The why of university for students: Motivational mindsets and guided reflection on life goals

CLI Onderzoeksprojecten
Pictured: Job Hudig

Het onderzoek van Job Hudig had twee doelen: 1) een potentieel mechanisme van de goal-setting interventie achterhalen, en 2) uitzoeken waarom de interventie specifiek de prestatiekloven heeft verkleind. Op deze pagina lees je meer over het onderzoek en de resultaten. 

Een studie naar een online goal-setting interventie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam liet zien dat de studieprestaties onder 703 eerstejaars bedrijfskunde studenten van het interventiecohort met ruim 20 procent waren verbeterd ten opzichte van de drie controlecohorten daarvoor (Schippers, Scheepers & Peterson, 2015). De bevindingen toonden in het bijzonder aan dat de prestatiekloof tussen vrouwelijke en mannelijke studenten met 98 procent was gedicht na het eerste studiejaar en de prestatiekloof tussen westerse studenten en studenten met een migratieachtergrond met 93 procent was gereduceerd na het tweede studiejaar. Hoewel diverse mogelijke verklaringen zijn genoemd in de studies naar de interventie is er tot dusver geen definitief uitsluitsel gegeven over de oorzaak van het positieve interventie-effect op de studieprestaties en het verkleinen van beide prestatiekloven.

Het onderzoek van Job Hudig had daarom twee doelen: 1) een potentieel mechanisme van de goal-setting interventie achterhalen, en 2) uitzoeken waarom de interventie specifiek de prestatiekloven heeft verkleind. Om deze doelen te behalen, voerde Job allereerst een studie uit waarin hij verschillende nieuwe typen motivatieprofielen van eerstejaars studenten exploreert. Vervolgens testte hij zijn voorgestelde mechanisme van de interventie terwijl hij de ontwikkelingen binnen de gender- en etnische subgroepen nauwgezet volgde. Uiteindelijk heeft hij op basis van de bevindingen die voort zijn gekomen uit zijn systematische aanpak beweringen gedaan over hoe de goal-setting interventie de prestatiekloven heeft kunnen verkleinen. Job werkte aan zijn onderzoek bij de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences.

Opbrengsten

Hudig, J. (2023). The why of university for students. [Doctoral dissertation, Erasmus University Rotterdam]. https://pure.eur.nl/en/publications/the-why-of-university-for-students-motivational-mindsets-and-guid

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2023). Goalsetting is mindsetting: Guided reflection on life goals taps into the plasticity of motivational mindsets. Psychological Reports, 1-22. https://doi.org/10.1177/00332941231180813

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2022). Motivational mindsets, mindset churn and academic performance: The role of a goal-setting intervention and purpose in life. Current Psychology, 1, 1–20. https://doi.org/10.1007/S12144-022-03462-8

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2021). Motives for studying and student wellbeing: Validation of the motivational mindset model. Frontiers in Psychology, 12, 753987. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.753987

Hudig, J., Scheepers, A. W. A., Schippers, M. C., & Smeets, G. (2020). Motivational mindsets and reasons for studying: Development and validation of a classification tool. Frontiers in Psychology, 11, 535801. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.535801 mindsets and guided reflection on life goals. [Doctoral Thesis, Erasmus University Rotterdam]. 

Lees het proefschrift hier.

Dr. Job Hudig PhD defence: The Why of University for Students

Meer informatie

Dit onderzoek wordt gedaan in het kader van het vierjarig onderzoeksprogramma naar onderwijskwaliteit en studiesucces. De CLI financieert een deel van deze onderzoeksprojecten. Bekijk meer.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen