OUTSIDER ART in Erasmus Gallery

Kunst die los staat van overheersende tendensen, voorkeuren of modes in de kunsten: de Erasmus Universiteit Rotterdam organiseert van 19 maart tot 31 mei de tentoonstelling OUTSIDER ART in de Erasmus Gallery, in samenwerking met het Outsider Art Museum (OAM).

De Engelse term Outsider Art is ontstaan uit het door de Franse kunstenaar Jean Dubuffet gelanceerde concept Art Brut (rauwe kunst). Het OAM omschrijft Outsider Art als kunst buiten de kunst(historische) canon, eigen idioom van de kunstenaar, los van overheersende tendensen, voorkeuren of modes in de kunsten. Daarmee stelt Outsider Art vragen bij de indelingen, stromingen en richtingen zoals die worden gehanteerd in de gevestigde kunsten. De vaak als authentiek aangemerkte oeuvres van de Outsider Art-kunstenaars boeien en inspireren medekunstenaars en ook een groeiend publiek.

Dankzij een genereuze, meerjarige schenking heeft het OAM het Lapré-Van Achter aankoopfonds in kunnen stellen. Met het fonds worden belangrijke actuele Outsider Art stukken aangekocht.

Ongepolijste werken

Een dertigtal bijzondere, ontwapenende, verrassende en ongepolijste werken uit de collectie van het OAM zijn in de tentoonstelling te zien, waaronder werken van de in Nederland wonende en werkende Outsider Art kunstenaars; Peter Beers, Jefke Dijkstra, Mies van der Perk, Lionel Plak, Jeroen Pomp, Coen Ringeling en Desmond Tjon A Koy.

Daarnaast is werk te zien van de buitenlandse Outsider Art kunstenaars; Aradne (South Africa), Yi Fan (China), Masayoshi Hanawa (Japan), Zhou Huiming (China), Davood Koochaki (Iran), Richard C. Smith (UK) en Kenneth Rasmussen (Denemarken).

Laprélezing

De tentoonstelling hangt samen met de eerste Laprélezing over het besturen in de zorg op donderdag 28 maart, georganiseerd door het Erasmus Centrum voor Zorgbestuur en Erasmus School of Health Policy & Management (ESPHM). Oud-hoogleraar Ruud Lapré is één van de oprichters van ESHPM. Kunst is zijn passie, daarom is er tijdens het programma aandacht voor kunst. Bestuursvoorzitter Ernst Kuipers van het Erasmus MC spreekt de eerste Laprélezing uit.

De tentoonstelling is te zien in de Erasmus Gallery, campus Woudestein.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl