Interne feedback genereren uit externe feedbackbronnen: interventies in het vaardighedenonderwijs die het zelfregulerend leervermogen van studenten versterken

CLI Fellowship of Hanna Weijers & Stephanie van den Kieboom
Hanna en Stephanie - CLI

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Hanna Weijers & Stephanie (ESL) van den Kieboom over de vaardigheden van leerlingen op het gebied van zelfregulerend leren.

Feedback kan een krachtig middel zijn om leerlingen te helpen hun leerproces en vaardigheden te verbeteren. In het vaardigheidsonderwijs krijgen leerlingen veel verschillende vormen van feedback. Er wordt veel tijd geïnvesteerd in het geven van feedback van hoge kwaliteit, maar leerlingen gebruiken deze feedback niet altijd om hun vaardigheidsniveau actief te verhogen. Tegelijkertijd zijn studenten vaak te afhankelijk van feedback van hun docenten, ondanks het bestaan van vele andere feedbackbronnen. Dit project is gericht op het versterken van de zelfregulerende leervaardigheden van studenten door het ontwikkelen van een toolbox met concrete interventies die kunnen worden toegevoegd aan het onderwijsontwerp van de vaardigheidscursussen in VSV (en ook EUR). Door feedbackgeletterdheid te vergroten door studenten te leren intern feedback te genereren, hopen we de zelfregulerende leervaardigheden te vergroten en studenten te helpen niet langer alleen te vertrouwen op de feedback van hun docenten om hun vaardigheden te verbeteren.

Onderzoeker
mr. dr. Hanna Weijers