Veelgestelde vragen over onze cursussen

Gesorteerd op onderwerp

Jaarlijks volgen rond de 3000 particulieren bij Erasmus Academie (voorheen Hovo Rotterdam) een van onze tientallen verdiepende cursussen op academisch niveau op het gebied van Filosofie, Taal & Cultuur, Natuur, Mens & Maatschappij, Economie, Gezondheidszorg en Techniek. Je hebt verder geen vooropleiding nodig om een cursus te kunnen volgen. Nieuwsgierigheid en zin om te leren volstaan. Erasmus Academie is daarom de logische keuze voor iedereen die inspiratie, nieuwe inzichten en verdiepende kennis zoekt

Het team dat de cursussen van Erasmus Academie verzorgt werkt vanwege de coronamaatregelen vanuit huis en is om deze reden telefonisch niet bereikbaar.

Heb je een vraag? Kijk dan eerst tussen de veelgestelde vragen hieronder. Neem contact met ons op via het contactformulier onderaan de pagina als je vraag er niet tussen staat.

Inschrijven en annuleren

Inschrijven voor een cursus bij Erasmus Academie kan via de aanmeldlink bij de betreffende cursus. Het volledige programma vind je op onze website.

Je kan je via de website tot 1 dag voor aanvang van de cursus inschrijven. Hierna neem je contact op met ons op via cursussen@erasmusacademie.nl om je in te schrijven.

  1. Na aanmelding is annulering slechts schriftelijk mogelijk.
  2. Annuleren binnen 14 kalenderdagen na verzending van het schriftelijke bewijs van inschrijving is kosteloos. Daarna, tot aanvang van het programma, brengt Erasmus Academie administratiekosten à 10% van de cursusprijs in rekening.
  3. In geval van annulering na aanvang van de cursus, heeft de deelnemer recht op gedeeltelijke restitutie van de cursusprijs. Hierbij worden de annuleringskosten verhoogd met het aantal colleges dat al is geweest.

Bekijk de volledige annuleringsvoorwaarden op onze website.

Er komt sinds 2020 geen papieren studiegids meer uit. Nog voor de uitbraak van het Corona-virus heeft Erasmus Academie | Hovo Rotterdam besloten om het cursusaanbod digitaal aan te bieden. Meer dan 99% van alle aanmeldingen komt online binnen, vrijwel iedere cursist is geabonneerd op onze nieuwsbrief en vrijwel alle cursisten maken actief gebruik van de digitale leeromgeving. 

Hierom hebben wij besloten om af te zien van een papieren gids. Op deze manier kunnen wij de cursussen makkelijk aanvullen met nieuwe informatie, data corrigeren, en interessante artikelen toevoegen ter voorbereiding op een nieuwe cursus. Bovendien is dit een milieuvriendelijke manier van communiceren. Per jaar drukten wij circa 10.000 studiegidsen. Erasmus Academie streeft in samenwerking met de EUR naar papiervrij onderwijs.

Nog niet geabonneerd op de nieuwsbrief? Je kunt dat hier eenvoudig regelen.

Cursusprijzen

Vaak vragen mensen zich af waarom een een digitale cursus niet veel goedkoper is dan een fysieke cursus. De zaalhuur en catering zijn immers weggevallen? Om je hiervan een idee te geven, hebben we de nieuwe kosten op een rijtje genoteerd:

- Investering in Maester, de nieuwe digitale leeromgeving

- Kosten voor het gebruik van Zoom

- Kosten voor het gebruik van Vimeo om de video’s te plaatsen

- Salarissen van de hosts die bij elk college aanwezig zijn voor technische begeleiding

- Financiële tegemoetkoming aan onze docenten ter compensatie om hun onderwijs te digitaliseren

Dit zijn de kosten naast de normale overheadkosten zoals salarissen van ons personeel, huur van de kantoorruimten, ondersteuning en onderhoud van ons cursistenadministratiesysteem en het gebruik van het financiële systeem van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

 

De prijzen van onze cursussen lijken verhoogd ten opzichte van het najaar van 2020. Toen zijn echter de cursusprijzen tijdelijk gehalveerd als introductieprijs voor het digitale onderwijs. Op deze manier hebben wij iedereen de mogelijkheid gegeven om laagdrempelig kennis te maken met ons digitale onderwijs. Deze beslissing betekende echter dat het afgelopen seizoen niet kostendekkend was. Daarom is besloten de prijzen met ingang van het voorjaarsprogramma geleidelijk.te verhogen. De cursusprijzen van het voorjaarsprogramma zijn nog niet gelijk aan de prijzen van vóór de coronacrisis. Uiteindelijk is het ons doel om weer kostendekkend onderwijs te verzorgen en zo onze toekomst te waarborgen.

Digitaal onderwijs

Erasmus Academie gebruikt Zoom for Education als platform voor digitaal onderwijs en Maester als digitale leeromgeving.

Ja, het is mogelijk om na afloop van je college alles nog even rustig te bekijken. Deze opnames zijn te vinden in Maester, de digitale leeromgeving. Hiervoor ontvang je voorafgaand aan de cursus een korte handleiding.

