Participatie: Kunde en Kunst van een goede Samenwerking

Leer effectief en duurzaam werken in participatieprocessen
Groep mensen

Inleiding

Hoe verbind je burgers en beleid effectief? Wat moet je doen om individuen, groepen of organisaties te betrekken bij collectieve vraagstukken, beslissingen of diensten?  De  cursus ‘Participatie: Kunde en Kunst van een goede samenwerking’ leert je op een wetenschappelijk geïnformeerde manier passende vormen van participatie ontwerpen én uitvoeren.

Praktische informatie

Startdatum
vrijdag 27 mrt 2026
Prijs
€4120,-
Interessegebied
Publieke sector, Overheid & Bestuur

Voor wie is dit bedoeld?

De cursus Participatie: Kunde en Kunst van een goede samenwerking is voor iedere participatieprofessional interessant. Voor de professional die zich in diens werk actief bezighoudt met burgerparticipatie en/of overheidsparticipatie. Van bewonersinitiatieven tot co-creatie en inspraakprocessen. Je bent als participatieprofessional werkzaam in een organisatie die te maken heeft met burgerparticipatie of bewonersparticipatie in het publieke domein. Dit kan bijvoorbeeld de gemeente, provincie of het waterschap zijn, maar ook een woningcorporatie, welzijnsorganisatie, projectontwikkelaar, aannemer in groenvoorziening, energiebedrijf of andere semi-overheidsorganisatie. De cursus Participatie: Kunde en Kunst van een goede samenwerking brengt een brede groep professionals samen die op verschillende terreinen ervaring hebben met participatie.  

Wat ga je bereiken?

In de cursus Participatie: Kunde en Kunst van een goede samenwerking komen verschillende participatie- en co-creatieprocessen aan bod. Naast theoretische inzichten krijg je praktische handvatten om actieve burgers, bewonersinitiatieven en organisaties te adviseren en ondersteunen.

Aan het einde van de cursus:  

  • Ken je de laatste wetenschappelijke inzichten over participatie
  • Kun je op systematische wijze goed onderbouwde participatieprocessen ontwerpen
  • Kun je (beter) inspelen op veranderingen gedurende het participatieproces
  • Ben je bewust van je eigen houding en competenties op participatie gebied, en de invloed die dit heeft op het contact met participerende burgers en organisaties
  • Kun je reflecteren op de verschillende vormen die participatie binnen jouw organisatie aanneemt
  • Weet je participatie op een goede wijze in te bedden in jouw organisatie

Wetenschappelijke inzichten en toepassingen voor jouw organisatie 

In vijf cursusdagen leer je, met de meest recente wetenschappelijke kennis en praktijkvoorbeelden, hoe je participatieprocessen en participatie-instrumenten passend inzet voor de doelen en doelgroepen die je voor ogend hebt. Ook werk je met diverse opdrachten aan een participatieplan voor jouw eigen praktijk. De casus of praktijksituatie voor deze opdrachten kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een bewonersinitiatief dat je heeft benaderd voor ondersteuning, een specifiek instrument dat je wil gebruiken om burgers te laten participeren, of een vastgelopen proces waarin burgers meedenken over een concreet plan.  

Startdatum

Bezig met laden...

De cursus vindt plaats op vijf vrijdagen: 27 maart, 10 april, 17 april, 8 mei, 22 mei

Docenten

Vivian Visser is als Universitair Docent verbonden aan het departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit. Zij doet onderzoek naar burgerparticipatie en burgerinitiatieven. Daarbij focust zij op de interactie tussen burgers en publiek professionals, en de relatie tussen sociale ongelijkheden en participatie. Hiervoor benut zij inzichten uit de sociologie en bestuurskunde. In haar onderzoek gebruikt zij zowel kwalitatieve (interviews, documentenanalyses, participatieve observaties) als kwantitatieve (survey-experimenten) methoden. Zij werkt veel samen met overheden, zoals de Gemeente Rotterdam en het Kennisknooppunt Participatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Steven is verbonden aan het departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit. Steven doet onderzoek naar hoe initiatiefnemers collectieve actieproblemen oplossen, naar de effecten van overheidsinterventies op burgerinitiatieven, en naar burgerbegrotingen. Hij is ook adviseur bij Berenschot en helpt daar overheden bij het versterken van de (lokale) democratie en organiseert participatieprocessen. 

Jeroen van der Waal is hoogleraar stratificatiesociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij onderzoekt vooral hoe de belevingswereld van praktisch en theoretisch opgeleide burgers verschilt, en hoe dat hun denken, voelen, en handelen beïnvloedt. Zo ontwikkelde hij verklaringen voor veelbesproken opleidingsverschillen in bijvoorbeeld stemgedrag, populistische opvattingen en wantrouwen in instituties als de politiek, rechtspraak en wetenschap. Zijn werk wordt gepubliceerd in gezaghebbende wetenschappelijke tijdschriften, en regelmatig belicht in de media. Jeroen van der Waal wordt bovendien veel gevraagd voor lezingen over de opleidingskloof in Nederland, onder andere op ministeries, en zowel bij (semi-)overheids- als private organisaties. Voor mensen die daar werkzaam zijn en praktisch opgeleide burgers beter willen bereiken levert zijn onderzoek cruciale inzichten op.

Ingmar van Meerkerk is universitair docent bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn onderzoek richt zich met name op zelforganisatie en burgerinitiatieven, in de context van stedelijke gebieds- en wijkontwikkeling. Hij maakt daarbij gebruik van theorieën over boundary spanning (verbindende en grens oprekkende activiteiten) en interactieve vormen van beleids- en besluitvorming tussen burgers, professionals en overheden.

