Empathie kaart

Bij deze werkvorm onderzoeken studenten diverse perspectieven door zich te verplaatsen in belanghebbenden.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Waar
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium

Stap 1

Maak een lijst van belanghebbenden (dit kunnen groepen mensen zijn met een specifieke interesse of achtergrond, of individuele auteurs, acteurs, activisiten, etc.) 

Stap 2

Verdeel de studenten in kleine groepjes (3-5) en wijs ieder een groepje een specifieke belanghebbende toe. 

Stap 3

In hun groepen volgen studenten de volgende stappen: 
a. open miro.com, 
b. open een nieuw bord. 
c. selecteer de 'EMPATHY MAP' template (rood-groene versie). 
d. Stel je voor hoe het is om de belanghebbende te zijn die jou is toegewezen. 
e. Vul in 10-15 min. de vier kwadranten (hoort, denkt en voelt, ziet, zegt en doet) van de kaart in, die passend zijn bij de belanghebbende. 
f. Neem 3-5 min om de aspecten te identificeren die winst of verlies representeren vanuit de perspectieven van de belanghebbenden en vul de rode en groene boxen in. 
 

Stap 4

Reflecteer met de groep aan de hand van deze vragen: - Welke inzichten gaf de empathiekaart? Welke aannames heb je gedaan die verder onderzoek verdienen? - Welke hiaten in je kennis heb je? - Veranderde de opdracht je perspectief? Waarom wel of niet en hoe?

Variant 1

Deze lijst kan ook samen met studenten gemaakt worden.

Variant 2

Als de les fysiek plaatsvindt kan de kaart gemaakt worden op een whiteboard of flap met post-its.

Tip 1

Reflectie kan plaatsvinden in een plenair gesprek, of als JigSaw, of in een Silent Wall discussion.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen