Zwarte oud-voetballers krijgen minder kansen op een rol in management

Associated Press News
Thomas Peeters

In een werkdocument hebben Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, en medeonderzoekers Sam Hoey en Stefan Szymanski de post-playing carrières gevolgd van alle professionele voetballers die tussen 1990 en 2010 actief waren in de Engelse top 2-divisies en hun carrière beëindigden in 2013.

Van de 3420 individuele spelers identificeren zich er 544 (16%) als zwart (of van gemengd zwarte afkomst). Ongeveer 4% van de zwarte voormalige spelers wordt uiteindelijk manager van het eerste elftal, terwijl 11% van de niet-zwarte voormalige spelers dit niveau bereikt. Zwarte voormalige spelers worden geconfronteerd met drie belangrijke belemmeringen in hun carrière: lagere aanwervingspercentages in junior managementfuncties, minder doorstroom van junior naar senior management en een hoger ontslagpercentage in senior management. Peeters, Hoey en Szymanski documenteren het belang van elk van deze factoren in hun steekproef. Ze concluderen eveneens dat prestaties op het veld als speler deze belemmeringen voor zwarte voormalige spelers niet verminderen.

Over de onderzoekers

Thomas Peeters is universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, waar hij werkzaam is als directeur van de afdeling Toegepaste Economische Wetenschappen. Hij coördineert ook de activiteiten van ECASE, het Erasmus Center for Applied Sports Economics. Peeters bestudeert vraagstukken op het snijvlak van strategische economie, innovatie, industriële organisatie- en sporteconomie.

Sam Hoey is werkzaam als universitair docent aan de Management School van Universiteit van Liverpool. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van toegepaste micro-economie, met een focus op arbeids-/persoonseconomie en sporteconomie. In 2022 voltooide hij zijn PhD aan Erasmus School of Economics en het Tinbergen Instituut, onder begeleiding van hoogleraar Jan van Ours en Thomas Peeters.

Stefan Szymanski is werkzaam als hoogleraar Sportmanagement aan de School of Kinesiology bij Universiteit van Michigan. Daarvoor had hij aanstellingen aan London Business School, Imperial College Business School en Cass Business School, allemaal in Londen. Als vooraanstaand expert in de sporteconomie in het algemeen en voetbal in het bijzonder, wordt hij veel geciteerd in de media en heeft hij opiniestukken geschreven voor de New York Times, Washington Post en Financial Times.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van Associated Press News, 19 maart 2024, hier lezen.