Boekpublicatie Sjoerd van Tuinen: The Dialectic of Ressentiment

Pedagogy of a Concept
Student in library
Sjoerd van Tuinen with a Microphone

Aan de hand van een grote diversiteit aan auteurs, benaderingen en ideologische contexten biedt dit boek een uitgebreide en gedetailleerde kritiek op de verschillende en polemische betekenissen waarin het concept ressentiment (en het verwante 'resentment') vandaag de dag wordt gebruikt. Het boek stelt  een nieuwe manier voor om met ressentiment om te gaan, waarbij kritiek en polemiek niet langer de toon zetten. Hedendaagse tendensen in de politieke cultuur zoals neoliberalisme, nationalisme, populisme, identiteitspolitiek en grootschalige complottheorieën hebben geleid tot de terugkeer van het begrip ressentiment in de politieke armchair analyse.

In dit boek wordt betoogd dat, vanwege de spanning tussen de enorme beschrijvende kracht en de wederzijds tegenstrijdige ideologische voorstellingen, het nodig is om het begrip ressentiment te 'redramatiseren'. Geïnspireerd door marxistische politieke epistemologie, affecttheorie, postkolonialisme en feminisme worden in het boek vier onherleidbare manieren waarop ressentiment kan worden verwoord in kaart gebracht, afgebakend en beoordeeld: de manieren van de priester, de filosoof, de getuige en de diplomaat.

Het eerste perspectief wordt typisch belichaamd door conservatieve (Scheler, Girard) en liberale (Smith, Rawls) politieke theorieën, het tweede door filosofen zoals Nietzsche, Deleuze en Foucault, terwijl het derde terug te vinden is in de geschriften van Améry, Fanon en Adorno. Het vierde perspectief is de auteur eigen, zij het geïnspireerd door filosofen als Ahmed, Stiegler, Stengers en Sloterdijk.

Door een dialectische opeenvolging te produceren tussen alle vier de typische manieren van uitdrukken, probeert het boek een antwoord te geven op de vraag met welk recht we het begrip ressentiment bezitten en gebruiken, en wat het fenomeen de moeite waard maakt om te onderzoeken.

The Dialectic of Ressentiment zal interessant zijn voor wetenschappers en gevorderde studenten die werkzaam zijn in de kritische theorie, sociale en politieke filosofie, culturele studies, sociologie, geschiedenis, literatuur en antropologie. Het zal ook iedereen aanspreken die geïnteresseerd is in (publieke debatten over) de politiek van woede, discoursethiek, traumastudies en herinneringspolitiek.

Universitair Hoofddocent
Sjoerd van Tuinen is Universitair Hoofddocent aan de Erasmus School of Philosophy. Gedreven door affiniteiten met de kunsten en geesteswetenschappen publiceert hij over kritische theorie, metafysica, esthetica en de geschiedenis van de filosofie.