De opnames van de online bijeenkomsten zijn tot een maand na afloop van de cursus beschikbaar.

Voorlopig wordt het programma volledig digitaal en live via Zoom aangeboden. Fysiek onderwijs op de Erasmus Universiteit is pas weer mogelijk, indien de richtlijnen van het RIVM en de protocollen van de Erasmus Universiteit dat toestaan. Hierover houden wij je op de hoogte via de website en de Nieuwsbrief. Je kunt je hier abonneren op onze nieuwsbrief.

De opnames van de colleges worden binnen 5 werkdagen in Maester (de digitale leeromgeving) geplaatst. Vanwege het grote aantal colleges is het voor ons team niet mogelijk om de opnames nog dezelfde dag te uploaden.

Zoom for Education

Erasmus Academie heeft verschillende videosystemen onderzocht. Daarbij is vooral gekeken naar de geschiktheid van het systeem voor onderwijsdoeleinden. Online onderwijs vraagt bijzondere functies, zoals een chatfunctie om vragen te stellen, polls om kennis te toetsen en breakout rooms om online in kleine groepjes uiteen te gaan om bijvoorbeeld een casus te bespreken. Zoom for Education is gekozen omdat het als enige al deze functie biedt.

Er zijn veel berichten in de media geweest over privacy issues en het gebruik van Zoom. Erasmus Academie volgt die berichten op de voet en evalueert ook de veiligheidsrisico's. Erasmus Academie heeft de volgende maatregelen genomen om de privacy van elke deelnemer te waarborgen:

  • Elke Zoom bijeenkomst heeft een eigen ID nummer en wachtwoord. Dit ID nummer wordt alleen via mail gecommuniceerd met deelnemers aan de desbetreffende Zoom bijeenkomst.
  • Voor elke Zoom bijeenkomst is een nieuw wachtwoord nodig. Dat wachtwoord zit encrypted in de link naar de Zoom bijeenkomst verwerkt, waardoor ze niet zomaar achterhaald kunnen worden door externen. 
  • De host van een Zoom bijeenkomst heeft de mogelijkheid om de bijeenkomst te sluiten zodra alle deelnemers zijn aangemeld. De host kan ook deelnemers verwijderen, dit om het zogenaamde "Zoombombing" te voorkomen.
  • De host heeft de mogelijkheid om de chat of het delen van het scherm te beperken.
  • De host heeft de mogelijkheid het downloaden van de chat of de meeting te beperken.
  • De host heeft de mogelijkheid om deelnemers die de Zoom bijeenkomst misbruiken of storen te melden bij Zoom.
  • Afhankelijk van het soort bijeenkomst, komen deelnemers eerst in een wachtkamer terecht, alvorens ze door de host of co-host worden toegelaten tot de Zoom bijeenkomst.
  • Data communicatie wordt gedaan via servers binnen Europa, zodat deze door Europese wetgeving worden beschermd.
  • Ook de Erasmus Universiteit maakt gebruik van Zoom.

Nee, dat is niet nodig. In de uitnodiging voor een digitaal college of webinar staat een link waarop je kunt klikken. Je kunt dat de bijeenkomst dan via je webbrowser volgen. Gebruik bij voorkeur Chrome of Firefox.

Wil je een eigen Zoom account, ga dan naar https://zoom.us om je account aan te maken.

Wil je het Zoom programma ook op je computer gebruiken, ga dan naar https://zoom.us/support/download om het te downloaden.

Handleidingen en tutorials voor het gebruik van Zoom vind je hier.

NB: Wil je privacy nog verder gewaarborgd hebben, zet je browser dan in de privé of incognito modus en plak de link van de Zoom bijeenkomst dan in het adresveld.

Stuur direct een e-mail met je contactgegevens naar cursussen@erasmusacademie.nl als het niet lukt om in de Zoom-link te komen. Rond het tijdstip van aanvangen van de colleges wordt onze mailbox extra in de gaten gehouden.

Mijn ErasmusAcademie

Mijn ErasmusAcademie is het cursistenportaal van Erasmus Academie. Hier staat het cursusrooster, kan je je persoonsgegevens wijzigen en staat de link naar Maester, de digitale leeromgeving. Ook kan je hier berichten plaatsen aan je medecursisten.

Om toegang te krijgen tot het portaal ontvang je een welkomstmail met een link om in te kunnen loggen. Zodra je inlogt, word je gevraagd een eigen wachtwoord te kiezen. Mocht je in de loop van tijd je wachtwoord kwijt zijn, kan je met één druk op de knop een nieuwe aanvragen en ontvang je een mail met een link naar je persoonlijke pagina in het portaal waar je weer een nieuw wachtwoord kan aanmaken.  

