Alumnus deelt ervaringen met AVG masterclass

Hoog tempo, praktische insteek en de juiste focus

Deelnemers aan de masterclass Privacy, Data governance en de AVG leren hoe zij doeltreffend alle nieuwe AVG-eisen en verplichtingen in de eigen organisatie kunnen integreren. Alumnus Marielle Postma vertelt over haar ervaringen en de toepassing in de praktijk.

Waarom heeft u deze masterclass gevolgd?
“Ik werk in het MKB als verantwoordelijke voor financiën en de personeelszaken. Bij de invoering van de AVG werd aan mij gevraagd of ik functionaris gegevensbescherming wilde worden. Toen heb ik gezegd: dat wil ik, maar pas als ik een gedegen theoretische achtergrond heb. En ik wilde niet drie maanden lang elke vrijdag opofferen. Zo is de keuze op de korte masterclass van Erasmus Academie gevallen.”

Met welke verwachtingen ging u de masterclass in?
“Ik wilde na afloop vooral een breed theoretisch kader met betrouwbare informatie hebben ontwikkeld, zodat ik binnen mijn organisatie meteen van meerwaarde zou kunnen zijn. En ik hoopte dat het tempo lekker hoog zou liggen en er niet te veel tijd verspild zou worden.”

Zijn die verwachtingen waargemaakt?
“Helemaal. De eerste dag werd het theoretisch kader van de AVG neergezet. Droge stof, maar wel noodzakelijk. De rest van de sessies waren heel praktisch, wat fijn werkte. En het tempo lag erg hoog, dat was perfect. Er werd ingezoomd wanneer dat nodig was en niet onnodig stil gestaan bij bepaalde zaken.”

Welke aspecten waardeerde u het meest?
“Allereerst de docenten. De sprekers zaten heel goed in de stof, geen geneuzel. Vooral het verhaal van Roeland Reijers was geweldig. Hij heeft een schat aan praktijkervaring en wilde ook echt onze vragen hebben om mee aan de slag te gaan. Daarnaast was het fijn dat alle deelnemers er met hetzelfde doel zaten. Voor niemand was het onderwerp nieuw, waardoor er ook geen inhaalslag gemaakt hoefde te worden. De twee dagen werden goed benut.”

Hoe komt de kennis die u tijdens de masterclass hebt opgedaan terug in uw werk?
“Op veel verschillende manieren. Laatst bijvoorbeeld, toen een partij waar wij mee samenwerken geen verwerkersovereenkomst aan wilde gaan. Door de masterclass wist ik dat dit wel moest en kon ik met argumenten uiteindelijk de andere partij overtuigen. En klanten weten dat ik nu veel van de AVG weet en komen naar mij toe met vragen, dat is ook leuk.”

“Je hebt echt een kennisbank die je kunt gebruiken. Alle vragen die ik mezelf vooraf had gesteld, zijn ook beantwoord. Als collega’s nu over de AVG discussiëren en ik hoor iets dat niet klopt, kan ik daar vanuit de theorie tegenin gaan.”

Hoe was de interactie met de andere deelnemers?
“Goed. Omdat niemand met een achterstand begon, was de discussie direct inhoudelijk. Doordat de achtergronden van de deelnemers wel erg verschillend waren, lagen de vragen over de praktijk soms wat ver uit elkaar. Maar je probeert er voor jezelf toch altijd iets relevants uit te vissen.”

Zou u de ‘Privacy, data governance en de AVG’ aan andere mensen aanraden?
“Toevallig heb ik de opleiding laatst nog aan iemand aangeraden, toen we langs de lijn van het voetbalveld stonden. Dus ja, dat zou ik zeker doen. Want ik vond het een hele goede masterclass. Ik had nog nooit een opleiding bij Erasmus Academie gevolgd, maar alles was erg goed geregeld.

In het najaar van 2019 verzorgt Erasmus Academie de Masterclass Privacy, data governance en de AVG. Wilt u meer informatie of meedoen? Ga naar de opleidingspagina voor meer informatie.