Tool voor literatuurreflectie

Craig Watson, Iconfinder, edited by Samuel Whitcomb

Deze tool kan gebruikt worden, door bijvoorbeeld cursusontwikkelaars, als een hulpmiddel om te vermijden dat perspectieven "willekeurig" worden opgenomen, of louter als toevoegingen die eigenlijk alleen maar de potentie hebben de marginale positie van zulke perspectieven te  versterken. Studenten worden ook aangemoedigd deze stappen te volgen om hun kritische blik op literatuurselecties te trainen. Het kan als leidraad gebruikt worden om na te denken over wat voor soort literatuur relevant zou zijn voor hun onderzoeksprojecten, essays en ander cursuswerk. Het bestaat uit twee rondes die hieronder worden beschreven:

Dit helpt je om je bewust te worden van het perspectief of de perspectieven die in je huidige literatuurcollectie aan bod komen. Enkele variabelen om te overwegen:

  • Wat zijn de (sub)disciplinaire achtergronden van de auteurs/boeken?
  • Wat zijn de educatief-geografische achtergronden van de auteurs/boeken? ¬†
  • Wat zijn de sociale achtergronden van de auteurs die je leest?

Als vervolg op het eerste deel richt dit deel zich op het identificeren van de gaten in een corpus van literatuur, welke literatuur kan worden toegevoegd en hoe die kan worden toegevoegd.

Deze tool is gemaakt door Kathrine van den Bogert, Elke Linders en Nicole Sanches van de Universiteit Utrecht.

U vindt de link naar de Literatuur Reflectie Tool hier.

Misschien vind je het ook leuk...

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen