Inleiding
In dit MicroLab werk je aan het creëren van een inclusieve leeromgeving waarin studenten zich thuis en erkent voelen. Een inclusieve leeromgeving is een omgeving die ruimte biedt voor controverse en de studenten uitdaagt om van elkaar te leren.
Dit Microlab bestaat uit twee onderdelen. In het eerste deel gaan we in op hoe een inclusieve leeromgeving er uit kan zien en reflecteer je direct op je eigen leeromgeving. Wat voor studenten heb je voor je? Welke kennis brengen zij mee? Wat zijn de verschillende momenten waarop ik mijn studenten thuis kan laten voelen? In het tweede deel van de sessie zal je met hulp van een trainingsacteur oefenen met een zelf ingebrachte case.
Tijdens dit MicroLab word je uitgedaagd om te reflecteren op jouw rol als docent in een (super)diverse leeromgeving en ontwikkel je vaardigheden om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin studenten zich uitgedaagd, gezien en betrokken voelen.
Praktische informatie
- Meerdere startdata (2)
- Eerste datum: donderdag 13 nov 2025
- Tijdsduur
- 3 uren
- Prijs
- Gratis
- Interessegebied
- Onderwijs & Onderzoeksmethoden
- Micro Credential
- Ja
- Onderwijsvorm
- Op locatie
Voor wie is dit bedoeld?
Het MicroLab is bedoeld voor docenten die op basis van hun eigen onderwijservaringen de interactie met en tussen studenten willen verbeteren om een klasomgeving te stimuleren waarin verschillende groepen studenten zich betrokken voelen en een succesvolle studie-ervaring hebben. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Inhoud, vorm en tijdsinvestering
In dit Microlab onderzoek je de verschillende factoren die een inclusieve leeromgeving beïnvloeden. Je onderzoekt wat jouw studentengroep nodig zou moeten hebben aan de hand van een doelgroep analyse en bespreekt hierin met andere docenten wat bruikbare strategieën zijn. Aan de hand van deze analyse bestudeer je vervolgens ook de opzet van jouw vak en ga je op zoek naar momenten waar je een groter ‘sense of belonging’ kan creëren.
Een ander belangrijk onderdeel van de sessie is het rollenspel, wat in het tweede deel van de training plaatsvindt. Je brengt een concreet probleem in waar je mee te maken hebt (gehad). Met behulp van een ervaren trainer-acteur ga je oefenen met deze specifieke case.
Tenslotte heeft de training een blended opzet, wat concreet inhoudt dat er een verplichte voorbereiding op Canvas te vinden is voordat de fysieke training plaatsvindt. De totale tijdsinvestering is ongeveer 4-5 uur (inclusief voorbereidingstijd).
Verdien een Edubadge
Als je de voorbereiding hebt gemaakt en hebt deelgenomen aan de sessie, kun je een Edubadge verdienen. Dit is een digitaal, visueel certificaat die je kunt delen op bijvoorbeeld LinkedIn en waar een geïnteresseerde direct op kan klikken om te zien wat je hebt gedaan om de Edubadge te verdienen.
Aanmelden
Meld je aan voor dit MicroLab via het registratiesysteem. Werk je als docent bij Erasmus MC? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar training@risbo.eur.nl.
De inschrijfdeadline is twee weken voor het MicroLab plaastvindt. Wanneer registratie niet meer mogelijk is, neem dan contact op met training@risbo.eur.nl om te kijken of er nog plek is.
Startdatums
Contact
Neem contact op met Risbo voor vragen over dit MicroLab en registratie.
- E-mailadres
- training@risbo.eur.nl
Feiten & Cijfers
- Meerdere startdata (2)
- donderdag 13 nov 2025 | 13:00 - 16:00
donderdag 23 apr 2026 | 13:00 - 16:00 - Tijdsduur
- 3 uren
- Prijs
- Gratis
- Micro Credential
- Ja
- Voertaal
- Engels
- Onderwijsvorm
- Op locatie
- Programme providers
- Community for Learning & Innovation, Risbo