Wandelen door nachtelijk Rotterdam: van nachtwerkers tot slapeloosheid en een nieuwe nachtburgemeester

Een donkere Rotterdamse straat met het stoplicht op groen.
Tijdens een nachtelijke stadswandeling op een Rotterdams erf wordt een man geinterviewd.
Arend Verbrugh

Schoenen aan, veters vast: het derde seizoen van de wetenschapspodcast Stadswandelingen is gelanceerd op Spotify! Dit keer laat de redactie, een groep gemotiveerde en getalenteerde studenten, in gesprek met wetenschappers en Rotterdammers haar licht schijnen op onderwerpen die zich in het donker afspelen. Want er gebeurt veel in de stad als de meeste Rotterdammers nog op één oor liggen.

"Eigenlijk werk ik zelf ook het beste in de nacht", zegt arbeidssocioloog Fabian Dekker terwijl hij ’s avonds laat voor de Markthal staat voor een interview over nachtwerk. Een nacht eerder werd voor dezelfde aflevering iemand geïnterviewd die ’s nachts vuilnisman is en overdag kapper. Tijdens iedere wandeling spreekt de redactie met wetenschappers van onze universiteit en betrokken Rotterdammers. De één om zijn kennis, de ander om zijn ervaring.

Nachtfoto van een drukke Witte de Withstraat in Rotterdam.

De nacht als inspiratie

De fascinatie voor de nacht wordt gedeeld door de eindredactie. Bart Huijser (28): "De nacht wordt in Rotterdam vaak geassocieerd met negativiteit. Als inwoner ‘op Zuid’ zie ik dat het veelal gaat over een explosie hier en een steekpartij daar. Maar er gebeurt natuurlijk veel meer in de Rotterdamse nacht, en daar hebben we met onze redactie zeven uiteenlopende afleveringen over gemaakt."

Volgens hoofdredacteur Laurie Haanschoten (25), die al haar hele leven in Rotterdam woont, sluit de nacht als thema mooi aan op de wetenschap. "Niet alleen onder Rotterdammers is de nacht een veelbesproken onderwerp, maar het heeft ook een gekke aantrekkingskracht op wetenschappers en hun onderzoeken."

Vrouw wordt in Rotterdam tijdens Stadswandeling geinterviewd door twee mensen.

Straatintimidatie onder de sterrenhemel

We starten op 14 mei met een donkere kant van de nacht: seksuele straatintimidatie. Dr. Tamar Fisher en Lara Jade Vleeschhouwer vertellen wat straatintimidatie inhoudt, welke gevolgen dit heeft voor met name vrouwen en hoe we veilig ruimtes voor hen kunnen creëren. "We interviewden Lara Jade de Vleeschouwer in het stationsgebied. Zij organiseert woman-only feesten", vertelt Laurie Haanschoten. "Door de manier en plek waarop we het gesprek voerden, wordt het verhaal logischer. Je staat plots op de tijd en plaats waar het probleem zich afspeelt en krijgt er echt beeld bij."

Politieman wordt geinterviewd voor de Rotterdamse podcast de Stadswandeling.
Arend Verbrugh

Sekswerk hoort bij Rotterdam, of niet?

Laurie en Bart waren allebei onder de indruk van aflevering 4 waarin sekswerker en activist Venny Lugard te gast is. Zij sprak over het gebrek aan ruimte voor sekswerkers in de stad, terwijl de wandeling liep langs de verdwenen tippelzone aan de G.J. de Jonghweg. "Het is een aflevering geworden waarin je als een historicus duikt in de opkomst en neergang van Rotterdam als stad met rosse buurten," vertelt Bart, "maar het laat je vervolgens nadenken over hoe specifiek beleid ten aanzien van sekswerkers stereotypes in stand houdt."

Benieuwd geworden? De wetenschapspodcast Stadswandelingen is een product van Erasmus Verbindt in samenwerking met RTV Rijnmond. De afleveringen zijn vanaf nu te beluisteren via Spotify.

14 mei - Aflevering #1: Seksuele intimidatie
21 mei - Aflevering #2: De Nieuwe Nachtburgemeester
28 mei - Aflevering #3: Verward of… Onbegrepen Gedrag
4 juni - Aflevering #4: Ruimte voor Sekswerk
11 juni - Aflevering #5: Onzichtbaar Werk (nachtwerk)
18 juni - Aflevering #6: Slapeloze Nachten

Schermafbeelding uit de trailer voor de podcastserie Stadswandelingen van Erasmus Verbindt.

Trailer podcast Stadswandelingen seizoen 3

Luister de podcast op Spotify

Over Stadswandelingen en Erasmus Verbindt

Stadswandelingen is een podcastserie van zes afleveringen waarin we onderwerpen en thema’s rondom de stad Rotterdam onderzoeken, door de wetenschap en complexe Rotterdamse onderwerpen met elkaar te verbinden. Dit doen we al wandelend, precies op de plekken waar onderwerpen zich afspelen. In elke aflevering wandelen we met een wetenschapper van de Erasmus Universiteit Rotterdam en een betrokken stadsbewoner, op zoek naar antwoorden op de grote en kleine vraagstukken in Rotterdam.

'Erasmus Verbindt’ (EV) is een universiteitsbreed en voornamelijk student gedreven initiatief met als doel het verbinden van wetenschap en samenleving in een regionale context: ‘to create a positive impact.’ De podcast Stadswandelingen is één van de manieren waarop Erasmus Verbindt een brug probeert te slaan tussen de universiteit en de stad. Wil je meewerken aan Erasmus Verbindt of ben je nieuwsgierig geworden naar de organisatie?