Inleiding
Wil je effectiever omgaan met complexe vraagstukken in jouw werk? Durf jij buiten de gebaande paden te treden? Zoek je een manier om de innovatiekracht in jouw werk te vergroten? De cursus Design voor Maatschappelijke Vraagstukken biedt je de inzichten, methoden en technieken die nodig zijn om doorbraken te realiseren.
Praktische informatie
- Startdatum
- vrijdag 16 jan 2026
- Tijdsduur
- 5 dagen
- Prijs
- €3.750
- Interessegebied
- Publieke sector, Overheid & Bestuur
- Micro Credential
- Nee
Voor wie is dit bedoeld?
De cursus Design voor Maatschappelijke Vraagstukken is geschikt voor de professional die wil innoveren en met een vernieuwde, creatieve blik aan de slag wil met de complexe vraagstukken uit de eigen beroepspraktijk. De professional die frustratie ervaart over de huidige gang van zaken in diens werk, maar gemotiveerd is om voor verandering te zorgen. Als professional ben je bijvoorbeeld werkzaam als:
- Beleids- of strategisch adviseur
- Project- of programmamanager
- Innovatiemanager
- Wijkregisseur
- Community builder
Je bent werkzaam in de publieke sector, bij bijvoorbeeld (lokale) overheden, non-porfitorganisaties, in de zorg, of het onderwijs. De cursus is ook geschikt voor professionals die werkzaam zijn op het snijvlak van publiek en privaat, en daarbij opereren op het tactische (beleidsmatige) en/of strategische organisatieniveau.
Wat ga je bereiken?
- Je hebt inzichten in de kernprincipes en -praktijken van design opgedaan vanuit relevante wetenschappelijke theorie.
- Je hebt relevante ontwerpmethoden en -technieken leren identificeren en je hebt jouw repertoire om complexe vraagstukken het hoofd te bieden verbreed met deze methoden en technieken.
- Je hebt ontwerpmethoden en -technieken toegepast op een concrete, zelf ingebrachte casus uit jouw beroepspraktijk.
- Je hebt gewerkt aan jouw persoonlijke professionele vaardigheden, waaronder jouw ondernemend en ontwerpend vermogen.
- Je hebt wetenschappelijke inzichten opgedaan over design in de context van de publieke sector.
- Je hebt gewerkt aan het implementeren van design in jouw organisatiecontext.
Waarom de cursus Design voor maatschappelijke vraagstukken?
Directe impact: Design maakt het mogelijk om de complexe vraagstukken uit jouw praktijk creatiever en effectiever te lijf te gaan. Je leert de methodes en technieken van design direct toe te passen in jouw eigen werk.
Bouwen aan ‘creative competence’: Je ontwikkelt de vaardigheden om de maatschappelijke vraagstukken waaraan je werkt ontwerpend te benaderen en op te lossen. In vijf fysieke bijeenkomsten, en drie online begeleidingssessies word je getraind om als designer te leren kijken en werken.
Resultaatgericht: Je leert op een nieuwe manier kijken naar de uitdagingen in jouw werkveld. Je breidt jouw repertoire uit van methoden en technieken voor het ontwerpen van oplossingen voor deze vraagstukken
Wat is design of 'Design Thinking' en wat doet het voor mijn werk?
Design betekent ontwerpen, maken, creëren. Met een ‘maakbril’ op wordt op een andere manier naar vraagstukken gekeken, en dat helpt bij het realiseren van verandering. Wij gebruiken design als een verzamelnaam voor methodes en praktijken waarmee complexe vraagstukken op reflexieve wijze geadresseerd kunnen worden. Door situaties te reframen, door iteratief te werken, door verbeelding en creativiteit te gebruiken en door empathisch naar de context te kijken, kunnen nieuwe toekomsten vormgegeven worden.