Jurian Edelenbos is hoogleraar Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In zijn werk richt hij zich op de veranderende relatie tussen overheid en samenleving. In die context doet hij onderzoek naar bewonersinitiatieven in stadswijken, hoe ambtenaren hierop responsief kunnen inspelen en hoe vertrouwen en grenzenwerk tot meer en betere samenwerking kan leiden. Hij is ook wetenschappelijk directeur van het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens, een interdisciplinaire groep onderzoekers die zich richt op de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden.

Jasper Eshuis is hoogleraar Affectieve Governance aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij doet onderzoek naar de affectieve dimensie van het openbaar bestuur, met als belangrijk doel om bij te dragen aan een emotioneel intelligente overheid.. Hij is speciaal geïnteresseerd in de rol van emoties – zoals enthousiasme maar ook boosheid en angst – van burgers in participatieprocessen rondom stedelijke ontwikkeling en hoe overheden daar het beste mee kunnen omgaan.

Mike Duijn werkt als senior wetenschappelijk onderzoeker bij de vakgroep Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mike is ook medeoprichter van het valorisatiecentrum GovernEUR, waar hij als senior raadgevend onderzoeker organisaties adviseert op basis van wetenschappelijke bestuurskundige inzichten. Zijn specifieke ervaring, kennis en affiniteit ligt bij governance vraagstukken op het gebied van stedelijke en ruimtelijke ordening, decentrale energievoorziening, ondergrond, bodem- en waterbeheer en klimaatadaptatie. Hij maakt gebruik van kwalitatieve en participatieve onderzoeksmethoden (workshops, scenario-sessies, spelsimulaties) en organiseert en begeleidt interactieve beleidsvormings- en leerprocessen in de publieke sector. Daarnaast is hij programmamanager van het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens, gericht op de kwaliteit van leven in stedelijke gebieden. 

Beitske Boonstra werkt als wetenschappelijk onderzoeker bij de afdeling Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij is gespecialiseerd in onderzoek naar burgerinitiatieven in het ruimtelijke domein, coöperatieve vormen van stadsontwikkeling en bijbehorende governance-capaciteiten. Haar huidige onderzoek richt zich op de vaardigheden en capaciteiten van stadsmakers – die individuen die succesvol navigeren tussen het maatschappelijke en het overheidsdomein – op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast is zij oprichter van het onderzoeks- en adviesbureau BecomingPlanner en coördinator van de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken Rotterdam.

Jitske van Popering-Verkerk is senior onderzoeker en managing director bij GovernEUR, waar zij bestuurskundige kennis toepast op vraagstukken uit de praktijk van het publieke domein. Haar expertise ligt op het gebied van samenwerking tussen overheden, bedrijven, maatschappelijke partijen en bewoners in besluitvorming. Jitske heeft diverse praktijkonderzoeken uitgevoerd rond complexe vraagstukken in het ruimtelijk domein, zoals waterveiligheid, klimaatadaptatie, energie en bodem. In deze onderzoeken maakt zij veel gebruik van interactieve en participatieve methoden.

José Nederhand is als Universitair Docent verbonden aan het departement Bestuurskunde en Sociologie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op burgerparticipatie en nieuwe vormen van organiserend vermogen in het publieke domein zoals burgercollectieven. Daarbij richt ze zich met name op de vraag hoe ambtenaren, bestuurders en volksvertegenwoordigers aansturen en toetsen op, wat zij zien als, goede participatie en goede burgercollectieven. Ze maakt deel uit van het programma managementteam van het interdisciplinaire Erasmus Initiatief Vital Cities and Citizens en de expertisegroep participatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Contact

Foto van Gene Kerpen

Gène Kerpen

Programma adviseur

Feiten & Cijfers

Startdatum
vrijdag 27 mrt 2026
Prijs
€4120,-

Bij het cursusgeld zijn parkeerkaarten, lunches, koffie/thee en cursusmateriaal inbegrepen. Alle bedragen zijn vrijgesteld van BTW.

Heb je eerder een programma bij ESSB Academy gevolgd? Of je bachelor of master behaald aan Erasmus Universiteit Rotterdam? Dan ontvang je 10 % korting op de cursusprijs.

BTW
Niet van toepassing
Voertaal
Nederlands
Programma-aanbieder
ESSB Academy

Programma-aanbieder

  • ESSB Academy

    De ESSB Academy verzorgt postacademische programma’s waarin complexe maatschappelijke vraagstukken centraal staan. Van langdurige cursussen, tot korte masterclasses, symposia en meer. De ESSB Academy is onderdeel van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Deze faculteit huist de disciplines ‘Bestuurskunde, Sociologie, Psychologie, Pedagogiek, Onderwijswetenschappen’. Vanuit deze faculteit levert de ESSB Academy programma’s waarin je niet de magische ‘quick fix’ ontvangt, maar je diepgaande en onderbouwde handvatten krijgt. Onze praktijkgerichte wetenschappers vertalen hun onderzoeken en actuele inzichten naar de beroepspraktijk én begeleiden je met casussen uit jouw werkveld. Wat je leert is daardoor direct zichtbaar in je werk. De ESSB Academy richt zich op professionals in het publieke domein, zoals de zorg, het onderwijs, de overheid en NGO’s. Professionals en organisatie die op een stevig fundament willen staan in een complexe en uitdagende wereld.
    Logo of ESSB Academy

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen