Intercultural communication compentence and global citizenship in higher education

CLI Onderzoeksprojecten

Met dit PhD-project wil Leonor de universiteit helpen haar doelen te bereiken op het gebied van internationaal onderwijs, en bijdragen aan het wetenschappelijk begrip van interculturele competentie en wereldburgerschap onder studies.

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat studeren in een internationale omgeving de interculturele communicatiecompetenties (ICC) van studenten kan verbeteren, hun wereldburgerschap kan ontwikkelen en uiteindelijk hun vermogen om succesvol te leven en te werken in een cultureel diverse samenleving kan vergroten. Het blijft echter onduidelijk welke voorwaarden bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van ICC en mondiaal burgerschap, en welke processen dit kunnen belemmeren. Er kunnen verschillende factoren een rol spelen, zoals de culturele achtergrond van studenten, internationale ervaringen, motivaties en cursussen. Met haar PhD-project wil Leonor de universiteit helpen haar doelen te bereiken met betrekking tot internationaal onderwijs, en ook bijdragen aan het wetenschappelijk begrip van interculturele competentie en mondiaal burgerschap bij universitaire studies.

Leonor Gaitán-Aguilar behaalde in 2016 een bachelordiploma in psychologie aan de Universidad del Valle de Guatemala. Later behaalde ze in 2019 een Erasmus Mundus joint master in sociale en culturele psychologie (Global-MINDS) van ISCTE - Lisbon University Institute en de University of Oslo. Haar scriptie is gericht op de invloed van sociale media op de sociale identificatie en interculturele aanpassing van internationale studenten. Ze heeft sociale pedagogiek gestudeerd en heeft als onderzoeker mensenrechten in de noordelijke regio van Midden-Amerika gewerkt.

Dit onderzoek wordt gedaan in het kader van het vierjarig onderzoeksprogramma naar onderwijskwaliteit en studiesucces. De CLI financieert een deel van deze onderzoeksprojecten. Bekijk meer.