How to combine the Case Based Learning journey with other teaching elements for optimal learning gains?

CLI Fellowship van Dik van Gent
Dik van Gent

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Dik van Gent (Erasmus MC) over hoe je het Case Based Learning-traject kunt combineren met andere onderwijselementen voor optimale resultaten.

Dit fellowshipproject zal bepalen welke combinatie van onderwijselementen optimaal is voor het onderwijzen van basisconcepten in het biomedisch onderwijs. In dit onderwijs zal de actieve betrokkenheid van studenten centraal staan, in de vorm van een 'Case Based Learning (CBL) journey'.

Ze gaan zich vooral concentreren op de vraag hoe andere onderwijselementen dit traject kunnen ondersteunen. Meer specifiek onderzoeken ze welke leerwinst bereikt kan worden door een hoorcollege, een kennisclip, een zelfstudieopdracht of een docentgestuurde opdracht toe te voegen aan het CBL-traject. De resultaten zullen worden beoordeeld aan de hand van een test direct na het onderwijs, een test na drie maanden, en een vragenlijst voor studenten en medewerkers.

Opbrengst

1. Op 15 februari 2024 presenteerde Dik van Gent over Case Based Learning bij het Erasmus MC. Zijn presentatie kun je hieronder downloaden.
Onderzoeker
dr. Dik van Gent