Roger de Jong & Bob Rombach over hun PhD’s en samen een bedrijf runnen

twee mannen op een muur
Je mag zelf een pad uitstippelen en wordt daarin goed ondersteund

Roger de Jong

Promovendus Supply Chain Management

Promovendi Roger de Jong (Supply Chain Management) en Bob Rombach (Marketing Science) runnen samen een succesvolle onderneming die klanten helpt slimmer met data om te gaan. Ze ontmoetten elkaar tijdens de studie, zijn sindsdien beste vrienden en volgden samen de research master Business Data Science (een samenwerking van de EUR met de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit). Inmiddels doen de vrienden promotieonderzoek bij het Erasmus Research Institute of Marketing (ERIM), een samenwerking tussen Rotterdam School of Management (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE).

Een fascinatie voor data is een duidelijke rode draad, waar komt dat vandaan?

Roger: “Data is erg tastbaar en maakt het mogelijk om heel beeldend te denken; met een goede visualisatie komt een boodschap veel beter over. Ook maakt data het mogelijk om een model te maken waarmee je processen vrij nauwkeurig kan voorspellen, bijvoorbeeld wanneer een machine kapotgaat.”

Bob: “Het mooie van het werken met data is dat je echt iets kan bouwen. Dat is voor mij wat programmeren zo leuk maakt. Na jaren met mijn neus in de boeken te hebben gezeten is dat erg fijn. Datawetenschap werd lang gezien als iets voor nerds, maar dat beeld zie je nu snel kenteren. Dat is een goede ontwikkeling, want data science wordt alleen maar belangrijker. Ik meen dat alleen al in de Verenigde Staten ruim 140.000 vacatures openstaan voor datawetenschappers.”

Wat maakt slimmer datagebruik zo belangrijk?

“Data zelf is nog niets waard, want dat zijn gewoon ééntjes en nulletjes. Het gaat erom wat je met data doet. Met onze business ontwikkelen we voor klanten een datastrategie, die we vervolgens implementeren en gaan bouwen. We willen klanten helpen met de vraag: wat is onze data waard en wat kunnen we daarmee in de praktijk? We staan soms echt versteld hoe weinig sommige bedrijven met hun data doen.”

Roger: “Onze klanten zitten bijvoorbeeld in de E-commerce, online verkoop dus. Het is heel belangrijk om een helder doel voor ogen te hebben. Zo zie je vaak dat marketingbudget wordt ingezet om meer clicks en verkeer op de website te krijgen. Uiteindelijk is het doel niet meer clicks, maar meer verkoop. Dat soort details kunnen een hele marketingcampagne ineffectief maken.”

“Wetenschap is geen consultancy. Je draagt bij aan kennis waar een grote groep iets aan heeft.”

Bob Rombach

Promovendus Marketing Science

Jullie hebben een succesvol bedrijf, waarom dan nog promoveren?

“De business kan altijd nog. Mijn promotieonderzoek staat zonder twijfel op één. In ons bedrijf gaat alles snel en hoef je niet alle keuzes tot in detail te onderbouwen. Wetenschap daarentegen draait om het achterhalen en oplossen van vraagstukken waar nog geen kennis over is. Ik vind het uitvogelen en puzzelen geweldig om te doen. Tegelijk kan de wetenschap niet zonder de markt, want daar worden de kennisvragen opgehaald. Andersom zijn bedrijven juist erg gebaat bij de oplossingen die academici kunnen bieden. Neem bol.com, die is enorm vooruitgeholpen door onderzoek naar zelflerende algoritmes.”

Bob: Wetenschap is geen consultancy. Als onderzoeker maak je geen pasklare oplossingen voor een klant, maar je draagt bij aan het ontwikkelen van kennis waar een grote groep iets aan kan hebben. Bij het doen van onderzoek liggen de grenzen veel meer bij jezelf. Als je een interessante ontwikkeling ziet en daar onderzoek naar wilt doen, dan moet je aan anderen kunnen uitleggen waarom dat belangrijk is. Net als bij lesgeven is het belangrijk om mensen te kunnen enthousiasmeren, anders is het niets waard. Dat is voor mij een onderbelichte kant van de academische wereld.”

En waarom bij de Erasmus Universiteit Rotterdam?

Roger: “Je krijgt hier goede persoonlijke begeleiding en aandacht waardoor je je snel thuis voelt. Je mag zelf een pad uitstippelen en wordt daarin goed ondersteund. Ook word je hier goed geholpen met belangrijke vaardigheden, bijvoorbeeld met het presenteren van je ideeën. Dat is belangrijk om de vertaalslag naar de echte wereld te kunnen maken.  Tijdens de onderzoeksmaster zijn we echt klaargestoomd voor de academische wereld. Het was erg fijn dat we in kleine klassen zaten met veel persoonlijke aandacht.”

Bob: “De lat ligt hier ontzettend hoog en RSM is een erg prestigieuze omgeving. Ik had sterk het gevoel dat ik erbij pas en ook dat ik erbij wil horen. De docenten en wetenschappers die ik sprak waren ook allemaal erg gepassioneerd over hun vak. Dat is de gemene deler bij RSM. Wil je een leuke middag hebben, dan moet je eens aan professoren vragen wat zij gaaf vinden. Als zij eenmaal losgaan over hun hun werk, dan weet je niet wat je meemaakt.”