Nieuwe strategie meer dan cosmetisch alleen

Naast opleidingen nu ook cursussen voor onze professionele klanten
Impact staat centraal in nieuwe strategie

Erasmus Academie heeft een nieuwe strategie. Voortaan gaan we door het leven als Erasmus Academie voor een Leven Lang Leren. Een universitair opleidingsinstituut dat voor iedereen - van young professionals tot gepensioneerden - opleidingen en cursussen biedt die passen bij je leeftijdsfase, ambities en interesses. Die verandering is meer dan cosmetisch alleen.

Soms is een nieuwe strategie een voortzetting van bestaand beleid, maar met andere middelen. Soms is een nieuwe strategie echt een omwenteling. Tot die laatste categorie reken ik de nieuwe koers van Erasmus Academie.

Cursussen voor iedereen

Misschien wel het meest bijzondere aan de nieuwe strategie is dat we onze verdiepende, academische cursussen openstellen voor iedereen. Voorheen richtte we ons onder de naam Hovo Rotterdam vooral op een ouder publiek. Mensen die na of aan het eind van hun carrière zin hadden om te gaan leren.

Ook voor young en senior professionals

Vanaf nu richten we ons ook op young en senior professionals. Onze ambitie is om mensen te stimuleren en inspireren. Om ze te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Om ze persoonlijke ontwikkeling, groei en inspiratie te bieden, naast de dagelijkse drukte van werk, gezin, relaties en verplichtingen.

Breed aanbod

Je kan zelf bepalen hoeveel tijd je hierin steekt. Een vooropleiding is in de meeste gevallen niet nodig. En de prijzen zijn zeer redelijk, zeker gezien het niveau van het onderwijs. Bekijk gewoon eens ons brede aanbod aan online cursussen en probeer het. Ontdek dat je vanuit huis of op werk in 2 uurtjes je echt kan verdiepen in een onderwerp. Of kies een intensievere cursus van 6 sessies.

Blended onderwijs

Nieuw is ook de introductie van blended leren bij steeds meer opleidingen. Gedreven door de corona-crisis hebben we ons didactiek aangepast. Waar mogelijk is er nog steeds fysiek, klassikaal onderwijs, maar altijd aangevuld met een digitale leeromgeving. Het voordeel daarvan is dat je thuis in je eigen tijd kunt voorbereiden om zo nog meer uit je opleiding te halen. De digitale leeromgeving biedt zaken als extra literatuur, video’s en quizes. Het is bewezen dat cursisten die zich eerst thuis kunnen voorbereiden, een diepere leerervaring hebben.

Sociale onderneming

Wat ook uniek is aan Erasmus Academie is dat wij als universitair instituut vanuit een sociaal maatschappelijk doelstelling kiezen om een leven lang leren ook voor kwetsbare groepen in Rotterdam en daarbuiten toegankelijk te maken. Via ons Erasmus Academie Fonds gaan actief op zoek naar personen voor wie academisch onderwijs volgen een diepe wens is, maar normaal gespreken niet bereikbaar is. We willen ouderen, gehandicapten, kansarme en eenzame mensen betrekken in ons onderwijs en zo inclusiviteit en diversiteit actief in ons programma verwerken. Zeker met de online cursussen is dat goed mogelijk.

Alumni

Tot slot, we hebben onze alumni een beetje verwaarloosd. Als kleine organisatie schiet dat er soms bij in. Tegelijkertijd zijn onze alumni ons dierbaar. Om die reden hebben we ook binnen de organisatie iemand expliciet aangesteld voor ons alumnibeleid. We willen onze alumni meer betrekken in de organisatie en de creatie van onze opleidingen. Wat is je wens om te leren? Wat mis je nog in ons onderwijs en waar wil je nog in bijscholen? En we willen onze alumni ook belonen voor hun vertrouwen in Erasmus Academie met extra kortingen of speciale evenementen.

Nieuwe website

We zijn al hard bezig met de implementatie van de nieuwe strategie. Neem gerust een kijkje op de vernieuwde website en volg ons de komende maanden om te zien wat er allemaal nog meer nieuw is.

Voor nu wens ik iedereen een fijne zomer en blijf veilig, blijf gezond!

Ad Hofstede

Ad Hofstede is directeur van Erasmus Academie