Wil je meer te weten komen over de nieuwste onderwijsontwikkelingen en tegelijkertijd leren van collega's van andere universiteiten? Dan is dit je kans om deel te nemen aan workshops en cursussen van verschillende grote universiteiten in Nederland. Bekijk het aanbod en meld je aan.
Als universitair onderwijzend personeel kun je jezelf ontwikkelen via een nationaal aanbod dat is samengesteld door tien Nederlandse universiteiten. Van Rotterdam tot Maastricht, van Amsterdam tot Groningen: op verschillende locaties en data zijn er in 2025 face-to-face bijeenkomsten, online cursussen, webinars en hybride evenementen. Hierdoor kun je je als universitair (onderwijzend) personeel verder verdiepen in actuele thema’s als innovatieve technologie, diversiteit en inclusie, toetsing, sustainable development goals of interdisciplinair onderwijs. De tien instellingen maken het mogelijk voor docenten om te kiezen uit een rijk, gevarieerd aanbod dat past bij de eigen ontwikkeling en belangstelling, zonder dat je aan een vaste locatie gebonden bent.
Waar moet je aan voldoen om mee te doen?
- Je bent werkzaam bij een van de aangesloten universiteiten (Open Universiteit, Radboud Universiteit Nijmegen, Maastricht University, Vrije Universiteit Amsterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit Leiden, Tilburg University en Technische Universiteit Delft, Technische Universiteit Eindhoven en Wageningen University & Research.
- In de meeste gevallen is het van meerwaarde wanneer je je Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) hebt behaald.
- Bepaalde onderdelen uit het gezamenlijke aanbod worden alleen in het Nederlands of Engels aangeboden. Voor deelname aan deze onderdelen is het vereist dat je de die taal machtig bent.
Het aanbod voor 2025 is bekend en wordt regelmatig geüpdatet. Hieronder vind je het aanbod van de aangesloten universiteiten. Klik hier voor het EUR-aanbod.
Heb je deelgenomen aan een cursus, workshop of webinar van een andere deelnemende universiteit? Dan horen we graag wat je ervan vond! Na afloop van het aanbod krijg je van ons een evaluatielink toegestuurd.
In deze workshop duiken we samen in de wereld van educatieve video's en onderzoeken we wat deze video's nu echt van hoge kwaliteit maakt.
We beginnen met een verkenning van de opvattingen van de deelnemers over wat een goede educatieve video kenmerkt. Aan de hand van voorbeelden brengen we kwaliteitscriteria in kaart. Vervolgens introduceren we een theoretisch kader waarin deze criteria overzichtelijk worden gegroepeerd in vijf dimensies. Hiermee gaan de deelnemers zelf aan de slag: ze beoordelen hun eigen video's aan de hand van een checklist die deze vijf dimensies omvat. Tijdens de gezamenlijke bespreking van de video’s voegen de presentatoren een extra laag aan het theoretisch kader toe wat antwoord kan bieden op de vraag waarom mensen hetzelfde product soms heel anders beoordelen in termen van kwaliteit. We sluiten de workshop af met prikkelende vragen die je mee naar huis neemt, zodat je na afloop nog verder kunt nadenken over hoe je de kwaliteit van educatieve video's kunt blijven verbeteren.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datums en tijden: Op aanvraag. Vanaf 6 inschrijvingen nemen we contact op met de deelnemers om een moment te plannen. Duur workshop: 90 minuten.
Taal: Nederlands en Engels zijn allebei mogelijk
Uitvoering: Online zelfstudie / workshop op locatie
Kosten: gratis
Meer informatie: Deelnemers nemen een eigen laptop mee.
Hoe zie jij jezelf tijdens een supervisie proces: ben jij een delegator, expert, coach of misschien kritische vriend? Ben je opzoek naar tools om jouw studenten nog beter te begeleiden in het uitdagende scriptie proces?
Als begeleider speel je een sleutelrol in het succes van studenten. Deze cursus bied je de tools en strategieën om je supervisievaardigheden te verbeteren en effectief mentorschap te bieden. Leer meer over verschillende begeleidingsrollen, veelvoorkomende uitdagingen en hoe je waardevolle feedback geeft aan je student. Start nu en leer in deze korte module hoe je je begeleidingsvaardigheden naar een hoger niveau tilt.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datums en tijden: Elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: Zowel beschikbaar in het Nederlands als in het Engels
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
Generatieve AI heeft een grote impact op hoe studenten leren en hoe hun toekomstige beroep eruit zal zien. Hoe ga je daarmee om in het onderwijs?
