Exit tickets

Exit tickets zijn een waardevolle werkvorm om aan het einde van een lesmoment studenten een vraag te laten beantwoorden. Deze vragen zijn ontworpen om te evalueren wat studenten hebben geleerd, welke inzichten ze hebben verworven, en hoe ze de lesstof kunnen toepassen. Het gebruik van exit tickets bied je directe feedback over de begripsniveaus van studenten.
Doel van de activiteit
Samenvatten / afronden | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 10 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large

Stap 1:

Bedenk het doel van de exit-ticket. Er zijn grofweg twee doelen te omschrijven: reflecteren en content gerelateerd. Op basis van het doel kan je een vraag bedenken. Zie "varianten, tips & tricks" voor voorbeelden van vragen.

Stap 2:

Bedenk hoe je de studenten wilt laten antwoorden. Zie "tools en materialen" voor voorbeelden. Geef studenten tijd om te antwoorden. Als je nog individueel feedback wil geven, laat ze dan ook hun naam op schrijven (haalbaar bij kleinere groepen), houd ze anders anoniem (beter bij grotere groepen).

Stap 3 (optioneel):

Indien het een content gerelateerde vraag is, kun je algemene feedback geven op de antwoorden van de studenten door het 'goede antwoord' of aspecten die perse terug moeten komen op te lezen. Hierdoor krijgen studenten inzicht in hun leerproces. Dit is vooral handig bij grotere groepen, om toch feedback te geven.

Stap 4:

Lees de exit-tickets om zelf inzicht te krijgen in het leerproces van de studenten.

Tips:

Reflectie vragen:

  • Vandaag heb ik geleerd.../ Vandaag heb ik meer geleerd over....
  • De stappen die ik heb genomen om daar te komen....
  • Hieruit blijkt dat ik dichter bij het leerdoel kom....
  • Ik moet meer leren over....

Content gerelateerde vragen:

  • Wat is de definitie van ...?
  • Welke theorie past het best bij deze casus?
  • Wat is het antwoord op de vraag?

Daarnaast kan je ook 3-2-1-reflectie gebruiken. Zie TeachEUR voor deze activiteit.

Je kan fysieke exit tickets gebruiken, door studenten het antwoord op papier te laten schrijven, wat ze aan het einde bij jou inleveren. Of op een post-it, wat ze op de deur plakken bij het verlaten van de zaal. Je kan ook digitale tools gebruiken, zoals mentimeter, Padlet, Canvas-quiz. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen