COVID-19 onderzoek

COVID-19 onderzoek

Hoe ga jij om met de uitbraak van het coronavirus?

De gevolgen van de uitbraak van COVID-19 (coronavirus) zijn overal voelbaar. In de chaos wordt iedereen in Nederland gedwongen het leven anders in te richten, te innoveren en te improviseren. De Erasmus Happiness Economics Research Organization (EHERO), het geluksinstituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam, leeft met iedereen mee. Om een steentje bij te dragen heeft EHERO een actiegericht onderzoek opgezet naar de effecten van de uitbraak van het virus en de verschillende initiatieven die mensen nemen om door deze onzekere tijd heen te komen. 

Hiervoor is een online vragenlijst ontwikkeld. Het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 3 minuten. In de vragenlijst worden een aantal zaken gemeten:

  1. De onderdelen van het leven waarop de uitbraak van het coronavirus effect heeft en de invloed daarvan op het geluk van de Nederlandse bevolking;
  2. De tips & tricks die mensen toepassen om om te gaan met de veranderingen en/of spanningen rondom de uitbraak van het coronavirus;
  3. Een aantal persoonskenmerken, zoals leeftijd, geslacht en werksituatie.

De bevindingen van het onderzoek zullen op wekelijkse basis via verschillende media worden verspreid:

  • Via deze website
  • Via een e-mail nieuwsbrief

Internal Review Board non-experimental research van de Erasmus School of Economics heeft op 26-3-2020 ethische toestemming gegeven voor dit onderzoek. De gegevens worden verwerkt in lijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Als u vragen heeft of meer details wilt over het onderzoek, kunt u contact opnemen met de onderzoekers via survey.ehero@eur.nl

Deel hier jouw tips en wees een bron van inspiratie voor anderen. Samen komen we door deze onzekere periode heen. Samen staan we sterk!

De vragenlijst is momenteel gesloten, u kunt hem niet meer invullen.

 

Eerste resultaten COVID-19 onderzoek

Geluk ten tijde van COVID-19: Nederlandse bevolking ongelukkiger, vooral ouders en mensen met inkomensonzekerheid

Rotterdam, 8 april 2020 – Met een daling van een 7,5 naar een 6,3 lijkt de Nederlandse bevolking zich minder gelukkig te voelen tijdens de COVID-19-uitbraak. De daling is het grootst onder mensen met inwonende kinderen of inkomensonzekerheid.

Dit blijkt uit een eerste meting die is uitgevoerd door de Erasmus Happiness Economics Research Organisation (EHERO), het geluksinstituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam, onder 1000 inwoners van Nederland. 

Klik hier voor het hele artikel (or click here to read the results in English)

 

Tips & Tricks van de Nederlandse bevolking

  • Tips & Tricks op het gebied van vrijetijdsbesteding

    Wat doet de Nederlandse bevolking om het hoofd koel te houden? Door middel van deze blogs wil de Erasmus Happiness Economics Research Organization mensen in Nederland een flinke dosis inspiratie geven. We doen dit door de tips & tricks uit het COVID-19 onderzoek samen te vatten en een aantal quotes uit te lichten. Deze week in de schijnwerper: vrijetijdsbesteding.

    De manier van vrijetijdsbesteding voor de uitbraak van COVID-19 verschilt drastisch met wat we nu doen met onze vrije tijd. Winkels zijn dicht en cafés en restaurants zijn verlaten. Er wordt niet meer gezweet bij sportverenigingen en in sportscholen. We worden gedwongen om op nieuwe manieren onze vrije tijd in te delen. Gelukkig hebben we nog genoeg keuze, zo blijkt uit de tientallen tips & tricks uit ons onderzoek.

    Blijf bewegen

    Bewegen hoeft niet moeilijk te zijn. Zo kan je buiten altijd een wandeling maken of een rondje gaan fietsen (de regels van het RIVM in acht houdende, natuurlijk). Virtuele media zoals YouTube en Instagram kunnen je helpen te mediteren, te fitnessen en yoga te beoefenen. Recent onderzoek naar geluk tijdens deze crisis geeft aan dat bewegen het grootste positieve effect heeft op geluk.

    Iedere ochtend starten met een work-out, het liefst samen met je partner. Dit kan zijn: Nederland in beweging, een yogasessie van youtube of een meer krachtige work-out via een app (zoals 7-minute work-out) of couple work-out via youtube. Erg vitaliserend.” (Vrouw, 25-34)

    Gebruik je creativiteit en geniet van die van anderen

    Thuis je creativiteit uiten kan op tal van manieren. Denk bijvoorbeeld eens aan tekenen, knutselen, naaien, fotograferen, schilderen, fotoboeken maken en postkaarten maken (en sturen). Geen zin om zelf iets te maken? Geniet van een online tour door een museum, muziek, podcasts, films en series.

    “Nu iedereen noodgedwongen veel online moet zijn, heb ik alle vrienden een zelfgemaakte kaart met foto gestuurd. Voor iedereen een persoonlijk bericht en een wens tot gezondheid. Kreeg heel positieve reacties en dat doet dan ook weer goed! Dus twee keer een geluksgevoel, bij het maken en bij de reacties!” (Vrouw, 45-54)

    Blijf verbonden

    Gebruik digitale middelen om elkaar te blijven zien en horen (zoals Teams, Skype, ZOOM, WhatsApp videobellen, Jitsi). Ben je uitgepraat? Geen nood. Je kunt fysieke bordspellen virtueel doen met behulp van videobellen. Denk ook eens aan het spelen van een online spel (bijv. via Houseparty, Wordfeud, Steam) of het maken van een online quiz voor je naasten.

    “Ik probeer activiteiten die ik anders met vrienden zou doen via een online manier te vervangen. Zo ga ik morgen met een vriendin "shoppen" door via Microsoft Teams met elkaar te praten en ons scherm te delen terwijl we naar webshops kijken.” (Vrouw, 18-24)

    “Speel Scrabble. Goed voor de woordenschat van je kinderen, een leuke manier van samen zijn.(Man, 35-44)

    Zet een positieve bril open leef in het nu

    Dingen als koken, opruimen, huiswerkbegeleiding en avondeten voelen voor velen als verplichtingen. Klussen en tuinieren zijn ook niet voor iedereen een hobby, net zoals boodschappen halen voor de bejaarde buurvrouw. Veel respondenten stellen voor dit soort activiteiten met een positieve bril te bekijken. Zie dit soort dagelijkse activiteiten niet als verplichting maar als bron van betekenis in je leven. Sta stil bij de ‘normale dingen’ in het leven en leef in het nu. We weten uit de wetenschap dat mindful in het leven staan goed is voor je geluk.

    “Actief blijven en zorgen dat je 'zichtbaar' bent voor de mensen die belangrijk zijn voor je. Zie het alsof je met vakantie bent. Bekijk de dingen die er zijn met een nieuwe bril en gun jezelf je eigen tijdsindeling. Ga vooral niet mee in de afvoerput van de media, daar kan je namelijk de hele dag druk mee zijn en het levert je niets op.” (Man, 55-64)

    Download hier alle tips & tricks op het gebied van vrijetijdsbesteding

  • Tips & Tricks op het gebied van (thuis)werken

    Wat doet de Nederlandse bevolking om het hoofd koel te houden? Door middel van deze blogs wil de Erasmus Happiness Economics Research Organization mensen in Nederland een flinke dosis inspiratie geven. We doen dit door de tips & tricks uit het COVID-19 onderzoek samen te vatten en een aantal quotes uit te lichten. Deze week in de schijnwerper: (thuis)werken. 

    De manier waarop we werken is sinds de uitbraak van COVID-19 drastisch veranderd. Kantoormedewerkers worden verplicht thuis te werken, waarbij goed contact houden met collega’s, productief zijn en het managen van het gezin een uitdaging vormt. Mensen die niet thuis kunnen werken, zoals ziekenhuispersoneel en mensen in het OV, hebben een hoge werkdruk. Andere mensen zijn hun inkomen verloren en kunnen leven met onzekerheid over hun financiële situatie. Hoe ga je het best om met deze veranderingen? Omdat de meeste respondenten thuiswerkers zijn, zijn de meeste van de onderstaande tips & tricks gericht op gezond en productief thuiswerken.