Leer in deze korte workshop voor docenten, opleidingsdirecteuren en coördinatoren over VU-CTL-aanbevelingen omtrent de inzet van generatieve AI in het onderwijs. Krijg waardevolle ideeën en handvatten over het effectief, maar vooral verantwoord, omgaan met het gebruik van generatieve AI in je programma of cursus.
Aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam
Datum en tijd: Volgt binnenkort
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: Hybride
Kosten: Gratis
Leer Nederlands (de basis). De cursus duurt drie weken en helpt je om:
- Jezelf voor te stellen aan andere studenten en ze te leren kennen;
- Te praten over je familie, vrienden, werk en studie;
- Het leven in Nederland te ervaren.
Spreek, schrijf en versta Nederlands
Tijdens de cursus leer je Nederlandse uitdrukkingen, begroetingen, woordenschat, getallen, spelling en grammatica. Aan het einde van de cursus zul je in staat zijn om bekende woorden en zinnen over jezelf en je gezin te herkennen. Je leert om eenvoudige zinnen te gebruiken om te beschrijven waar je woont en te praten over de mensen die je kent. Ten slotte kun je korte teksten schrijven, zoals een e-mail, of formulieren invullen met persoonlijke gegevens. De nadruk ligt op receptieve vaardigheden zoals lezen en luisteren.
Deze cursus is beoordeeld als één van de beste online cursussen aller tijden door online cursusaggregator Class Central.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Datums en tijden: Je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: Online
Kosten: gratis (afronden binnen drie weken, geen certificaat) of €75 voor deelnemers die een certificaat willen of langer dan drie weken willen studeren.
Het doel van deze cursus is om je inzicht te geven in hoe de wereld in elkaar zit voor iemand die autistisch is, en welke uitwerkingen dat heeft op het onderwijs. Daarmee ontwikkel je het vermogen om je in te leven in autistische studenten. De cursus geeft richtlijnen voor het autisme-inclusief maken van onderwijs, met concrete voorbeelden van hoe je die richtlijnen kunt toepassen. De richtlijnen worden begrijpelijk doordat je eerst inzicht in autisme hebt gekregen.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datums en tijden: Je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig)
Taal: Nederlands
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
Wil je bestaande hoorcolleges updaten of een heel nieuw college opzetten? Wil je weten wat ál jouw studenten nodig hebben om de collegestof te begrijpen? Volg de online module Toegankelijke hoorcolleges in drie stappen om te bepalen hoe je jouw college(s) kan laten aansluiten bij de neurodiverse groep studenten in jouw cursus.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datums en tijden: Elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: Zowel beschikbaar in het Nederlands als in het Engels
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
Doe mee aan een of meerdere van de vijf modules van het EQUiiP Continuing Professional Development-programma. De modules worden georganiseerd in de vorm van interactieve workshops, waarin deelnemers worden uitgenodigd hun eigen onderwijspraktijk mee te nemen en te delen. Je kunt je inschrijven voor één of meerdere modules, die in willekeurige volgorde gevolgd kunnen worden. Er is een mogelijkheid om een Proof of Competence-certificering te behalen bij deelname aan meerdere modules. De doelgroep voor deze sessies zijn docenten en onderwijsontwikkelaars die hun inclusieve (onderwijs)praktijken in diverse klaslokalen (bijv. etniciteit, eerste-generatiestudenten, neurodiversiteit, enz.) willen versterken. Wil je meer weten over Equipping? Bezoek dan onze webpagina.
Aangeboden door: Rijskuniversiteit Grongingen
Datums en tijden:
• Module ‘The Role of Language in the Classroom’, 11 november 2025, 09:00 - 12:00
• Module ‘Inclusive Assessment’, 15 december 2025, 09:00 - 12:00
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie (Groningen centrum)
Kosten: Gratis
Lesgeven aan een universiteit betekent werken in een diverse omgeving met mensen uit verschillende culturele achtergronden. Effectieve communicatie in deze context vraagt om inzicht in diverse culturele normen, communicatiestijlen en perspectieven.
Deze cursus is speciaal ontwikkeld om je te voorzien van de essentiële vaardigheden en strategieën om culturele diversiteit in de klas te hanteren en zo de betrokkenheid, samenwerking en leerresultaten van studenten te verbeteren. De cursus bestaat uit drie interactieve bijeenkomsten op locatie, elk van drie uur. Van deelnemers wordt verwacht dat zij alle drie de sessies volledig bijwonen.
