"Ik wil dat er op de universiteit plek is voor meerdere types, niet alleen het schaap met de vijf poten"

Annelien Bredenoord

Annelien Bredenoord is alweer honderd dagen rector magnificus van de universiteit. De eerste weken waren anders dan gehoopt. “Ik zou het liefst hebben dat alles open is, we zijn niet alleen maar een online leerfabriek. We zijn ook een academische gemeenschap met elkaar."

In een interview met Erasmus Magazine vertelt zij dat de strategie van de universiteit making positive societal impact niet alleen op papier is, maar dat iedereen een steentje bijdraagt aan de grote maatschappelijke vraagstukken. Een van die maatschappelijke vraagstukken is de armoede op Rotterdam-Zuid. In een interview met het AD legt ze uit dat alle knappe koppen van de faculteiten nodig zijn om dit complexe probleem op te lossen. Hiervoor moeten onderzoekers vanuit verschillende vakgebieden met elkaar samenwerken. “Ik omarm dit en wil het verder stimuleren”, aldus Annelien. Ze moedigt wetenschappers dan ook aan om een stap naar voren te doen en ideeën uit te wisselen.

“Dat niet iedereen er hetzelfde uitziet en je aantrekt waar je zelf zin in hebt, zolang het natuurlijk enigszins gepast en gekleed is”

Erkennen en waarderen is daarnaast een van de speerpunten van Bredenoord. Oftewel, een plek bieden aan verschillende talenten. “Dit past ook in diversiteit van carrièrepaden: dat niet iedereen er hetzelfde uitziet en je aantrekt waar je zelf zin in hebt, zolang het natuurlijk enigszins gepast en gekleed is. Ik wil dat er op de universiteit plek is voor meerdere types, dat je niet alleen maar schapen met vijf poten hebt. Dat je kunt kiezen voor een profiel op gebied van onderwijs, impact, onderzoek, of leiderschap.”

“Je wilt leiders opleiden die voorbeeldgedrag vertonen”

Bredenoord vindt dat er meer nadruk moet liggen op studentensucces en niet alleen studiesucces. “Je wilt leiders opleiden die voorbeeldgedrag vertonen.” Bredenoord is sinds kort inwoner van Rotterdam-Zuid. Hier woont zij met haar vrouw en zoontje. Rotterdam ervaart ze als een indrukwekkende, "echte stad" die haar dan ook een wow-gevoel bezorgt.

Lees het interview van Erasmus Magazine hier

Lees het interview van het AD hier