    Creëer routine en structuur

    Begin eens met het inrichten van een werkplek waar je iedere dag gaat zitten, het liefst met een extra monitor, goede bureaustoel, toetsenbord en muis. Dit helpt je niet alleen ergonomischer te zitten, maar ook om je houvast, rust en structuur te geven in deze onzekere tijden. Andere opties om dat laatste te doen zijn het inbouwen van routine en het structureren van werktaken. Maak bijvoorbeeld een dagplanning of stel to-do lijstjes op. Voor ouders met inwonende kinderen die om de dag moeten worden gedoceerd is het belangrijk nieuwe structuren duidelijk af te stemmen met je partner én kinderen.

    “Om thuis effectief te werken is het handig om lijstjes te maken en tijden af te bakenen. Vaste tijden voor werk, zodat niet alles door elkaar loopt. Zorg ook dat je kinderen weten als je aan het werk bent, zodat ze weten dat ze dan niet mogen storen.” (Vrouw, 46-55 jaar)

    Blijf ook flexibel

    Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar ga flexibel met je werkstructuur om. Zie jouw werkstructuur dus als een rode draad. Heb je je dag bijvoorbeeld niet? Neem extra pauzes. Heb je een goede dag? Neem nog steeds pauzes, aangezien de afwezigheid van afleiding van collega’s ervoor kan zorgen dat je langer en harder werkt dan gezond is. Neem ook spontaan pauzes, wat afleiding op momenten waarop je concentratie begint af te nemen kan helpen je concentratie weer een boost te geven. Zo zorg je voor tussentijds herstel. Eet tijdens dergelijke pauzes eens een gezonde snack of maaltijd, praat met mensen in je huishouden of maak buiten een ommetje.

    “Bedenk waar jij behoefte aan hebt en weeg af welke mogelijkheden je hebt ten aanzien van die behoefte: en voer het uit met alle aandacht die je hebt.” (Vrouw, 25-35 jaar)

    Contact met collega’s

    Onder thuiswerkers vind het contact met collega’s voornamelijk virtueel plaats. Omdat virtueel contact niet zo natuurlijk voelt als face-to-face contact, is het belangrijk om regelmatig contact te zoeken met je collega’s, vooral met degenen die alleen thuis zitten. Deel vrijelijk je ideeën en ervaringen, vraag om hulp als je er even niet uitkomt en praat ook eens over zaken die niet gerelateerd zijn aan werk. 

     “Zoek contact met je collega's en probeer niet alleen over werk te praten, maar wees oprecht geïnteresseerd in de ander hoe hij/zij zich staande houdt in deze crisis.” (Vrouw, 36 -45 jaar)

    Geen werk? Doe iets nuttigs, als dat lukt

    Zit je in de uitdagende situatie zonder (uitzicht op) werk? Probeer je tijd te goed benutten. Het kan al helpen elke dag een paar nuttige dingen te doen, hoe klein deze dingen ook zijn. Haal bijvoorbeeld eens boodschappen voor de oudere buurvrouw, volg een uurtje per dag een online cursus of schilder een wandje in je woning. Uit onderzoek weten we dat dit soort acties je een positief gevoel geven, wat er vervolgens voor zorgt dat je creatiever wordt en beter in je vel komt te zitten. Maar, het allerbelangrijkst in deze situatie: sla jezelf niet om de oren als er weinig uit je handen komt. Het is een nieuwe tijd en iedereen gaat er anders mee om.

    “Ik ben theatermaker, dus gebruik deze tijd om nieuwe ontwikkelingen (technologie, video, social media, website, etc.) me eigen te maken, zodat ik straks als ik weer aan het werk kan hier veel aan heb en het me veel uren kan schelen, een soort van onzichtbaar vooruit werken.” (Vrouw, 36-45 jaar)

    Focus je op het positieve

    Heel veel respondenten gaven het advies een ‘positieve mindset’ te krijgen. Dit helpt mensen om te gaan met de grote veranderingen op werkgebied. Daar kun je jezelf bij helpen door bijvoorbeeld de voordelen van de nieuwe situatie op te schrijven (geen reistijd, files of kantoortuin). Ook kun je jezelf, wellicht met behulp van een huisgenoot of collega, leren focussen op de nieuwe mogelijkheden om je werk te doen of je leven in te delen. De wetenschap steekt overigens ook een hart onder de riem: mensen wennen meestal aan een nieuwe situatie, zelfs aan een situatie zoals deze. Onderzoek wijst uit dat mensen na verloop van tijd weer terugkomen op het geluksgevoel van vóór een crisis of ingrijpende verandering.

