Extra aandacht voor welzijn nieuwe studenten tijdens Eurekaweek 2023

Lichtjes in Ahoy
Twee studenten zitten op een bank tijdens de International Day op de Eurekaweek 2023.
Evgeny Astapov

Maar liefst 4.600 deelnemers en 600 vrijwilligers woonden op maandagochtend 21 augustus de officiële opening van de Eurekaweek 2023 in Ahoy Rotterdam bij. Een recordaantal eerstejaars studenten doet mee en de introductieweek is dit jaar voor het eerst uitverkocht. Voor het welzijn van al die nieuwe Rotterdamse studenten is er extra aandacht. Speciaal getrainde ‘student hosts’ zijn aanwezig bij de verschillende activiteiten om de studenten te ondersteunen tijdens deze bijzondere en intensieve week.

Evgeny Astapov

Het thema van de Eurekaweek is ‘One of a kind’ en het programma is gericht op inclusie. Niet alleen maar feesten en verenigingen, maar ook kunst, cultuur, sport en spel. Traditionele programma-elementen als de Campus Day en de Cantus in Ahoy ontbreken niet.

Een veilige omgeving en student hosts

Voor het eerst zijn er bij alle activiteiten dus ook ‘student hosts’ aanwezig om een luisterend oor te bieden aan studenten die zich bijvoorbeeld overweldigd voelen of te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag. “Zo verlagen we de drempel om op iemand af te stappen als je ergens mee zit. Ook weten ze bij wie je moet zijn als je extra ondersteuning nodig hebt”, vertelt Veerle Petersen, voorzitter van de Eurekaweekorganisatie in AD Rotterdam.

Rector magnificus Annelien Bredenoord loopt het podium op voor haar openingsspeech.
Evgeny Astapov

Rector magnificus Annelien Bredenoord wijst in haar speech op het onlangs gelanceerde meldpunt Safe@EUR waar studenten ook na de introductieweek terecht kunnen als ze een onveilige of nare situatie hebben meegemaakt. “Laten we bovendien niet alleen goed voor onszelf zorgen, maar ook voor de planeet. Duurzaamheid is de sleutel”, aldus Bredenoord in haar speech. Iedere editie van de Eurekaweek is een duurzamere editie. Nieuw in 2023 is het hard cup-systeem, waar het prijzengeld van de EUR Sustainability Award 2022 in is geïnvesteerd.

22e Lustrum

De Eurekaweek is het eerste evenement van het 22e lustrumjaar van de universiteit, waarin we onze 110e verjaardag vieren. Het lustrumjaar, met het thema ‘Making Minds Matter’, start officieel tijdens de Opening Academisch Jaar op maandag 4 september in de Laurenskerk in Rotterdam. Bekijk hier het gehele lustrumprogramma.

Bekijk hier de foto's van de Eurekaweek 2023

Eurekaweek 2023
  • Studenten bij de International Fair tijdens de Eurekaweek 2023.
  • Tijdens de openingceremonie op International Day van Eurekaweek 2023.
  • De zaal van de openingsceremonie op international day tijdens de Eurekaweek 2023.

Eurekaweek 2023

Evgeny Astapov
Studenten bij de International Fair tijdens de Eurekaweek 2023.
Evgeny Astapov
Tijdens de openingceremonie op International Day van Eurekaweek 2023.
Evgeny Astapov
Een crewlid van de Eurekaweek overhandigt een student een EUR-tas.
Evgeny Astapov
Opening ceremony with thousands of students in Ahoy
Photobooth with happy students
Foto met mobiele telefoon in hal vol studenten
studenten tijdens Eurekaweek in Rotterdam
Studenten bij de International Fair tijdens de Eurekaweek 2023.
Tijdens de openingceremonie op International Day van Eurekaweek 2023.
Een crewlid van de Eurekaweek overhandigt een student een EUR-tas.
Crewleden lachen naar elkaar op International Day tijdens de Eurekaweek 2023.
Opening ceremonie met duizenden nieuwe studenten in Ahoy
Photobooth with happy students
Foto met mobiele telefoon in hal vol studenten

Lees hier het artikel dat AD Rotterdam schreef over de Eurekaweek 2023.