Denken en werken met design wordt steeds vaker ingezet om maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden. Er is een grote en snelgroeiende verscheidenheid aan voorbeelden van ontwerppraktijken in binnen- en buitenland. Zo worden nieuwe oplossingen bedacht door complete vraagstukken te reframen. Of worden co-creatieve sessies vormgegeven met visualisatiemethoden, dit gebeurt bijvoorbeeld voor gebiedsgerichte processen met belanghebbenden die een grote diversiteit aan achtergronden hebben. In Nederland zijn er tal van ontwerpbureaus’ die op deze manier werken, maar ook binnen steeds meer organisaties wordt de waarde van design gezien en ontwikkelen professionals zich op dit gebied.
Waarom de cursus Design volgen bij de ESSB Academy?
In ons programma bieden we je niet alleen de wetenschappelijk inzichten over design en de methoden en technieken. Wij bieden je naast ‘Design Thinking’ ook echt de ruimte voor ‘Design Doing’. Het eigen maken van deze aanpak vergt oefening, en daar hebben we binnen ons programma de benodigde ruimte voor gecreëerd.
Je brengt jouw eigen vraagstuk in bij de cursus, en we besteden veel aandacht aan het je laten toepassen van design in dit vraagstuk. Je wordt intensief begeleid in het identificeren van de mogelijkheden om het vraagstuk in jouw professionele context ontwerpend aan te pakken, en dit ook daadwerkelijk te doen. Daarbij leer je daarnaast met en van jouw medecursisten en hun vraagstukken. Uiteraard krijg je van de docenten veel input op het gebied van theoretische onderbouwing en voorbeelden uit de praktijk. En we leren je ook wanneer het toepassen van design geen goed idee is. Niet alle vraagstukken hoeven tenslotte op een ontwerpende manier aangevlogen te worden.
Het eigen maken van werken op een ontwerpende manier vereist echter wel een iets grotere betrokkenheid en tijdsinvestering dan je mogelijk gewend bent van andere cursussen. De cursus ‘Design voor Maatschappelijke Vraagstukken’ is echt een investering in jezelf als professional.
Startdatum
De cursus vindt plaatst op 5 vrijdagen. Op 16 januari, 30 januari, 13 februari, 8 mei en 19 juni 2026
Instructeurs
- dr. ir. Suzan Christiaanse
Erasmus Universiteit Rotterdam
Suzan is werkzaam als postdoc onderzoeker bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en maakt deel uit van de Erasmus Social Design Hub (ESDH). Zij richt zich met haar huidige onderzoek met name op de vraag hoe lokale overheden impact kunnen maken in duurzame vraagstukken door middel van co-design van interventies in dagelijkse sociale praktijken. Ook geeft Suzan advies over co-creatie binnen ruimtelijke vraagstukken en leefbaarheid in het landelijk gebied. Als wetenschappelijk docent verzorgt zij onder andere design- en samenwerkingsateliers binnen de diverse bestuurskunde opleidingen. - ir. Geert Brinkman
Erasmus Universiteit Rotterdam
Geert is promovendus Ontwerpende Overheid aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en werkt als ontwerpend onderzoeker voor de Erasmus Governance Design Studio (EGDS) en GOVLAB010. In zijn werk staat het vergroten van het ontwerpend vermogen van overheidsorganisaties centraal. Dit betekent een nieuwe manier van werken én van organiseren. - Wiesje Korf, MA
Erasmus Universiteit Rotterdam
Wiesje is coördinator ontwerpend onderzoek bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) en maakt deel uit van de Erasmus Social Design Hub (ESDH). Hierbij focust zij zich op governance, ruimtelijke ontwikkeling en duurzaamheidsvraagstukken. Daarnaast heeft Wiesje lange tijd als zelfstandig ontwerper gewerkt.
Contact

Gène Kerpen
Programma adviseur
- E-mailadres
- kerpen@essb.eur.nl
- Telefoon
- +31 6 41 21 69 20
Feiten & Cijfers
- Startdatum
- vrijdag 16 jan 2026
- Tijdsduur
- 5 dagen
- Prijs
- €3.750
- BTW
- Niet van toepassing
- Micro Credential
- Nee
- Voertaal
- Nederlands
- Programma-aanbieder
- ESSB Academy