"Je leert niet alleen het recept, maar begrijpt echt wat je aan het doen bent"

Alumnus Willem de Jonge over de opleiding
Data Analyse

De opleiding Introductie tot Data Science & Machine Learning (vh Data analyse)  van Erasmus Academie leert de deelnemers waardevolle informatie uit big data te halen. Alumnus Willem de Jonge (59), business developer bij ABN AMRO, deelt zijn ervaringen.

Waarom heeft u voor deze opleiding gekozen?
“Het begrip big data wordt steeds vaker gebruikt, maar weinig mensen kunnen precies uitleggen wat het is. Ik had hetzelfde. In de dagelijkse praktijk kom ik er zelf weinig mee in aanraking. Daarom kon ik wanneer collega’s het over big data hadden nooit de juiste vragen stellen. De kennis ontbrak. Ik wilde te weten komen wat wel en niet belangrijk was, zodat ik in de toekomst wel zou kunnen doorvragen. Dat is de reden dat ik voor de opleiding Data Analyse heb gekozen.”

Had u bepaalde verwachtingen voor u aan de opleiding begon? En zijn die verwachtingen uitgekomen?
“Ik verwachtte een combinatie tussen de theorie en de praktijk. Dat sprak mij ook erg aan toen ik de brochure voor het eerst las. Die verwachting is zeker uitgekomen. De theoretische achtergronden kwamen aan bod en die waren ook goed te begrijpen zonder kennis van ingewikkelde wiskunde. Het praktische programmeerdeel was informatief zonder dat het te moeilijk werd. De docent legde alles begrijpelijk en in spreektaal uit.”

Wat is het meest waardevolle dat u geleerd heeft tijdens de opleiding?
“Je leert niet alleen het receptje, maar je begrijpt echt wat je aan het doen bent. Dat is heel waardevol. Na de opleiding begrijp je de methodes, omdat je er zelf ook mee aan de slag bent gegaan tijdens het programmeren.”

Hoe helpt de opleiding u in uw dagelijkse werkzaamheden?
“Door de opleiding kan ik nu eindelijk de juiste vragen aan mijn collega’s stellen. Welke methoden heb je toegepast? Waarom heb je dat gedaan? Voorheen kreeg ik een verhaal te horen en dacht ik af en toe: het zal wel. Nu kan ik doorvragen en de inspanningen van mijn collega’s op waarde schatten. Dat helpt heel erg.”

Is de opleiding voor iedereen toegankelijk?
“Jazeker. Zelf had ik bijvoorbeeld al wat kennis van programmeren, maar er waren genoeg andere cursisten die deze voorkennis niet hadden. Ook zij konden makkelijk meekomen, mede door de duidelijke uitleg van de docent.”

Zou u de opleiding aanraden?

“Ja, de combinatie theorie-praktijk is voor mij heel waardevol geweest. Het is een hele goede introductie en instap voor iedereen die met big data aan de slag wil. Wat is het precies en wat kan je er mee? Dat zijn vragen die beantwoord worden. Daarnaast zijn de locatie en de verzorging ook prima in orde.”

Op woensdag 4 december 2019 start een nieuwe editie van de vierdaagse opleiding Introductie tot Data Science & Machine Learning. Wilt u meer weten? Bekijk de opleidingspagina.