Lost in transition? Access and academic success of diverse students in higher education

CLI Onderzoeksprojecten

In zijn PhD-project doet Pieter onderzoek naar barrières voor studiesucces voor eerstegeneratiestudenten en studenten met een migratieachtergrond in verschillende fasen van de transitie naar het hoger onderwijs.

Tijdens het eerste jaar in het hoger onderwijs stoppen relatief veel studenten met hun studie. Aan de Erasmus Universiteit (EUR) lag dit percentage in de periode 2014-2018 bijvoorbeeld tussen de 16 en 20 procent. Bovendien laat onderzoek zien dat dit percentage hoger is onder studenten die als eerste in hun familie gaan studeren, ook wel bekend als eerstegeneratiestudenten, en onder studenten met een migratieachtergrond. Dit zou kunnen komen doordat deze groepen meer moeilijkheden ondervinden tijdens de transitie naar het hoger onderwijs, een periode die door veel studenten als uitdagend wordt ervaren. Het is daarom belangrijk om een grondig begrip te ontwikkelen van de moeilijkheden die verschillende groepen studenten ondervinden tijdens de transitie naar het hoger onderwijs, en van de mogelijkheden om studenten te ondersteunen tijdens deze periode. Zo kan  studie-uitval worden voorkomen en wordt academisch succes positief beïnvloed.

In zijn PhD-project doet Pieter daarom onderzoek naar barrières voor studiesucces voor eerstegeneratiestudenten en studenten met een migratieachtergrond in verschillende fasen van de transitie naar het hoger onderwijs. Hierbij kijkt hij onder andere of deelname aan een programma voorafgaand aan het eerste jaar aan de EUR (het ‘Pre-Academic Programme’) uitval onder diverse studenten tegengaat en of dit hun academisch succes positief beïnvloedt, hoe diverse sociale netwerken onder studenten kunnen bijdragen aan academisch succes, en wat de effecten zijn van de nieuw ingevoerde numerus fixus procedure bij de Psychologie Bachelor aan de EUR op de diversiteit binnen de studentenpopulatie. Hij werkt aan dit onderzoek bij het Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences.

Dit onderzoek wordt gedaan in het kader van het vierjarig onderzoeksprogramma naar onderwijskwaliteit en studiesucces. De CLI financieert een deel van deze onderzoeksprojecten. Bekijk meer.