Alumnus Opleiding Public Design Thinking bij Erasmus Academie

"Juist de afwisseling..."
Design thinking in het publieke domein
Chrétien van den Akker

Op 24 mei start Erasmus Academie weer met de opleiding "Public Design: Design Denken in het Publieke Domein". Hierin ga je samen met docenten Alexander van Altena en Hans Robertus op zoek naar mensgerichte oplossingen voor maatschappelijke problemen. Wij zijn ontzettend benieuwd wat de opleiding Public Design: Design Denken in het Publieke Domein onze alumni heeft gebracht.

Chrétien van den Akker,​ regiosecretaris van de Groninger gemeenten voor samenwerking met zorgverzekeraars, vertelt over zijn ervaringen en welke invloed deze opleiding heeft gehad op zijn professionele carrière. Wellicht is het ook wat voor jou!

•    Waar worstelde je mee, waarom was je op zoek naar deze opleiding?
Naast mooie herinneringen aan de Dutch Design Week in Eindhoven kwam ik In eerdere opleidingen, zoals die over netwerkregie in gezondheidsbeleid (Opleiding Regie in Zorgnetwerken en Zorgketens), ook bij Erasmus Academie, het onderwerp Design Thinking tegen. Ik werd nieuwsgierig, was benieuwd hoe Design Thinking werkt, juist in het publieke domein en bij sociale vraagstukken.

•    Wat zou je hebben tegengehouden om de opleiding te volgen?
Mijn vorige opleiding, Regie in Zorgnetwerken en Zorgketens, heb ik vanwege Corona grotendeels online moeten volgen. Eigenlijk is dat jammer omdat je het echte contact met docenten en cursisten mist. Daarom heb ik een tijdje gewacht tot het moment dat ik in kon schatten dat ik een groot deel van de opleiding in de vorm van fysiek onderwijs zou kunnen volgen. Dat is helaas niet helemaal gelukt, maar gelukkig konden veel bijeenkomsten toch in Rotterdam fysiek doorgaan.

•    Waarom was het de investering waard, wat heeft het je opgeleverd?
Het meest waardevol vind ik dat je samen met jouw groep mede-cursisten de worsteling deelt om op een ontwerpende manier met een vraagstuk aan de slag te gaan en daarin naar een actieve, participerende rol zoekt samen met en voor de mensen die gebaat zijn bij een werkende oplossing.

•    Waar profiteer je het meest van na afronding van de opleiding?
Wat de opleiding mij heeft  gebracht is de ruimte in mijn hoofd om niet te blijven hangen in de klassieke volgorde van het ontwerpen van een theoretisch concept dat je vervolgens gaat ‘uitrollen’. Juist de afwisseling tussen bedenken, uitproberen, kijken wat werkt en verbeteren is een manier van werken die ik mij veel meer eigen wil maken.

•    Heb je een voorbeeld van wat je direct, tijdens de opleiding, hebt toegepast in je werkpraktijk?
In mijn werk willen we heel graag wat doen aan de lange wachtlijsten voor de GGZ en alternatieven ontwikkelen voor de klassieke behandeling, in de vorm van herstelacademies, op meerdere plaatsen in de provincie Groningen. Design Thinking helpt om stap voor stap, samen met cliënten, ervaringsdeskundigen, professionals en beleidsmakers verder te komen en niet te blijven hangen in het schrijven van beleidsstukken. Van weeerstand naar ontwerpstand!

•    Zou je de opleiding aan anderen aanbevelen en zo ja, waarom?
Ja, zeker bij overheden zie ik nog veel klassiek beleidsdenken. Dat past niet meer in deze tijd waarin overheden vooral moeten leren om te participeren in initiatieven die in de samenleving ontstaan, waar inwoners zelf aan het stuur staan. Als je als overheid regie wil voeren, moet je daarvoor niet alleen kunnen leiden, maar ook kunnen volgen, om in danstermen te spreken.

•    Wat miste je aan de opleiding, zou je nog willen toevoegen?
Ik had in de opleiding nog wel meer echt materieel willen ontwerpen, niet alleen verbaal actief zijn met een vraagstuk maar ook willen ervaren hoe het is om te ‘denken met je handen’.

•    Waarom koos je ervoor om de opleiding te volgen bij Erasmus Academie?
Ik heb best lang gezocht naar een opleiding op het gebied van design, die past bij het werkveld waarin ik opereer en die qua omvang te doen is in combinatie met hard werken. Die combinatie vond ik bij de Erasmus Academie!

•    Hoe ben je bij ons terecht gekomen?
Toen ik wist wat voor opleiding ik wilde volgen ben ik daar specifiek op gaan googelen en op die manier bij de Erasmus Academie uitgekomen. Ik heb informatie opgevraagd, een proefcollege gevolgd en geconcludeerd dat dit  is wat ik zocht.

•    Zou je nog een opleiding bij ons volgen en zo ja, welke lijkt je interessant en waarom?
Op dit moment zou ik niet meteen weer een opleiding gaan volgen, omdat het tijd kost om wat je geleerd hebt een plek te geven in je professionele gereedschapskist, daar moet ik er eerst aan gaan werken.

•    Heb je nog een tip of opmerking om toe te voegen aan dit interview?
We hebben, omdat onze laatste lesdag helaas niet fysiek door kon gaan, nog een afsluitende bijeenkomst tegoed. Maar ook daarna zou ik het leuk vinden om in de toekomst cursisten en docenten weer te ontmoeten en dan onze kennis en  opgedane (praktijk)ervaring  met elkaar te delen en  verder te verdiepen.

Dank voor het beantwoorden van onze vragen, Chrétien!

Op dinsdag 24 mei 2022 start Erasmus Academie met een nieuwe editie van de Opleiding Publiek Design. Meer informatie over deze opleiding en de mogelijkheid tot inschrijven, vind je hier.

Mocht je eerst even willen kijken of deze opleiding echt iets voor jou is? Schrijf je dan in voor het proefcollege op donderdag 10 maart 2022. Meer informatie en de mogelijkheid tot inschrijven vind je hier.