Officiële inhuldiging van de nieuwe muurschildering op de campus

Zon op gevel Polak Building
woensdag 8 nov 2023, 12:30 - 14:00
Gebouw
S Building (Exam Centre)
Voeg toe aan agenda
Foto van de campus in de ochtend.

In het kader van de 22e Lustrumviering van Erasmus Universiteit Rotterdam ontwierp Mick La Rock een mural voor de buitenwand van het Exam Centre in S Building op campus Woudestein. De mural, met een formaat van ca. 10 x 30 meter, is vanaf 8 november op locatie te ervaren.

Wij nodigen je graag uit voor het kunstprogramma op 8 november.

TijdLocatieActiviteit
12:30 uurS - Building
  • Feestelijke inhuldiging van de mural op locatie* welkom door Anne Clement van Vugt (adviseur Kunstzaken EUR)
  • Feestelijke inhuldiging van de mural met een voordracht van Amara van der Elst (spoken word artist)
  • Gezamenlijke wandeling naar de Erasmus Gallery (ca. 10 min.)
13:15 uur Erasmus Gallery
  • Opening tentoonstelling ‘Brutal’ in de Erasmus Gallery** met gastsprekers Daniël Claessens (curator ALL CAPS street art festival), Pauwke Berkers (full professor Sociology of Popular Music, in the Department of Arts and Culture Studies, EUR, Lid van de Kunstcommissie EUR) en Mick La Rock
14:00 uurEinde

Om 14:15 uur start de inloop in de Aula voor de 110e Dies Natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam. De Aula ingang ligt naast de Erasmus Gallery. Voor het bijwonen van de Dies Natalis is aanmelding vereist, meer informatie over de Dies Natalis.

*Mural locatie: S building - zie campusplattegrond E3. ** Brutal locatie: Erasmus Gallery AB-57 in de gang tussen Aula Erasmus Building en Theil Building C-hal - zie campusplattegrond B2.

Over de kunstenaar

Mick La Rock (Aileen Middel, 1970) is een van Europa's bekendste vrouwelijke graffitikunstenaars. In de pionierstijd van hiphop, toen graffiti, rapmuziek en breakdance vanuit New York City de straten van Europa veroverden, begon zij in 1983 op 13-jarige leeftijd, gepassioneerd haar bijnaam MICKEY te schrijven. Gedurende de jaren ‘90 - 00 werkte en woonde ze zowel in Amsterdam als in New York, waar ze samenwerkte met enkele van de meest bekende graffiti artiesten (Quik, Blade, Lady Pink, Iz The Wiz, Sar, Dondi, Futura, Lee Quiñones) en deel werd van de New York graffiti scene.

Haar graffitikunst ontwikkelde zich van traditioneel naar abstract, beïnvloed door het ruwe beton van utopisch brutalistische architectuur uit de tweede helft van de vorige eeuw en typografie uit diezelfde periode. Geïntrigeerd door de vraag: "Wat doet een letter als hij niet meer gelezen hoeft te worden", vervreemdt ze de elementen van haar oude graffitinaam tot abstractie, weg van hun oorspronkelijke essentie en compositie. Mick La Rock is nog steeds gedreven door hiphop en gelooft sterk in de filosofie van 'Each One Teach One'. Ze werd leraar, docent en (museum)conservator over het onderwerp graffiti, maar reist ook nog steeds de wereld rond voor haar graffiti en abstracte murals.

Het project van de Mick La Rock muurschildering.
Zo gaat de muurschildering eruit zien.