Safe@EUR: laagdrempelig centraal meldpunt ongewenst gedrag

Students sitting at a table at the campus

Deze zomer is Safe@EUR gelanceerd bij de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Dit is een centraal meldpunt dat studenten, medewerkers en bezoekers helpt wanneer zij een melding willen doen van ongewenst gedrag. Ook kunnen mensen bij het meldpunt terecht als zij ondersteuning willen, of zich zorgen maken over iemand anders, maar niet goed weten waar zij terecht kunnen. Dit kan anoniem.

Met het meldpunt wil onze universiteit hulpvragen en het melden van ongewenst gedrag zo toegankelijk en laagdrempelig mogelijk maken. Er is een groot aanbod aan ondersteuning en expertise, zowel binnen als buiten de muren van de universiteit. Soms weet je echter niet bij wie je het beste terecht kunt: welke ondersteuner kan het beste helpen bij jouw specifieke hulpvraag naar aanleiding van ongewenst gedrag? De speciaal opgeleide casemanagers van Safe@EUR begeleiden bij het bepalen van de juiste richting in de aanpak van je hulpvraag.

R&O gesprek

Voor wie is safe@EUR?

Safe@EUR is er voor studenten, medewerkers maar ook bezoekers van de universiteit. Casemanager Gaby van der Sanden: “We worden ook benaderd door mensen die soms niet direct iets met een melding willen, maar wel graag willen dat het gemeld is, dat het geregistreerd staat. Deze meldingen zijn erg welkom. Ook wanneer iemand zich zorgen maakt over het welzijn van iemand anders, kunnen ze bij ons terecht.” Daarnaast kun je ook bij het meldpunt terecht als jij wordt beschuldigd van ongewenst gedrag en je naar aanleiding daarvan behoefte hebt aan advies en begeleiding.

Met wat voor melding kan ik terecht?

Het meldpunt is er voor je als je je binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam niet veilig voelt door ongewenst of zorgwekkend gedrag. Het kan dan gaan om bijvoorbeeld discriminatie, intimidatie, seksueel ongewenst gedrag, pesten, stalking of andersoortige bedreigingen naar jou als persoon.

Het meldpunt zet zich in om te zorgen dat er voor iedere situatie snel passende ondersteuning is. Zo heeft het meldpunt korte lijnen met het expertiseteam zorgwekkend gedrag. Dit is een team met experts die kunnen meedenken als het om een urgente en zorgwekkende situatie gaat.

Prof.dr. Annelien Bredenoord
Ed van Rijswijk

Prof.dr. Annelien Bredenoord, rector magnificus EUR: “Onze universiteit is een grote organisatie, ik ontmoet nog elke dag nieuwe mensen. Ik zie studenten in de bloei van hun leven: een vormende, en daardoor ook kwetsbare fase. Het is belangrijk dat mensen weten waar zij terecht kunnen als zij zich niet veilig voelen, omdat een veilige omgeving een randvoorwaarde is om jezelf te kunnen blijven ontwikkelen. Het meldpunt Safe@EUR is onderdeel van onze integrale aanpak sociale veiligheid, waarin we inzetten op preventie, laagdrempelige meldstructuren en modern leiderschap.”

Casemanager Chinello Ifebigh: “Het zou goed zijn als sociale veiligheid een actueel en laagdrempelig gespreksonderwerp wordt, dat het makkelijker wordt om over dit onderwerp te praten. Ik hoop dat ons meldpunt op de campus net zo bekend wordt als een grote koffieketen. Iedereen weet waar het is, en wat je kunt verwachten. Ook al ga je er nooit naar toe, je weet wel waar je naar toe moet gaan áls je het of iets nodig hebt.”

Hoe is Safe@EUR bereikbaar?
Je kunt Safe@EUR op verschillende manieren bereiken. Medewerkers en studenten kunnen 24/7 een melding maken bij Safe@EUR via het online meldformulier. Je kunt op dit formulier ook aangeven of je graag wil dat er contact met je wordt opgenomen voor een afspraak. Een afspraak kan online, op kantoor van Safe@EUR (m6.11) of op een andere locatie op campus plaatsvinden. Daarnaast is het meldpunt op werkdagen telefonisch bereikbaar tussen 9.30 en 12.30 (010-4089999). Ben je geen student of medewerker, dan kun je mailen naar safe@eur.nl. Voor studenten is er binnenkort ook een maandelijks fysiek inloopspreekuur.

Meer over Safe@EUR

Een melding doen via Safe@EUR