Aangeboden door: TU Delft
Datums en tijden:
• 26 januari 2026, 13:30–16:30
• 2 februari 2026, 13:30–16:30
• 9 februari 2026, 13:30–16:30
Taal: Engels
Uitvoering: TU Delft Teaching Lab
Kosten: Gratis
De e-learningcursus De Inclusieve Docent biedt een scala aan tools en tips om diversiteit onder studenten als waardevol uitgangspunt te benutten, wat leidt tot effectiever onderwijs en groter studiesucces.
Veel docenten doen al veel om inclusie te bevorderen. Toch is het soms onduidelijk hoe je je vaardigheden verder kunt uitbreiden, of waarom bepaalde onderwijsvormen juist (groepen) studenten ten goede komen. Zoals deze cursus laat zien, gaat inclusief lesgeven vaak om kleine, praktische aanpassingen die leiden tot duurzame verbeteringen. Onderwerpen zijn onder meer inclusief cursusontwerp, didactiek, groepswerk en toetsing.
De e-learning is zowel toegankelijk als interactief en biedt een keuze aan activiteiten. Via discussiefora kun je best practices uitwisselen met andere deelnemers. Elke cursusunit duurt 2-3 uur om af te ronden. Wanneer je de Introductie en ten minste één andere unit volgt, ontvang je een Certificaat van Deelname. Volg je alle units en maak je een reflectieopdracht aan het einde, dan kun je een Proof of Competence behalen.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Datums en tijden: Elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
Stanislas Dehaene (Collège de France, Parijs) zei: “Teachers need to have a good mental model of the child's brain - it's amazing that they often know more about how their car works than how the brain
works”.
Deze workshop begint met een verkenning van leren en hoe dit plaatsvindt in onze hersenen. Vervolgens bespreken we enkele veelvoorkomende misvattingen over de hersenen en leren, de zogenaamde neuromythen. Daarna richten we ons op de drie belangrijkste neurocognitieve leerprocessen (Howard-Jones et al., 2018, 2020) en hoe je deze kunt ondersteunen met didactische principes tijdens je cursus.
Aangeboden door: Tilburg University
Datums en tijden: Volgt binnenkort
Taal: Engels
Uitvoering: Online (via Microsoft Teams, de link wordt enkele dagen voor de sessie gedeeld)
Kosten: Gratis
Deze online cursus biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van inclusieve didactiek in het hoger onderwijs. De cursus bevat leermateriaal dat bewustwording stimuleert van inclusief onderwijs, met name gericht op het ontwerpen van studentgericht leren. De cursus stelt je in staat om je onderwijspraktijken inclusiever te maken en je inzichten te delen binnen een bredere community of practice. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: het ontwerpen van inclusieve lessen, assessment for learning, lesplanning, multimodale representatie van lesinhoud, peer-observatie van onderwijs en onderwijskundig actieonderzoek.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datums en tijden: Elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
Empathie in het onderwijs gaat over meer dan alleen emoties begrijpen. Het betekent ook dat je het klaslokaal leert bekijken door de ogen van je studenten en erkent hoe verschillende ervaringen en achtergronden hun manier van leren beïnvloeden. Als onderdeel van het Duty of Care-raamwerk van de TU Delft biedt de Empathietraining-serie docenten een unieke kans om dit perspectief te ontwikkelen. De Empathietraining bestaat uit vier afzonderlijke VR-gebaseerde trainingen. Elke training dompelt je onder in een specifieke studentenervaring, gevolgd door gestructureerde peerreflectie. Je kunt de sessies afzonderlijk of als complete serie volgen. De onderwerpen zijn:
- Culturele verschillen
- ADHD
- Autisme
- Gender(on)gelijkheid
Deze sessies bieden een dieper inzicht in hoe studenten jouw klas kunnen ervaren en hoe je je onderwijs kunt aanpassen om hun diverse behoeften beter te ondersteunen. Kijk op Teaching Support voor meer informatie over de Empathietraining-serie en de afzonderlijke onderwerpen.