    “Mij helpt het erg om de focus te leggen op zaken waarvan ik normaal het gevoel heb dat ik er niet aan toekom. Dus bijvoorbeeld het goed voorbereiden van mijn colleges door artikelen uitgebreid door te nemen en extra werk te maken van opdrachten die ik moet doen. Zo heb ik het gevoel dat ik toch wat werk verzet krijg en een manier om een voldaan gevoel te krijgen van mijn dag.” (Vrouw, 18-24 jaar)

     

    Download hier alle tips & tricks op het gebied van (thuis)werken

  • Tips & Tricks op het gebied van sociale relaties en familie

    Wat doet de Nederlandse bevolking om het hoofd koel te houden? Door middel van deze blogs wil de Erasmus Happiness Economics Research Organization mensen in Nederland een flinke dosis inspiratie geven. We doen dit door de tips & tricks uit het COVID-19 onderzoek samen te vatten en een aantal quotes uit te lichten. Deze week in de schijnwerper: sociale relaties en familie. 

    Sinds de uitbraak van het coronavirus is ons sociale leven enorm veranderd. Evenementen, verjaardagen, bruiloften en etentjes zijn afgelast, kantoren, scholen en instellingen zijn gesloten, en we worden opgedragen zoveel mogelijk thuis te blijven. Dit betekent voor veel mensen dat de dagelijkse contactmomenten met vrienden, familie of collega’s verminderen of veranderen. Gelukkig zijn er veel manieren om met elkaar in verbinding te blijven, zoals blijkt uit onderstaande tips & tricks van de Nederlandse bevolking. 

    Blijf (digitaal) met elkaar in verbinding   

    Uit onderzoek weten we dat verbondenheid met anderen een van de belangrijkstepsychologische basisbehoeften is van de mens. Het is dus belangrijk om met elkaar in contact te blijven! Bel bijvoorbeeld iemand op die je liefhebt of al lang niet gesproken hebt. Je kunt ook FaceTime, Zoom, Jitsi of Skype gebruiken om elkaar te zien of samen te dineren. Neem eens écht de tijd en aandacht voor je gezin en dierbaren. Speel bijvoorbeeld spelletjes in huis of digitaal, of start een goed gesprek.

    “Zoek virtueel de verbinding, bijvoorbeeld met een online pubquiz (doe ik nu 2x per week), of een virtueel aanschuifdiner via zoom (eten wordt bezorgd en je schuift aan bij vrienden via beeldbellen). En deel meer persoonlijke ervaringen met collega's - we zitten allemaal in hetzelfde schuitje!” (Vrouw, 36-45 jaar)

     "Met manlief elke dag om 5 uur in het zonnetje met wijntje en kaasje. Wij genieten ervan. Man werkt thuis en zorgt ervoor dat onze tiener aan het schoolwerk zit. En ik werk parttime en ben om 14.00 thuis. Veel spelletjes, wandelen met de hond en lekker koken. Veel lachen. Geen t.v. aan. Lezen. Af en toe serie kijken. We hebben beide veel sociale contacten via het werk. Dus tijd voor elkaar is een cadeautje."(Vrouw, 46-55 jaar)

    “Nagaan met wie ik lang (jaren) om welke reden ook geen contact heb gehad en diegene een brief schrijven (een echte, geen mail of app of i.d.) om samen verhalen te delen en daarmee misschien weer een toekomst op te bouwen.” (Man, 65 jaar of ouder)

    Sport samen op afstand

    We weten dat zowelbewegen als sociaal contact in deze periode erg belangrijk is voor ons geluksgevoel, dus waarom niet samen sporten? Samen sporten is (meestal) leuker dan alleen! Volg eens per week een online sportles met het hele gezin of met huisgenoten, of ga wandelen met je partner of een goede vriend. Houd je hierbij wel altijd aan de richtlijnen van het RIVM (op 1,5 meter afstand en niet met meer dan drie personen).

     “Maak nieuwe rituelen binnen je gezin. Rituelen geven houvast en een veilig gevoel. Wij sporten elke zondagochtend samen. Geeft een goed gevoel.” (Vrouw, 36-45 jaar)

    “Wandel samen, al is het een klein eindje, ieder aan 1 kant van de straat. Het is toch samen en veilig.” (Vrouw, 36-45 jaar)

    Doe iets voor een ander

    Niet iedereen heeft het makkelijk in deze tijd. Stuur een kaartje naar dierbaren of oudere mensen die veel alleen zijn, bel regelmatig op, doe iets leuks om een ander te verrassen, of haal boodschappen voor oudere buren. Iets voor anderen doen maakt niet alleen de ander gelukkiger; onderzoek laat zien datprosociaal gedrag ook goed is voor jouw eigen welzijn en geluk!

