Impact centraal in nieuwe strategie van Erasmus Academie

Erasmus Academie wil zich omvormen tot sociale onderneming
Impact staat centraal in nieuwe strategie

Erasmus Academie heeft een nieuwe strategie. Voortaan gaan we door het leven als Erasmus Academie voor een Leven Lang Leren. Daaronder vallen de Opleidingen voor Professionals, Verdiepende Cursussen, Incompany en binnenkort ook Digitaal Onderwijs. Verandering die niet alleen cosmetisch zijn. Eigenlijk hebben we onszelf opnieuw uitgevonden. Met de ambitie bovendien om een sociaal-maatschappelijke onderneming te worden.

Soms is een nieuwe strategie een voortzetting van bestaand beleid, maar met andere middelen. Soms is een nieuwe strategie echt een omwenteling. Tot die laatste categorie reken ik de nieuwe koers van Erasmus Academie. De nieuwe strategie in 10 punten uiteengezet.

1. Het meest in het oog springende is de omslag naar blended onderwijs. Mede door de coronacrisis hebben we deze stap nu versneld genomen. Blended onderwijs is een combinatie van fysiek onderwijs dat ondersteund wordt door een digitale leeromgeving (DLO) waar je extra literatuur, video’s, opdrachten en oefenvragen kunt vinden. Indien fysiekonderwijs niet mogelijk doen we het noodgedwongen online. Maar altijd met interactie tussen docent en cursisten. Wij zijn ervan overtuigd dat deze stap didactisch ook een meerwaarde oplevert voor onze deelnemers. In de loop van het worden de meeste cursussen blended gemaakt.
  2. Voor onze docenten hebben we een ontwikkelingstraject in gang gezet om zich verder te bekwamen on online onderwijs. Online onderwijs geven is anders dan fysiek voor een klas staan. Omdat we dezelfde kwaliteit willen geven als bij ons klassikale onderwijs, zijn er nu speciale handleidingen en tools voor onze docenten.
  3. We hebben afscheid genomen van Hovo Rotterdam, het hoger onderwijs voor ouderen vanaf 50 jaar. Wij vinden dat toegang tot goed hoger onderwijs niet beperkt moet zijn door een leeftijdsgrens. Sowieso is de term ‘ouderen’ besmet. In plaats daarvan bieden we nu verdiepende cursussen voor alle leeftijden, vrij toegankelijk voor iedereen, een vooropleiding is (nog steeds) niet nodig. En natuurlijk zijn onze trouwe Hovo-cursisten ook hierbij van harte welkom!
  4. Inclusief en divers zijn belangrijke waarden voor ons. We willen met onze verdiepende cursussen een bredere groep bereiken dan alleen hoogopgeleide, witte Nederlanders. Hovo was ooit – 30 jaar geleden – opgericht als een soort tweedekansonderwijs, voor mensen die niet de mogelijkheid hadden om te gaan studeren. Maar Nederland is veranderd. Wij streven nu naar een meer divers publiek.
  5. Om ook groepen te bereiken die anders niet in aanmerking komen met hoger onderwijs hebben we het Erasmus Academie Fonds opgericht. Juist in deze tijd is het belangrijk om onderwijs voor iedereen te steunen. Het fonds gaat straks cursisten die het cursusgeld niet kunnen betalen ondersteunen met een toelage of beurs. Dat geldt ook voor kleine zelfstandigen die bijvoorbeeld een dure opleiding voor professionals willen volgen. Uw donaties worden zeer op prijs gesteld.
  6. Een opleiding of cursus volgen bij Erasmus Academie betekent altijd nog tijd nemen voor verdieping. Maar wij streven naar meer, naar verbinding tussen toegankelijk academisch onderwijs en actuele, sociale en culturele vraagstukken. Vandaar onze nieuwe missie: onderwijs aanbieden dat een brug is tussen wetenschap, werk en samenleving.
  7. De focus op leven lang leren sluit ook goed aan bij een van de nieuwe doelstellingen van de EUR. In de nieuwe strategie van de EUR staat maatschappelijke impact centraal. Dat geldt ook voor Erasmus Academie; ons onderwijs moet impactvol zijn. Voor organisaties, werkenden en niet-werkenden, van jong tot oud. Via een aanbod van gevarieerd en interdisciplinair, cursorisch onderwijs op academisch (Ba) niveau. Waarbij je kennis, inzichten en moderne vaardigheden aanbieden die activeren en inspireren, aanzetten tot innovatie en kritische reflectie. En die ook bijdragen aan modern burgerschap, toekomstgericht werken en wendbaar (publiek) ondernemerschap.
  8. Wij streven ernaar om een sociale onderneming te worden. Hoewel nog niet wettelijk gegrond, implementeren we reeds de belangrijkste voorwaarden om aangemerkt te worden als sociale onderneming. Bijvoorbeeld door het aangaan van een actieve dialoog met relevante stakeholders en een beperking van de uitkering van de winst (onder andere doordat winstgevende opleidingen intern verdiepende cursussen financieren).
  9. Verbinden betekent ook het actief aangaan van partnerschappen. Als Rotterdams universitair instituut zoeken wij naar waardevolle en duurzame samenwerking met lokale instituties en organisaties. Maar ook buiten de stad zijn we nu terwijl ik dit schrijf bezig relaties te leggen die de doelstelling van ons onderwijs en die van maatschappelijke impact dienen.
  10. Misschien minder duidelijk van buiten, maar intern wordt Erasmus Academie ontschot. De verschillende afdelingen Hovo en PAO (postacademisch onderwijs) zijn ontmanteld en worden meer geïntegreerd. We praten nu alleen over Cursussen en Opleidingen (voor professionals). Behalve administratief, geeft dit ook synergetisch voordeel. Bijvoorbeeld in interactieve online webinars op het raakvlak van actualiteit, wetenschap en samenleving die zowel voor professionals als anderen interessant zijn.
Ad Hofstede

Ad Hofstede is directeur van Erasmus Academie