Aangeboden door: TU Delft
Datums en tijden:
• ADHD: 4 november 2025, 09:30 – 12:30
• Gender(on)gelijkheid: 2 december 2025, 09:30 – 12:30
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie bij TU Delft Teaching Lab
Kosten: Gratis
Rubrics kunnen tijdrovend worden of hun waarde als leermiddel verliezen, en soms verworden tot niet meer dan een afvinklijstje voor studenten. In deze training bespreek en wissel je ideeën uit om je rubrics te verbeteren, zodat ze zorgen voor valide en transparante beoordeling, en verken je hoe rubrics kunnen worden ingezet ter ondersteuning van het leren van studenten. Daarnaast leer je hoe je jouw beoordelingsaanpak kunt afstemmen met die van je collega’s om consistentie te waarborgen bij de beoordeling van opdrachten en projecten.
Aangeboden door: TU Delft
Datums en tijden:
• 7 November 2025, 09:30 – 12:00
• 8 December 2025, 12:30 – 16:00
Taal: Engels
Uitvoering: Tu Delft Teaching Lab
Kosten: gratis
In het huidige onderwijslandschap biedt het inzetten van peerfeedback een dynamische benadering van toetsing die een cultuur van samenwerking bevordert, studenten stimuleert eigenaarschap te nemen over hun leerproces en diepgaander leren in de klas ondersteunt.
In deze workshop neem je deel aan praktijkgerichte activiteiten en peerdiscussies om concrete strategieën voor het implementeren van peerfeedback te verkennen. Je leert een raamwerk voor het ontwerpen van peerfeedback kennen en past dit toe in een voorbeeldcursus. Daarnaast krijgen deelnemers toegang tot een lijst met geselecteerde bronnen, voorbeelden en rubrics die helpen bij het ontwerpen en implementeren van peerfeedback in hun eigen cursussen.
Aangeboden door: Eindhoven University of Technology
Datums en tijden: Volgt binnenkort
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie bij TU Eindhoven
Kosten: gratis
Hoewel veel collega's aan het milieu en herbruikbare bekers in de kantine denken als ze over duurzame ontwikkeling horen, realiseren ze zich bijna nooit dat duurzaamheid een meer holistisch concept is dat betrekking heeft op hun eigen onderwijstaken en ieders professionele verantwoordelijkheden. Deze cursus geeft je handvatten om je onderwijs effectiever te maken door rekening te houden met de principes van duurzame ontwikkeling.
Aangeboden door: Radboud Universiteit Nijmegen
Datums en tijden:
• BSC2: 3 maart 2026, 10:00-13:00 and 31 maart, 10:00-12:00
Taal: Engels
Uitvoering: Op campus in Nijmegen (2 meetings)
Kosten: gratis
In deze workshop krijg je handvatten om je onderwijs te versterken met storytelling, video’s, interviews en andere technieken uit de tv-wereld. Of het nu online of face-to-face wordt gegeven: studenten leren beter in een stimulerende omgeving. Het is de verantwoordelijkheid van de docent om die omgeving te creëren, met hun presentatie, de inhoud van de cursus en de positieve energie die zij bij hun publiek weten op te wekken.
Dit alles kan worden bereikt met eenvoudig te leren technieken uit de tv-wereld. Onderwijs geven en ontvangen kan veel leuker zijn, als je weet hoe! Tv-producer en mediatrainer Julian Dismore laat je kennismaken met verschillende manieren om je colleges en materialen aantrekkelijker te maken, terwijl je toch de academische standaard bewaart. Oefeningen, discussies en rollenspellen helpen je om je aanpak te verbeteren.
Er zijn talloze manieren om je colleges tot leven te brengen. En presentatievaardigheden zoals passie, lichaamstaal en timing kunnen snel en effectief worden verbeterd. Julian heeft zijn carrière opgebouwd door zelfs de droogste onderwerpen boeiend te maken voor een primetime tv-publiek, en hij is ervan overtuigd dat hij met de juiste aanpak elk academisch onderwerp aantrekkelijk kan maken.
Aangeboden door: Universiteit Maastricht
Datum en tijd: Volgt binnenkort
Trainer: Julian Dismore
Taal: Engels
Uitvoering: Online via Zoom
Kosten: Gratis
Centraal in deze workshop staat het succesvol begeleiden van (individuele) studenten. Een bijzonder aspect hierbij is de rol van de online begeleider. Veel docenten onderhouden immers op afstand contact met studenten: via telefoongesprekken, e-mail en zoom of tijdens virtuele klassen.
Tijdens de bijeenkomst behandelen we enkele theoretische aspecten en oefenen we met fundamentele omgangs- en gesprekstechnieken, feedbackregels in rollenspelen en discussies over bronnen en videoclips. Daarbij zoeken we zo veel mogelijk aansluiting bij situaties in de eigen praktijk. Centraal staat steeds dat ieder zo effectief mogelijk zijn sterke kanten voor (online) individuele begeleiding optimaliseert.
