Welk type aandelen zal het waarschijnlijk goed doen als de inflatie toeneemt?

Erasmus School of Economics

Welke investeringsmogelijkheden blijven veerkrachtig onder de inflatiedruk? Het antwoord op deze vraag wordt gegeven door Guido Baltussen, hoogleraar Behavioural Finance and Financial Markets aan Erasmus School of Economics en hoofd Quantitative Strategies bij Northern Trust.

Guido Baltussen en twee van zijn collega's bij Northern Trust Asset Management hebben 150 jaar aan inflatiegegevens samengevoegd met de huidige marktomstandigheden en daarmee praktische richtlijnen gegeven voor het omgaan met inflatie. Factorstrategieën, en met name op kwaliteit gerichte benaderingen, komen naar voren als robuuste oplossingen voor de volatiele marktomstandigheden. Uit het Baltussen’s onderzoek getiteld “Navigating Inflation – An Analysis of Equity Factor Performance Over 150 Years”, blijkt dat ‘kwaliteitsaandelen’ (bedrijven met een hoge operationele winstgevendheid maar die uit de gratie zijn op Wall Street) het type aandelen zijn dat het waarschijnlijk het beste zal doen als de inflatie opwarmt. Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken welke aandelen de beste keuze zijn als de inflatie afkoelt: kwaliteitsaandelen.

Volgens Mark Hulbert, een regelmatige gast-columnist op MarketWatch.com, vertegenwoordigt deze bevinding een grote vooruitgang ten opzichte van eerdere onderzoeken naar welk type aandelen het beste presteert in verschillende inflatieomgevingen. Eerdere onderzoeken werden gehinderd door beperkte gegevens. Tot dit nieuwe onderzoek waren er geen gegevens beschikbaar van vóór ongeveer 1970. Dat betekende dat de analyse slechts één lange periode van hoge inflatie omvatte: het decennium van de jaren zeventig.

Professor

U kunt het volledige artikel van MarketWatch, 28 februari 2024, hier lezen.