De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Dimitrios Vlachopoulos (RSM) over een beter begrip van (alternatieve) formatieve beoordeling en feedback (FAF) benaderingen binnen RSM.
Het AAFFT-project, voltooid onder een tweejarige CLI Fellowship (september 2023 - september 2025), had als doel een dieper en op bewijs gebaseerd begrip te krijgen van alternatieve en formatieve toetsings- en feedbackpraktijken (FAF) bij RSM en in het hoger onderwijs. Door middel van een combinatie van een systematische literatuurstudie, een behoeftenanalyse in meerdere landen met docenten en instructional designers, en participatory prototyping, heeft het project een toolkit geproduceerd die bedoeld is om onderwijzend personeel te ondersteunen bij het implementeren van innovatieve toetsings- en feedbackstrategieën.
De Formative Assessment and Feedback Toolkit bevat:
- Een verzameling van good practices van authentieke en alternatieve toetsingen.
- Tutorials en sjablonen om onderwijzend personeel te ondersteunen bij het integreren van deze praktijken in hun cursussen.
- Richtlijnen voor het ontwerpen van formatieve feedbackprocessen.
- Een protocol voor het meten van impact en mechanismen voor het verspreiden van succesverhalen.
Het project heeft verschillende wetenschappelijke resultaten opgeleverd, waaronder een peer-reviewed artikel in Studies in Educational Evaluation (Elsevier), internationale conferentiepapers (EDULEARN 2025 en INTED 2025), en een aankomend boekhoofdstuk in het bewerkte volume AI in Higher Education: Real-World Applications and Lessons Learned (red. Leonardo Caporarello). Deze resultaten benadrukken zowel de onderzoeksfundamenten van het project als de praktische toepassing ervan voor onderwijspersoneel en studenten.
De AAFFT-toolkit is ontworpen als een evoluerende en schaalbare bron, met de potentie om uitgebreid te worden naar andere faculteiten binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam. Door beoordelingsinnovatie af te stemmen op de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden, digitale transformatie en behoeften van de arbeidsmarkt, draagt het project bij aan de bredere missie van EUR om de onderwijskwaliteit en leerervaringen van studenten te verbeteren.
Opbrengsten
Templates, Checklists & Good Practices
Peer Feedback Evaluation Template
Impact Evaluatie Tools
Longitudinal Tracking Tool Authentic Assessment
Vlachopoulos, D. (2025). Authentic assessment: bridging higher education and real-world skills through diverse methodologies. Proceedings of INTED2025 Conference, 2225-2234.
https://doi.org/10.21125/inted.2025.0628
Vlachopoulos, D. (2025). Enhancing learning through alternative assessment and formative feedback: mapping strategies and co-creating a toolkit for higher education. Proceedings of EDULEARN25 Conference, 10228-10236. https://doi.org/10.21125/edulearn.2025.2663
Vlachopoulos, D. & Makri, A. (2024). A systematic literature review on authentic assessment in higher education: Best practices for the development of 21st century skills, and policy considerations. Studies in Educational Evaluation, 83, 101425. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2024.101425
- Onderzoeker
- Gerelateerde links
- Meer CLI Fellowshipprojecten