Aangeboden door: Open Universiteit
Datum en tijd: Op aanvraag. Vanaf 5 inschrijvingen nemen we contact op met de deelnemers om een moment te plannen.
Taal: Nederlands en Engels zijn allebei mogelijk
Uitvoering: Online /Face2Face
Kosten: Gratis
Heb je er ooit over nagedacht om een online (leer)community te bouwen voor studenten, docenten of collega’s? Het creëren van een bloeiende community vraagt om doordachte planning en een paar belangrijke overwegingen.
Deze cursus biedt de basisinstrumenten die je nodig hebt om niet alleen een online community op te zetten, maar deze ook te laten uitgroeien tot een levendig en aantrekkelijk platform voor samenwerking en kennisdeling. Tijdens de cursus verken je de essentiële aspecten van community building, waaronder belangrijke ontwerpprincipes, strategieën voor gedragsmanagement en de sleutelfactoren die je in overweging moet nemen bij het opzetten van een succesvolle community.
Aangeboden door: Universiteit Leiden
Datum en tijd: Elk moment te starten (zelfstandig)
Taal: Engels
Uitvoering: Online (zelfstudie)
Kosten: Gratis
Deze cursus is in de eerste plaats bedoeld ter ondersteuning van zowel beginnende als meer ervaren PhD-begeleiders in hun belangrijke en uitdagende rol. De cursus kan ook relevant zijn voor beleidsmakers en trainers binnen wetenschappelijke instellingen.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Data en tijden: Je kunt op elk moment beginnen (zelfstandig).
Taal: Engels
Uitvoering: MOOC (online)
Kosten: Gratis
Studentengroepen worden steeds groter, wat het lastiger maakt om studenten actief te betrekken bij het leren. In deze short ontdek je effectieve activerende werkvormen voor grote groepen én slimme manieren om tijd te besparen bij het geven van feedback en het nakijken van opdrachten.
Aangeboden door: Vrije Universiteit Amsterdam
Datum en tijd: Volgt binnenkort
Taal: Nederlands, tenzij iemand Nederlands niet machtig is – dan Engels
Uitvoering: Hybride
Kosten: gratis
Reflectie is een essentiële vaardigheid voor alle studenten en speelt een cruciale rol in hun academische ontwikkeling. Maar hoe krijg je studenten zover dat zij reflecteren, en wat is jouw rol als docent in dit proces? Studenten leren reflecteren gebeurt niet ‘zomaar’. Het vraagt om specifieke kennis, vaardigheden en didactische methoden, die in deze training aan bod komen.
Deze cursus is bedoeld voor docenten die zich verder willen verdiepen in de kunst van het onderwijzen van reflectie. De cursus sluit aan bij de Basiskwalificatie Onderwijs (BKO/UTQ) en is ideaal voor docenten die hun vermogen willen versterken om reflectieve vaardigheden te stimuleren en te onderwijzen. Je krijgt een stevige basis in onderwijskundige theorieën en modellen over reflectie. Daarnaast oefen je met het ontwerpen van leeractiviteiten en het toepassen van strategieën die studenten uitnodigen en aa moedigen tot betekenisvolle reflectie. Tegelijkertijd draagt de cursus bij aan je eigen professionele ontwikkeling als ‘reflective practitioner’, waardoor je effectiever wordt in de klas.
Aangeboden door: Rijksuniversiteit Groningen
Datum en tijd:
• Workshop 3: 4 November 2025, 09:00–13:00
• Workshop 4: 18 November 2025, 09:00–13:00
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie in Groningen
Kosten: Gratis
Universiteit Maastricht liep in de jaren 70 voorop in de cognitieve revolutie binnen de onderwijskunde met PGO en onderwijsonderzoek. Vijftig jaar later – en volgens onze gastspreker, dr. Ginie Servant-Miklos – staat de wereld in brand en is PGO uitgeput geraakt als onderwijskundig antwoord op de huidige tijd.
Daarom ontwikkelde zij het Experimental Pedagogics (XP) framework, een holistische ontwerpbenadering voor onderwijs die docenten kan ondersteunen bij het creëren van transformerende leerervaringen voor studenten, zonder hen te overbelasten. In dit webinar leer je de basisprincipes van XP kennen en krijg je toegang tot een reeks gratis bronnen om er in je eigen onderwijs mee te experimenteren.