Belangrijk voor echtparen of partners die beiden zijn ingeschreven bij Erasmus Academie
Het is niet mogelijk hetzelfde mailadres te gebruiken voor de portal. Je logt in met je mailadres en wachtwoord en het is technisch onmogelijk één mailadres met 2 verschillende wachtwoorden te genereren. Er zal in dit geval slechts voor één persoon een account aangemaakt worden en ook alleen van die persoon worden alle cursussen getoond. Wij raden mensen in deze situatie aan om voor Erasmus Academie een ander mailadres te gebruiken of een apart mailadres aan te maken. Hou er rekening mee dat alle mailcorrespondentie, zoals bevestigingen, laatste informatie en facturen ook naar dát mailadres gestuurd gaan worden.

Mijn ErasmusAcademie is gekoppeld aan het administratiesysteem van Erasmus Academie. Je kan gemakkelijk je persoonlijke gegevens controleren en indien nodig zelf wijzigen of aanvullen (m.u.v. uw mailadres). Ook kan je een foto toevoegen. Hou er rekening mee dat deze foto dan óók in het administratiesysteem van Erasmus Academie terecht komt. Wil je het mailadres wijzigen, geeft dit dan schriftelijk aan ons door, dan wordt dit z.s.m. geregeld. Je ontvangt dan een nieuwe welkomstmail waarmee je met het nieuwe mailadres kan inloggen.

Het Dashboard, links in het keuze menu, geeft een volledig beeld van al je cursussen, het rooster van al je cursussen, ontvangen berichten binnen het portaal (niet te verwarren met mails die je van Erasmus Academie ontvangt).

Ook kan je rechtstreeks vanuit dit portaal naar het nieuwe aanbod van Erasmus Academie, via de knop Aanbod. Als je je voor een nieuwe cursus inschrijft via deze knop, dan hoef je niet opnieuw je adresgegevens in te vullen.

Bij Berichten staan alle aan jou verzonden berichten binnen het portaal. Dit zijn geen mails, maar informatieberichten die enkel over de betreffende cursus gaan. Je kan zelf ook een bericht plaatsen. Dit bericht kan alleen door de deelnemers aan je cursus gelezen worden en wordt dus niet gelezen door de medewerkers van Erasmus Academie.

Onder Inschrijvingen vind je  al je cursussen. Als je daar op een cursus klikt, kom je op de specifieke cursuspagina. Hierop zie je het rooster, staat de link naar Maester en kan je tijdens de cursus berichten ontvangen van de docent of Erasmus Academie.

Het kopje Rooster bevat de roosters van je cursussen. Je kan deze indien gewenst rechtstreeks in je digitale agenda importeren. Hou er rekening mee dat de getoonde zalen in aanloop naar de cursus nog kunnen wijzigen!

Maester

Maester is de nieuwe digitale leeromgeving (DLO) van Erasmus Academie. Elke cursus van Erasmus Academie heeft een DLO in Maester die verdieping en verrijking biedt aan de cursus.

Mijn ErasmusAcademie is het cursistenportaal dat is gekoppeld aan het cursistenadministratiesysteem van Erasmus Academie. Hier vind je het rooster, de inloggegevens voor de online bijeenkomsten en de link naar Maester. Maester is de digitale leeromgeving waar het leren verder gaat naast het volgen van de online bijeenkomsten van de cursus.

Je kan via Mijn ErasmusAcademie inloggen bij Maester. Je komt dan direct terecht in de digitale leeromgeving van jouw cursus. De link naar Maester staat op de cursuspagina onder het kopje 'Digitale leeromgeving (DLO)'.

Het is helaas niet mogelijk om binnen Maester te wisselen naar een andere cursus. Om naar de Maester omgeving van een andere cursus te gaan, moet je terug naar Mijn ErasmusAcademie, de andere cursus die je volgt aanklikken en weer op de link naar Maester klikken.

Dat kan, maar dan mis je wel een gedeelte van de cursus dat via Maester wordt aangeboden.

Vanaf vijf werkdagen voor aanvang van de cursus wordt de Maester omgeving open gezet voor de cursisten.

Maester is tot een maand na afloop van de cursus beschikbaar.

De handleiding voor Maester wordt een week voorafgaand aan ieder curus toegestuurd. Je kunt hem hier ook bekijken.

Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op via het onderstaande formulier

Ik heb een vraag over:
 

Mijn gegevens:

Aanhef
Graag voorletters en achternaam 
Graag voorletters en achternaam 
Nummer waarop u te bereiken bent voor eventuele vragen
Je ontvangt een kopie van dit formulier op het eerder opgegeven mailadres. 
Controleer a.u.b. je E-mailadres op juistheid!

Als na het verzenden het inschrijfformulier op je scherm blijft staan, is het formulier NIET  verzonden. Controleer nogmaals het formulier of alle verplichte velden (aangeduid met een *) zijn ingevuld.

Privacy Statement: De persoonsgegevens die via dit inschrijfformulier verkregen zijn, worden gebruikt voor cursussen van Erasmus Academie ten behoeve van de deelnemersadministratie en –communicatie. Erasmus Academie gaat vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om, met inachtneming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

Het uitgebreide privacy beleid van de Erasmus Universiteit Rotterdam kunt u nalezen op de website van Erasmus Academie.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen