Leer effectief opereren in besluitvormingsprocessen

Procesmanagement

Overheden en bedrijven krijgen steeds meer te maken met stakeholders. Partijen die het vaak fundamenteel oneens met elkaar zijn, maar uiteindelijk wel op dezelfde lijn moeten komen. Hoe speel je dat spel? Hoe ga je met deze dynamiek om?

Stakeholders spelen een steeds belangrijkere rol in besluitvormingsprocessen in zowel de publieke als de private sector. De opleiding Procesmanagement van de Erasmus Academie leert deelnemers hoe zij ondanks die complexiteit toch een optimaal resultaat kunnen behalen. “Als we de stakeholders in een vroeg stadium bij het proces betrekken, dan komt het wel goed.” Het is een tactiek die Hans de Bruijn, vaak voorbij ziet komen in opleidingen en cursussen. “Maar dat is heel naïef. Wij willen in deze opleiding juist voorbij aan deze naïviteit.”

Hoe speel je dat spel

Samen met Ernst ten Heuvelhof leert De Bruijn de deelnemers tijdens de opleiding de fijne kneepjes van het procesmanagementvak.  “Overheden en bedrijven krijgen steeds meer te maken met stakeholders. Partijen die het vaak fundamenteel oneens met je zijn, maar uiteindelijk wel op dezelfde lijn moeten komen. Wij leren hoe je met die dynamiek omgaat. Wij laten zien hoe je het spel moet spelen, gaan verder dan de eerste, vaak naïeve, gedachte. Ook de betrouwbaarheid, een hele belangrijke factor in zo’n proces, komt uitgebreid aan bod.”

De realiteit in complexe processen

Binnen de publieke en private sector is projectmanagement al jaren gemeengoed. “Maar er is meer nodig dan alleen de inhoud”, vindt De Bruijn. “Stakeholders zijn niet dom, die spelen ook een spel. Dat spel, die dynamiek, moet je zien te doorgronden. Een detail van vandaag is morgen een hoofdlijn en andersom. Dat is de realiteit in dit soort complexe processen.”

Concrete en praktische oplossingen

“We praten niet alleen, we doen ook veel oefeningen met ervaren en deskundige acteurs. En we behandelen zeker ook de nadelen.” Het risico van stakeholder-betrokkenheid is dat grauwe compromissen nooit ver weg zijn. Daarom besteden de docenten tijdens de opleiding ruim aandacht aan de strategieën om dat te voorkomen. De focus ligt op concrete en praktische oplossingen.

Verbinden

“Wij hebben veel in concrete processen geadviseerd,” zegt Ten Heuvelhof. “Daarom zijn wij in staat theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Tijdens de cursusdagen brengen we de theorie bijna onhoorbaar en lichtvoetig in de vorm van concrete cases, verhalen en voorbeelden.”

How to-mentaliteit

Maar wat nemen de deelnemers aan de opleiding mee naar huis? De Bruijn: “Na de opleiding zijn de processen die je dagelijks in de praktijk tegenkomt veel beter te doorgronden. De ogen worden geopend. Want hoe chaotisch de processen ook lijken, er zijn altijd patronen te herkennen. De concrete strategieën om dat te kunnen, leren wij aan. “En alles vanuit een how-to mentaliteit, zonder dat het te simpel wordt. We doen recht aan de echte wereld”.

Breed inzetbaar

In die echte wereld kan procesmanagement volgens de twee experts voor een breed scala aan vraagstukken worden ingezet. Van de besluitvorming in grote infrastructurele projecten tot verandertrajecten in professionele organisaties. De Bruijn: “Ook tijdens reorganisaties wanneer er veel weerstand is binnen het bedrijf of de afdeling, is procesmanagement uitermate geschikt. Of bijvoorbeeld in de zorg, waar de professionals vaak helemaal niet op veranderingen zitten te wachten.”

Sensitiviteit

“Over projectmanagement is heel veel geschreven, hele handboeken vol”, vervolgt De Bruijn. “Ook over het beheersen van processen. Er is echter veel meer voor nodig om een optimaal resultaat te halen. Je kunt die boeken over procesmanagement wel lezen, maar het is echt learning on the job. Het gaat om houding, sensitiviteit, het doorgronden van de context, gevoel krijgen. Dat haal je niet uit een boek, maar dat leren wij de deelnemers wel in deze korte opleiding.”

CV

Kerndocenten van de opleiding Procesmanagement zijn:

Prof. mr. dr. Hans de Bruijn: Hoogleraar Technische Bestuurskunde, Technische Universiteit Delft. Hans de Bruijn heeft veel boeken geschreven over procesmanagement, waaronder Managing Performance in the Public Sector.

Prof. mr. dr. Ernst ten Heuvelhof: Hoogleraar Bestuurskunde aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Hij publiceert over complexe besluitvormingsprocessen, over procesmanagement en over ontwikkelingen in de nutssectoren. In 2016 heeft hij een boek gepubliceerd over strategisch gedrag. Hiernaast adviseert hij (semi-)overheden en vervult hij een aantal maatschappelijke functies.

Meer weten over de  opleiding Procesmanagement? Bekijk dan onze opleidingspagina.