Het leven van ghostworkers: eindeloos online werkjes uitvoeren

Fietsbezorgers vertrekken vanaf Blaak om te werken.
Prof. dr. Claartje ter Hoeven

Je ziet ze niet, maar toch zijn ze elke dag aanwezig in je leven: ghostworkers. Dit zijn mensen die kleine online taken uitvoeren om ruwe data geschikt te maken voor het trainen van AI-systemen, bijvoorbeeld voor je zoekmachine of je virtuele assistent. De taken kunnen bestaan uit het classificeren van afbeeldingen of het opschonen van gegevens. Deze online arbeidskrachten zijn onzichtbaar, maar professor Claartje ter Hoeven probeert daar met haar onderzoek verandering in te brengen.

Platformwerkers hebben slechte arbeidsomstandigheden

Platformwerkers werken via online platforms waar ze zich kunnen aanmelden voor kleine online taken. Vaak zien ze niet voor welk bedrijf ze werken. De aantrekkingskracht van dit werk is dat je je eigen uren kunt bepalen en vanuit huis kunt werken. Maar de arbeidsverhoudingen zijn volledig scheef.

Platformwerkers Ivan, Michaela en Maria vertellen over hun werkomstandigheden. "Ik heb geen supervisor of manager", zegt Maria. Ivan voegt eraan toe: "Als je niet aan hun normen voldoet, kun je zomaar ontslagen worden."

Plaformwerkers zichtbaar maken

Claartje ter Hoeven maakt spookwerkers, hun werkomstandigheden en de impact daarvan op hun welzijn, zichtbaar in haar vijfjarige studie. "Ze staan nergens onder contract en verdienen hiermee een paar honderd euro per maand, en dat is een hoge schatting." Erger nog, platformwerkers krijgen soms niet betaald zonder opzegtermijn of worden verwijderd van een platform, zonder enige uitleg. Dit is ook Michaela overkomen. Bekijk haar verhaal en dat van de anderen in deze video:

Ghostworkers girl sitting on a sofa

Ghost Workers

Meer verhalen over kansengelijkheid