Aangeboden door: Universiteit Maastricht
Datum en tijd: Volgt binnenkort
Taal: Engels
Uitvoering: Online
Kosten: Gratis
De cursus is opgebouwd rond drie pijlers:
1. Een korte introductie om docenten gelijk te trekken in hun kennis van CBL en de
bijbehorende methodologieën, en hen kennis te laten maken met de onderwijstools die
daarbij horen.
2. Een praktijkgerichte aanpak waarin wordt gedeeld hoe een CBL-cursus wordt uitgevoerd
vanuit zowel het perspectief van studenten als docenten.
3. Reflectie door docenten op hun inzichten, input of vragen, met de eigen cursus in
gedachten.
Aanvullende informatie kan worden aangeboden aan docenten die geïnteresseerd zijn in CBL-cursussen rondom ondernemerschap.
Het programma start met kennismaking, een korte introductie van de CBL-methodologie en het vinden en begeleiden van challenge owners. Vervolgens ligt de focus op het selecteren en uitwerken van uitdagingen via interdisciplinair samenwerken, probleemverkenning, validatie en het benutten van netwerken. Tot slot wordt aandacht besteed aan haalbaarheid, prototyping, co-creatie en vervolgstappen na de cursus.
Aangeboden door: Eindhoven University of Technology
Datum en tijd: Data worden ingepland zodra er voldoende belangstelling is. De totale tijdsinvestering bedraagt 8 uur.
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie bij TU Eindhoven
Kosten: Gratis
Deze workshop van tweeënhalf uur is bedoeld om je CBL-ontwerpproces op te starten. Je kunt het zien als de aftrap van je traject. We geven je een overzicht van het volledige proces van challenge-based learning ontwerpen. Tijdens de workshop oefenen we met het eerste deel van dit proces. Na afloop ga je verder met het ontwerpproces samen met je teacher support officer of innovation Space.
In deze workshop komen aan bod:
• Inzicht krijgen in het CBL-ontwerpproces
• Klaar zijn om met het ontwerpproces te starten
• Oefenen met de tools van de analysefase
Tijdens deze workshop verwijzen we ook naar de CBL Teaching Toolkit. Je kunt ook zelf de CBL Building Kit verkennen: een stapsgewijze roadmap met toegankelijke tools en handleidingen om een CBL-cursus of -project te ontwikkelen.
Aangeboden door: Eindhoven University of Technology
Datum en tijd: Data worden ingepland zodra er voldoende belangstelling is. De totale tijdsinvestering bedraagt 3,5 uur: één bijeenkomst van 2,5 uur en 1 uur zelfstandig studeren.
Taal: Engels
Uitvoering: Op locatie bij TU Eindhoven
Kosten: Gratis
Tilburg University heeft een uniek onderwijsprofiel, het Tilburg Education Profile (TEP), gekenmerkt door de drieslag Kennis – Kunde – Karakter. Studenten worden gevormd tot kundige, zelfbewuste en betrokken academici, waarbij in het onderwijs gewerkt wordt aan wetenschappelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheid, ondernemerschap en een kritische houding tegenover maatschappelijke uitdagingen. Voor docenten en onderwijsondersteuners is TEP een inspirerend instrument om onderwijs vorm te geven en voortdurend te verbeteren. Doordat het profiel actief wordt gebruikt bij beleidsbeslissingen, BKO-trainingen en SKO-projecten, draagt TEP bij aan de ontwikkeling en innovatie van onderwijs.
In deze online sessie presenteert Martin Hoondert het profiel, de impact ervan op onderwijsontwerp en - organisatie, en de rol in docentprofessionalisering, met concrete voorbeelden van vaardigheidsleerlijnen en opdrachten gericht op karaktervorming.
Aangeboden door: Tilburg University
Datum en tijd: Woensdag 12 november 2025, 15.30-17.00
Taal: Nederlands of Engels, afhankelijk van de deelnemers
Uitvoering: Online (Via Microsoft Teams, de link wordt enkele dagen voor de sessie gedeeld)
Kosten: Gratis
Cursusaanbod Erasmus Universiteit Rotterdam
Onderstaande MicroLabs zijn vanuit EUR opengesteld voor de aangesloten universiteiten. Als EUR-docent kun je je aanmelden via het aanmeldsysteem. Geen EUR-docent? Meld je dan aan via het vooraanmeldformulier.

