiteit”, stelde zij.

Guido Imbens voor de Erasmus brug in groen verlicht.
© Erasmus School of Economics
Rick Keus

Eredoctoraat Guido Imbens

Eregast was Guido Imbens: oud-student aan onze universiteit, hoogleraar aan de prestigieuze Stanford Graduate School of Business én winnaar van de Nobelprijs voor de Economie 2021. Hij kreeg een eredoctoraat uitgereikt uit handen van erepromotor prof.dr. Dinand Webbink. In zijn laudatio prees Webbink Imbens’ werk en de invloed daarvan: wetenschappers over de hele wereld kunnen door zijn werk impact beter meten. Vervolgens nam Imbens het publiek mee in de causaliteit in de econometrie.

Erasmus Professoren

Afgelopen jaar heeft het College van Bestuur een bijzonder hoogleraarschap ingesteld: de Erasmus Professor. Eveline Crone en Moniek Buijzen bekleden deze functie nu een jaar. Terugblikkend vertelt Crone: “Als Erasmus Professor heb je nog meer zichtbaarheid voor je werk. Samenwerken met maatschappelijke partners is fantastisch. Zo ben ik heel blij dat ik nu ook verbonden ben aan mbo-instelling het Albeda College.”

Jun Borras & Lexter Woodley op de Dies Natalis 2023
Arie Kers

Ook werd in deze ceremonie de naam van de derde Erasmus Professor bekendgemaakt: Jun Borras, hoogleraar Agrarische Studies aan het International Institute of Social Studies (ISS). Borras gaf aan dat hij met deze benoeming van plan is om zijn onderzoek uit te breiden naar nog meer gebieden wereldwijd en de samenwerking binnen én buiten de universiteit te vergroten.

Ondernemerschap en duurzaamheid

Alumnus Nima Salami gaf een persoonlijke en inspirerende bijdrage over zijn start-up Oasys Now. Met zijn team heeft hij als doel om mensen met chronische en zeldzame ziektes grip te laten krijgen op hun gezondheid. Hij benadrukte de waarde van een interdisciplinair team en een netwerk van mentors en adviseurs om echt het verschil te kunnen maken.

Op de vraag aan de leden van het College van Bestuur wat zij als cruciaal voor de nieuwe horizon van onze universiteit zien, antwoordde voorzitter Ed Brinksma: “Ondernemendheid. We zien vandaag dat er al veel is, passend bij het DNA van de EUR, maar we hebben het nóg meer nodig richting de toekomst.” Vice-voorzitter Ellen van Schoten gaf aan dat de grote uitdaging wat haar betreft duurzaamheid is. “We hebben al grote stappen gezet maar als we een voorbeeld willen zijn, moet het een nóg grotere rol krijgen in het onderwijs, onderzoek en de bedrijfsvoering.”

Nima Salami op de Dies Natalis 2023
Nima Salami

Prijsuitreikingen

Alumna Lexter Woodley presenteerde de feestelijke ceremonie en The Transformers, een nieuwe Rotterdamse band, trad op met hun muziek met inspirerende persoonlijke verhalen.  Tijdens de bijeenkomst werd ook een drietal prijzen uitgereikt voor bijzondere prestaties.

Onderzoekers Criminologie ontvangen Research Prize op het podium tijdens dies natalis 2023.
Alexander Santos Lima

De Criminology Research Group van de Erasmus School of Law (ESL) is uitgeroepen tot de winnaar van de Research Prize 2023. Deze onderzoeksgroep doet al ruim 20 jaar baanbrekend en interdisciplinair onderzoek naar moeilijk te onderzoeken thema’s als drugsgerelateerde criminaliteit, mensenhandel en mensensmokkel, en milieucriminaliteit, die zeer belangrijk zijn voor de stad en haven van Rotterdam.

De Lambers Student Excellence Award 2023 ging naar promovenda Medical Decision Making Stijntje Dijk. Zij schreef haar masterthesis over beleidsbeslissingen met betrekking tot het uitvoeren van klinische studies voor geneesmiddelenonderzoek voor COVID-19. “Je laat zien erg responsief te zijn op maatschappelijke problemen”, aldus juryvoorzitter Alexander Rinnooy Kan.

Maria Carmen Punzi & Semiha Denktas op de dies natalis 2023
Arie Kers

Chief Diversity Officer Semiha Denktas reikte ten slotte de FAME Athena Award uit aan Maria Carmen Punzi, voor haar inzet voor een open dialoog over menstruele gezondheid, een cruciaal onderdeel van het leven van vrouwen.

Fotoalbum dies natalis 2023

Dies natalis 2023
  • Een volle donkere aula tijdens de dies natalis 2023 met op het podium het College van Bestuur
  • Nima Salami op de Dies Natalis 2023
  • Annelien Breden & Guido Imbens

Dies natalis 2023

Nima Salami at the Dies Natalis 2023
3/11 Nima Salami
Jun Borras & Lexter Woodley at the Dies Natalis 2023
Prize winners Research Prize 2023
Alexander Santos Lima
Winnaar Fame Athena award 2023 Maria Carmen Punzi met kunstwerk op podium tijdens uitreiking.
Stijntje Dijk receives Lambers Student Excellence Award 2023
Eveline Crone at the Dies Natalis 2023
The Transformers at the Dies Natalis 2023
Alexander Santos Lima
Annelien Bredenoord, Ed Brinksma, Ellen van Schoten & Lexter Woodley at the Dies Natalis 2023
Nima Salami op de Dies Natalis 2023
Jun Borras & Lexter Woodley op de Dies Natalis 2023
Stijntje Dijk ontvangt Lambers Student Excellence Award 2023
Eveline Crone op de dies natalis 2023
The Transformers op de dies natalis 2023

Vind hier alles over onze dies natalis.

Lees het artikel over ons Lustrumjaar in het AD!