     “Heb een glimlach op het gezicht wanneer je op afstand iemand ontmoet en groet elkaar. Bel of app familie, vrienden en bekenden. Voor sommigen kan het de enige keer op een dag of misschien wel een week zijn dat ze hun stem gebruiken.” (Vrouw, 65 jaar of ouder)

     "Houd contact met mensen. Even vragen hoe het gaat of iemand verrassen met een klein gebaar zorgt voor blijdschap bij de ontvanger en voldoening bij jou." (Vrouw, 46-55 jaar)

     “Probeer iedere dag iets goeds voor een ander te doen. Daar wordt de wereld mooier van. (Doe ik niet alleen in deze periode...)”. (Vrouw, 46-55 jaar)

    Pak ook tijd voor jezelf

    Heb je een zwaar en vitaal beroep? Werk of zit je hele dagen thuis met kinderen of huisgenoten om je heen? Onderzoek laat zien dat negatieve gevoelens niet alleen kunnen ontstaan als mensen veel alleen zijn, maar ook als mensen juist te weinig alleen zijn. Zorg ervoor dat je af en toe een moment voor jezelf neemt om weer even op te laden. Bedenk waar jij energie uit haalt en gun jezelf die rust. Zoek bijvoorbeeld buiten een rustige plek op, lees een boek, pak een oude hobby op of leer jezelf iets nieuws.

    “Stel jezelf de vraag: waar krijg ik op dit moment/ vandaag energie van? Maak daar dan tijd voor. Hoe kort ook.”  (Vrouw, 36-45 jaar)

     “Blijf rustig, gebruik deze tijd om dingen te doen waar je voorheen niet aan toe kwam. Als alles voorbij is, ben je blij dat er voldoende tijd om je sociale contacten weer terug aan te halen en zul je des te meer genieten van uitjes.” (Vrouw, 56-64 jaar)

     “Pak iets creatiefs op! Knutselen, tekenen, een oude hobby waar je al lang niks mee hebt gedaan, probeer iets nieuws of verf bijvoorbeeld een kastje in huis!” (Vrouw, 25-35 jaar)

     Vergeet niet te genieten!

    Veel mensen geven aan deze tijd te gebruiken om stil te staan bij zichzelf, bij welke dingen en wie écht belangrijk zijn in het leven en te kijken naar de dingen en contacten die ze wél hebben. Accepteer de situatie waar we nu met zijn allen in zitten, geniet van de rust en van je dierbaren, gebruik de mogelijkheden die het met zich meebrengt, blijf positief en denk in kansen.

     “Grijp dit moment aan om naar jezelf te kijken. Accepteer de situatie, je kan hem niet veranderen. Kijk naar de mogelijkheden die je hebt en maak er gebruik van. Leer van anderen. Blijf altijd hoop houden én vertrouwen.” (Vrouw, 56-64 jaar)

     “Zoek de lichtpuntjes, heb meer aandacht voor elkaar, geniet van wat je wél hebt. Dit gaat weer voorbij. Waardeer het kleine: eten, wonen, gezondheid; waardeer het leven, we hebben er maar 1. Verpest je dag niet met verlangen wat nu niet is. Het komt weer goed.” (Vrouw, 56-64 jaar)

     “Gebruik deze tijd om te reflecteren op jouw leven en of je de dingen nog doet die jij graag doet. Bedenk ook wat echte waarde heeft in het leven. Wandel door de natuur en zie de schoonheid. Wees dankbaar. Gebruik je creativiteit om aan je behoeftes te voldoen. Zie deze crisis als een enorme kans tot een ontwikkeling naar een duurzame samenleving met waardering voor de natuur, voor warme contacten, voor een langzamer tempo. In crisistijd zit altijd een kiem voor een nieuwe mooiere samenleving. Die kun je zelf creëren.” (Vrouw, 46-55 jaar)

    Download hier alle tips & tricks op het gebied van sociale relaties en familie