Met dit PhD-project wil Leonor de universiteit helpen haar doelen te bereiken op het gebied van internationaal onderwijs, en bijdragen aan het wetenschappelijk begrip van interculturele competentie en wereldburgerschap onder studies.
Eerder onderzoek heeft aangetoond dat studeren in een internationale omgeving de interculturele communicatiecompetenties (ICC) van studenten kan verbeteren, hun wereldburgerschap kan ontwikkelen en uiteindelijk hun vermogen om succesvol te leven en te werken in een cultureel diverse samenleving kan vergroten. Het blijft echter onduidelijk welke voorwaarden bevorderlijk zijn voor de ontwikkeling van ICC en mondiaal burgerschap, en welke processen dit kunnen belemmeren. Er kunnen verschillende factoren een rol spelen, zoals de culturele achtergrond van studenten, internationale ervaringen, motivaties en cursussen. Met haar PhD-project wil Leonor de universiteit helpen haar doelen te bereiken met betrekking tot internationaal onderwijs, en ook bijdragen aan het wetenschappelijk begrip van interculturele competentie en mondiaal burgerschap bij universitaire studies.
Opbrengst
Gaitán-Aguilar, L., Hofhuis, J., & Jansz, J. (2024). A review of research on global citizenship in higher education: Towards a holistic approach. International Journal of Intercultural Relations, 102, 102050. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2024.102050
- Onderzoeker
- Meer informatie
Dit onderzoek wordt gedaan in het kader van het vierjarig onderzoeksprogramma naar onderwijskwaliteit en studiesucces. De CLI financieert een deel van deze onderzoeksprojecten. Bekijk meer.