De rol van institutionele beleggers in het creëren van een betere wereld

Studio Erasmus
APG

Onno Steenbeek, hoogleraar risicobeheer van pensioenfondsen aan Erasmus School of Economics, verscheen vorige week in Studio Erasmus om te praten over de rol van institutionele beleggers bij het creëren van een duurzamere wereld. Hij legde uit welke morele afwegingen pensioenfondsen maken vanuit een economisch perspectief.

Investeringen in wapens

Aan het begin van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne riep minister van Defensie Kajsa Ollongren (D66) pensioenfondsen op om meer te investeren in de wapenindustrie. Dit gesprek werd onlangs weer relevant, omdat BNR een onderzoek publiceerde waarin werd geconcludeerd dat pensioenfondsen hun investeringsstrategie niet hebben veranderd sinds het begin van de oorlog. Onno Steenbeek werd gevraagd te reageren: is dit iets wat je kunt vragen van grote institutionele beleggingsmaatschappijen? Hij weet niet zeker of dit een logische eis is en noemt het 'een wonderlijke oproep. Als onze overheid wil dat er ergens geld naartoe gaat, dan kunnen ze het daar zelf instoppen,' vindt Steenbeek.

Morele overwegingen

Het gesprek heeft wel wat gemeen met het duurzaamheidsdebat, beaamt Steenbeek. Beleggers worden zich meer bewust van het feit dat je met je beleggingen een standpunt kunt innemen of signalen kunt afgeven. De prioriteit voor pensioenfondsen is om genoeg winst te maken om hun pensioenen uit te kunnen betalen, en bedrijven die het meeste rendement opleveren zijn niet altijd het meest impactvol. Voor veel fondsen komt impact wel op de tweede plaats. Deze beslissingen zijn tweeledig: ten eerste overleven duurzame bedrijven misschien langer, omdat duurzame opties steeds populairder worden; ten tweede is het een morele vraag: wil je pensioenen uitkeren over de ruggen van andere mensen?

Engagement

Als wetenschapper is Steenbeek terughoudend in het innemen van een positie in het debat over de rol van institutionele beleggers bij het creëren van een betere wereld. Hij voegt er wel aan toe dat 'het een het ander niet uitsluit', verwijzend naar het feit dat je tegelijkertijd in minder duurzame bedrijven en in impactvolle bedrijven kunt investeren. Steenbeek wil ook de nadruk leggen op engagement en het aangaan van gesprekken tussen fondsen en de bedrijven waarin ze investeren.

Kijk de video van Studio Erasmus terug

Onno Steenbeek at Studio Erasmus

Onno Steenbeek over het morele kompas van het grote geld - Studio Erasmus

De video van Studio Erasmus, 18 april 2024, is hierboven terug te bekijken.