Conferentie: The Reception of Classical Antiquity in Erasmus and the Northern Renaissance

ERRC
vrijdag 15 mrt 2024, 10:00 - 17:45
Congres
Gesproken taal
Kamer
Erasmus University Rotterdam, Polak Building 1-21
Voeg toe aan agenda

Sluit je aan op 15 maart voor een eendaagse conferentie over de receptie van de oudheid bij Erasmus en de noordelijke renaissance aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, georganiseerd door het Erasmus of Rotterdam Research Centre (ERRC) van de Erasmus School of Philosophy van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De conferentie heeft tot doel de dialoog over verschillende aspecten (filologisch, historisch, cultureel, conceptueel) van de receptie van de Grieks-Romeinse oudheid in het rijke en diverse oeuvre van Erasmus van Rotterdam en andere prominente humanisten van de noordelijke renaissance nieuw leven in te blazen.

Sessie 1 schetst het bredere beeld van de receptie van de oudheid bij het humanisme ten tijden van de renaissance door enkele van de meest controversiƫle en vaak bediscussieerde aspecten ervan (methodologisch, cultureel, ideologisch) te bespreken. Sessie 2 onderzoekt hoe een breed scala aan humanisten, waaronder Erasmus, een verscheidenheid aan elementen uit de klassieke oudheid opnam en herschikte in hun oeuvre (variƫrend van het formele/taalkundige tot het conceptuele en thematische), en de culturele tendensen of spanningen die deze praktijken blootleggen. Sessie 3 zoomt in op specifieke geschriften van Erasmus en zijn veelzijdige dialoog met emblematische klassieke auteurs (zoals Homerus, Plutarchus en Lucianus) en denkrichtingen; een onderzoek dat nieuw licht werpt op de interpretatie van zowel de betreffende oude werken als op het bredere perspectief en de bijdrage van Erasmus.

Om het programma te downloaden, scan je de QR-code of volg je de link: https://s.qrlink.nl/EMG2KPOpens external

Je kunt ons ook op Zoom vergezellen: https://eur-nl.zoom.us/j/94715214310

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de organisator, Efi Papadodima: papadodima@esphil.eur.nl