Teachers' well-being and work enjoyment in online education

CLI Fellowship van Welmoed van Deen
Welmoed van Deen

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Welmoed van Deen (ESHPM) over het welzijn en werkplezier van leraren in het online onderwijs.

Hoewel online onderwijs veel voordelen heeft, zoals betere toegang voor studenten die geen persoonlijke lessen kunnen bijwonen, worstelen veel docenten met de overgang naar online onderwijs, omdat ze een nieuwe online set vaardigheden moeten ontwikkelen en vaak de face-to-face interactie met studenten missen. Om het welzijn en de motivatie van docenten te verbeteren en te behouden, is het belangrijk ervoor te zorgen dat zij vertrouwen hebben in hun online onderwijsvaardigheden en zich verbonden voelen met zowel studenten als medestudenten. Daarom zullen we twee interventies ontwikkelen en testen om het welzijn van leraren te verbeteren: (1) een toolset met lesactiviteiten die leraren en leerlingen helpen verbinden, die zijn afgestemd op het technische vaardigheidsniveau van de leraar; en (2) een sociale netwerkinterventie die laagdrempelige, naadloze mogelijkheden voor gedeeld leren tussen leraren faciliteert.

Onderzoeker
Welmoed van Deen is assistant professor aan de Erasmus School of Health Policy and Management. Haar onderzoek richt zich op het gebruik van professionele leernetwerken ter ondersteuning van de implementatie van value-based healthcare. Welmoed is ook coördinator van de online Pre-master Healthcare Management bij ESHPM en heeft een CLI Fellowship ontvangen om te kijken naar de impact van online onderwijs op het welzijn van docenten.